یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه بجنورد و نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی

خراسان شمالی- در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی و به منظور گسترش همکاری‌های دانشگاه بجنورد و نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی، تفاهم‌نامه‌ای همکاری بین این دو نهاد به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بجنورد، مهدی آریان، ظهر امروز در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه با حضور رئیس دانشگاه بجنورد گفت: کتابخانه یک دانشگاه دائمی است و سعی داریم با مشارکت و همکاری با دانشگاه به عنوان یک مرجع علمی در این راستا گام برداریم.

وی بیان کرد: این تفاهم‌نامه یک نقشه راه برای شروع فصل جدیدی از ارتباطات میان دانشگاه و نهاد کتابخانه‌ها است.

آریان بیان کرد: ضرورت پیوند میان دانشگاه و کتابخانه به عنوان دو عضو مکمل، مستلزم هماهنگی و همکاری این دو دستگاه است.

وی با اشاره به موضوع این تفاهم تاکید کرد: این تفاهم‌نامه همکاری‌های دوجانبه مشترک علمی، پژوهشی و فرهنگی بین این دو دستگاه را تقویت خواهد کرد.

آریان ضمن تشکر از نگاه مساعد ریاست دانشگاه به کتابخانه‌ها، حضور اساتید و فرهیختگان دانشگاهی در کتابخانه‌ها را زمینه‌ساز نشر اندیشه دانست.

وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی که امروز جامعه با آن دست و پنجه نرم می کند، تصریح کرد: کتابخانه‌ها بستری مناسب برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، بصیرت افزایی و دادن مشاوره های مورد نیاز به اعضا است.

آریان افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با رویکرد و نگرش جدید به دنبال تفسیر و تبیین کارکردی جدیدی از مفهوم ارائه خدمات به اعضا و مراجعان است و برگزاری دومین همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک با ارائه بیش از ۱۰۰ مقاله و با حضور میهمانان خارجی از ۶ کشور دنیا، تجلی‌گاه این ایده است و ما امیدواریم در سایه تعامل نهاد با دانشگاه، برگزاری چنین همایش‌هایی، به ارائه مدلی مفهومی برای طراحی خدمات برسد.

نقش انکارناپذیر کتابخانه‌ها در پرورش استعدادها

محمد شیخ زاده، رئیس دانشگاه بجنورد نیز در این مراسم، انعقاد این تفاهم نامه را فرصت مناسبی برای بهره مندی از ظرفیتهای فرهنگی دو طرف عنوان کرد و گفت: کتابخانه ها بزرگراهی برای رشد فرهنگی هستند و نقش انکار ناپذیری در پرورش استعدادها، رشد و گسترش ارزشهای اخلاقی، حمایت از رشد فکری و آموزشی عامه مردم و آشنایی با فرهنگ شفاهی و مکتوب دارند.

رئیس دانشگاه بجنورد افزود: رویکرد جدید، نهاد کتابخانه‌های عمومی را به پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی تبدیل کرده که اقدام بسیار ارزشمندی است بنابراین ما باید علم دانشگاهی و علمی که به آن دست می‌یابیم را بتوانیم ساده سازی کنیم و به راحتی و به زبان مردم به جامعه منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه ارتباط دانشگاه و کتابخانه‌های عمومی استان با ارایه راهکارهای مختلف و اقدامات موثر که در این تفاهم نامه به آن اشاره شده تقویت می‌شود، تاکید کرد: با انعقاد این گونه همکاری‌های مشترک و دوجانبه و استمرار و افزایش ارتباطات بین این دو حوزه می‌توانیم شاهد رشد هر چه بیشتر سطح علمی دانشجویان، پژوهشگران و عموم افراد جامعه شویم که این مورد بدون شک زمینه ساز و در راستای ترویج فرهنگ مطالعه کتاب و کتابخوانی خواهد بود.

به گزارش ایبنا؛ ارسال پوستر و اقلام فرهنگی کتابخانه‌های عمومی و «کتابخوان ماه» برای اطلاع رسانی در خصوص برنامه‌های فرهنگی و مسابقات کتابخوانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی به دانشگاه و برگزاری برنامه‌های فرهنگی مشترک پیرامون کتاب و کتابخوانی از قبیل محافل ادبی شعر و داستان، نشست‌های کتابخوان با حضور اساتید و دانشجویان، جلسات جمع خوانی و خوانش متون کهن، مسابقات کتابخوانی و نشست‌های نقد و رونمایی از کتاب (بویژه منابع تالیفی اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه) توسط اداره کل کتابخانه‌عای عمومی استان و تشویق و ترغیب اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان برای عضویت در کتابخانه‌های عمومی و مراجعه و استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی علمی اشتراکی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مشارکت فعال امور فرهنگی، اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان در اجرای برنامه‌های فرهنگی حوزه کتاب و کتابخوانی، پیش بینی و برنامه ریزی شده توسط کتابخانه‌ها از قبیل نشست کتابخوان، جشنواره‌های کتابخوانی، مسابقات کتابخوانی، محافل ادبی شعر و داستان، جلسات جمع خوانی و خوانش متون کهن، مسابقات کتابخوانی، «پویش ملی کتاب دستت چیه؟» جلسات نقد و بررسی کتاب و کارگاه‌های آموزشی پیش‌بینی و برنامه ریزی شده کتابخانه‌ها، توسط دانشگاه بجنورد از مهمترین تعهدات طرفین در این تفاهم نامه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها