دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
کتابخانه وزیری یکی از زیورها و زینت‌های کشور است / مرحوم وزیری نماد هم‌زیستی مسالمت‌آمیز بود

یزد - مرحوم وزیری با ایجاد کتابخانه وزیری و بازسازی مسجد جامع کبیر یزد گامی مؤثر در ماندگاری تاریخ کهن یزدی برداشته است که در مراسمی از مستند وی در یزد رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، احسان کریمی میبدی در مراسم رونمایی از مستند مرحوم وزیری، مؤسس کتابخانه وزیری یزد با اشاره به اهمیت مستندسازی مفاخر فرهنگی و مذهبی گفت: اگر می‌خواهیم دچار مشکل هویت نشویم باید این هویت سازان را به جامعه معرفی کنیم که یکی از این افراد مرحوم وزیری است.

وی افزود: در زمینه کتاب و مکتوبات در خصوص آقای وزیری کارهای خوبی انجام شده و ماندگار است اما تاکنون در زمینه مصور از وی مستندی تهیه نشده بود.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد ادامه داد: متأسفانه ۴۶ سال از درگذشت‌ایشان گذشته اما کار مصوری برای‌ایشان نکرده بودیم که اکنون با همکاری شهرداری، استانداری و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد و معاونت سیمای استان این اتفاق افتاد که این اتفااقی فرهنگی در استان و کشور بود.

محسن عباسی تهیه‌کننده صدا و سیما مرکز یزد و تهیه‌کننده مستند حاج آقا وزیری گفت: در چند سال گذشته مستند موزه‌های یزد در ۱۳ قسمت تولید کردم که دو قسمت آن در خصوص موزه‌های حاج آقا وزیری در مسجد جامع کبیر و موزه وزیری بوده است.

وی افزود: زمان ساخت این موزه‌ها به فکر تولید مستند حاج آقا وزیری افتادم که اتفاق صورت گرفت.

عباسی بیان کرد: وقتی برای منابع آرشیوی به کتابخانه وزیری مراجعه کردم آنچه برای من مهم بود وجود ۲۰۰ قطعه عکس از وی بود و این منابع بسیار برای ما با ارزش بود که در مستند نیز به بخشی از آن پرداختیم.

مرحوم وزیری فردی ظلم ستیز و پایدار در احقاق حق مظلومان بود

علی اکبر عزیزی معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد نیز در این مراسم گفت: این اقدام و تولید مستند در خصوص حاج آقا وزیری باعث افتخار برای ما است.

وی با اشاره به ویژگی‌های مرحوم وزیری و خاطراتی از این عالم یزدی گفت: در سال ۱۳۲۸ در شهرستان ابرکوه یک خانواده شش نفره توسط جمعی بهایی مورد هجمه قرار گرفتند و قتل عام شدند.

عزیزی ادامه داد: پیگیری این جنایت را مرحوم وزیری از شاهنشاهی دنبال کرد و در ظلم ستیزی که داشتند این قتل را دنبال کردند و با حمایت‌های که از آیت الله بروجردی و مرحوم فلسفی داشتند پرونده را به ثمر رساندند و قاتل اصلی اعدام شد.

وی گفت: روحیه ظلم ستیزی و حمایت از مظلوم توسط آیت الله وزیری زبانزد بود و اکنون نیز تنها بازمانده آن خانواده ابرکوهی به عنوان مادربزرگم هستند که از مرحوم وزیری به خوبی یاد می‌کنند.

امروز مکاتبه وزیری در یزد یکی از بالاترین زیورها و زینت‌های کشور است

حجت الاسلام وزیری نوه مرحوم وزیری نیز در این مراسم گفت: بازسازی مسجد جامع، تأسیس کتابخانه به عنوان رابع المکتبات کشوری، تأسیس مراکز عام المنفعه، راه‌اندازی نماز جمعه از جمله اقدامات ماندگار و تاریخی‌ایشان بوده است.

وی افزود: امروز مکاتبه وزیری در یزد یکی از بالاترین زیورها و زینت‌های کشور است که برخی از اساتید در دانشگاه‌ها بر آن تأکید ویژه‌ای دارند.

حجت الاسلام دکتر وزیری ادامه داد: برگزاری مراسم‌های سوم امام حسین (ع) و نماز جمعه از جمله مراسم‌های ماندگاری بود که‌ایشان پایه‌گذاری کردند.

نوه مرحوم وزیری بیان کرد: ارتباطات با عموم مردم از ویژگی‌های بارزایشان بود که در دهه ۳۰ نماد همزیستی مسالمت‌آمیز بود به گونه‌ای که حکم دعوای بین‌یهودی‌ها ویهودی و مسلمان بودند و همه‌ایشان رو قبول داشتند.

حجت الاسلام وزیری گفت: پیشوای رسیدگی به فرهنگ جوانان از ویژگی‌های دیگرایشان بود که حتی فرش خانه خود را فروخت تا قرض جوانی را بدهد.

وی بیان کرد: مبارزه با مکتب انحرافی بابی‌گری و بهاییت از جمله اقدامات دیگرایشان بود که انجام شد.

نوه مرحوم وزیری ادامه داد: اخلاص حاج آقا وزیری بسیار زبانزد بود و در کنار آن نیز با همت والا داشتند که توانست مردم داری داشته باشد.

وی بیان کرد: توجه به نیازهای جامعه و زمان‌شناسی، تأثیرگذاری و سحر بیان، محو در عزاداری سالار شهیدان و اقامه عزا بر اباعبدالله سراپا زهد نیز از جمله ویژگی‌های دیگرایشان بود که همین ویژگی هاایشان را ماندگار کرد.

در ادامه این مراسم نیز مستند ۴۵ دقیقه‌ای حاج آقا وزیری کاری مشترک از صدا و سیما مرکز یزد، شهرداری یزد، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط