چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۴
کارگاه شب‌‍‌های پروانه‌ای برگزار شد

جلسه نشست شب‌های‌پروانه‌ای با تدریس ناصر پروانی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دراین جلسه که به آموزش مباحث شعری از جمله قالب مثنوی پرداخته شد ناصر پروانی، نویسنده و شاعر گفت: سعی کنید خودتان ببینید، بشناسید، لمس کنید، حس کنید و در موردش فکر کنید، در خوانش مثل رادیو نباشید روی یک بیت با بالا پایین کردن صدا در زمان خوانش، جذابیت بیشتر واژه‌هایتان را به رخ شنوندگان می‌کشید. پس برای ساختن تضاد در ذهنتان بازی بازی کنید واژه‌ها را در دید خود بگذارید. کارگردان قصه خودتان باشید کمک کارگردان بگیرید چهره‌پرداز بگیرید صدابردار بگیرید تهیه کننده پیدا کنید برای زندگیتان همه این کارها را انجام دهید ولی کارگردان داستان زندگی خودتان خودتان باشید پس برای ساختن تضاد در ذهنتان بازی بازی کنید واژه‌ها را در دیدتان بگذارید.

پروانی درادامه جلسه به ویژگی‌های قالب مثنوی پرداخت و افزود: مثنوی قالبی از شعر است که دارای ابیات زیادی بوده و برای سرودن داستان‌ها و مطالب طولانی کاربرد دارد. در این قالب هر بیت دارای قافیه‌ای جداگانه است و بسیاری از شاعران ایرانی از این قالب استفاده می‌کنند. و به همین دلیل به آن مثنوی (دوتا دوتا) گفته می شود چون مصراع های هر بیت دوبه دو باهم برابرند و کلمه مثنوی هم خانواده با کلمه مثنی (نشانه جمع) عربی است. موضوع این قالب شعری شامل: موضوعات تاریخی و حماسی - موضوعات عاشقانه و بیان احساسات و مسائل اجتماعی و اخلاقی را در برمی‌گیرد.
در ادامه جلسه دانشجویان به شعرخوانی پرداختند و ناصر پروانی نظراتش را درمورد اشعار دانشجویان بیان داشت. پس از پایان جلسه دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی شعر قصه عشاق با حضور مرتضوی، پروانی و دانشجویان افتتاح شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها