چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۰
۷ غذای محلی ارومیه که حتماً باید تست کنید

در ادامه ۷ مورد از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای ارومیه را خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم. تا پایان همراه ما باشید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ اگر در فکر سفر به یک شهر زیبا و قدیمی با جاذبه‌های گردشگری فراوان هستید، ما به شما خرید بلیط قطار ارومیه را پیشنهاد می‌کنیم. ارومیه کلان‌شهری تاریخی و فرهنگی در شمال‌غرب کشور با مناطق تفریحی و تاریخی بسیار است که خاطره خوب سفر به آن هیچ‌گاه از ذهن شما پاک نخواهد شد. باتوجه به اینکه یکی از خوشمزه‌ترین بخش‌های هر سفر، چشیدن طعم غذاهای محلی آن منطقه بوده و اینکه عطروطعم غذاهای ارومیه زبانزد خاص و عام است؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که در زمان سفر به این شهر حتماً غذاهای سنتی آن را امتحان کنید. در ادامه ۷ مورد از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای ارومیه را خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم. تا پایان همراه ما باشید.

آش دوغ

آش دوغ یکی از غذاهای محلی بسیار خوش‌عطروطعم ارومیه است که در میان اهالی این شهر و گردشگران طرفداران زیادی دارد. باوجوداینکه این غذا در شهرهای دیگر کشور نیز پخته می‌شود؛ اما تفاوت اصلی آن‌ها با آش ارومیه در نوع سبزی‌هایی است که در پخت آن به‌کار می‌رود. در شهرهای دیگر مثل شیراز از شوید و نعنا برای پخت آش دوغ استفاده می‌شود؛ این درحالی است که در پخت آش ارومیه از شوید، جعفری و تره به میزان مساوی استفاده می‌شود. توصیه می‌کنیم که این آش را به‌عنوان پیش‌غذا در کنار غذای اصلی دیگری نوش‌جان کنید و از طعم بی‌نهایت لذیذ و خوشمزه آن لذت ببرید.

سوپ بلغور گندم

سوپ بلغور گندم یا یارماشورباسی یکی‌دیگر از غذاهای سنتی و خوشمزه استان ارومیه است که آن را به‌عنوان آش نیز می‌شناسند. بااینکه این پیش‌غذا را معمولاً در فصل سرد سال می‌پزند؛ اما هرگاه که به ارومیه سفر کردید، چشیدن طعم آن را از دست ندهید. بلغور گندم، لوبیا قرمز، پیاز، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، فلفل‌دلمه‌ای، نعناخشک، رب گوجه و ادویه از مواد اولیه این سوپ خوشمزه هستند. باتوجه به اینکه این پیش‌غذا با نان، سبزی‌خوردن و ترشی سرو می‌شود؛ بهتر است که آن را تنها با کمی آب‌لیمو و بدون نان نوش‌جان کنید تا اشتهای شما برای چشیدن طعم غذاهای اصلی این شهر از بین نرود.

۷ غذای محلی ارومیه که حتماً باید تست کنید

ارومیه‌خورش

اورمیه‌خوروشته یا ارومیه‌خورش یکی از سنتی‌ترین غذاهای شهر ارومیه و خطه آذربایجان‌غربی محسوب می‌شود که عطروطعم بی‌نظیری دارد. ازآنجایی‌که در طبخ این غذا از گوشت، لوبیاچیتی، پیاز، بادمجان، گوجه، غوره و ادویه‌جات مخصوص استفاده می‌شود، برخی از افراد طعم آن را شبیه خورشت قیمه‌بادمجان یا خوراک لوبیاچیتی می‌دانند؛ چراکه در پخت خورشت قیمه‌بادمجان نیز از همین مواد اولیه با تفاوت لپه به‌جای لوبیا استفاده می‌شود. باتوجه به اینکه غوره یکی از ترکیبات اصلی این غذاست؛ بنابراین مزه‌ای ترش و ملس دارد. اگر با نوش‌جان کردن غذاهای ملس مشکلی ندارید، حتماً طعم بی‌نظیر ارومیه‌خورش را امتحان کنید.

خورشت آق‌ماش

یکی‌دیگر از غذاهای معروف ارومیه خورشت آق‌ماش است که طعم متفاوت و فوق‌العاده‌ای دارد. ازآنجایی‌که در طبخ این خورشت از گوشت چرخ‌کرده، پیاز، سیب‌زمینی، ماش، ادویه، رب گوجه، آب‌لیمو، زعفران و دارچین استفاده می‌شود؛ بنابراین طعم خوبی دارد و تقریباً با همه ذائقه‌ها سازگار است. برای تهیه خورشت آق‌ماش ابتدا گوشت و پیاز رنده‌شده را با ادویه ترکیب و به‌شکل کوفته گرد کرده و در روغن داغ سرخ می‌کنند. در مرحله بعد، پیاز، ماش و رب را در روغن تفت می‌دهند و به آن آب اضافه می‌کنند. بعد از نیم‌پز شدن ماش‌ها، کوفته‌ها را به‌همراه دارچین و آب‌لیمو و به‌مدت چهل دقیقه روی حرارت متوسط می‌پزند. بعد از جاافتادن خورشت، کمی زعفران به آن اضافه کرده و هنگام سرو از سیب‌زمینی سرخ‌کرده در کنار آن استفاده می‌کنند.

یتیمچه

یکی‌دیگر از غذاهای خوشمزه ارومیه که توصیه می‌کنیم آن را به‌عنوان شام، همراه با نان، سبزی‌خوردن و ماست، میل کنید؛ یتیمچه است. این غذا دستور پخت آسانی دارد و از صیفی‌جاتی مانند بادمجان، کدو، گوجه و سیب‌زمینی در تهیه آن استفاده می‌شود؛ بنابراین حتی افرادی که رژیم دارند یا گیاه‌خوار هستند نیز می‌توانند آن را نوش‌جان کنند. جالب است بدانید، به‌دلیل‌اینکه در پخت این غذا از گوشت استفاده نمی‌شود؛ به آن یتیمچه می‌گویند. طعم لذیذ این غذا با نان و ماست محلی فوق‌العاده خواهد بود؛ به‌نحوی‌که به احتمال زیاد آن را به لیست برنامه غذاهای روزانه خود اضافه خواهید کرد.

۷ غذای محلی ارومیه که حتماً باید تست کنید

گشنیزکباب

گشنیزکباب یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار بین‌المللی است که اصالت آن به ارومیه و آذربایجان‌غربی می‌رسد. این غذای خوشمزه درواقع نوعی کوفته است که ازنظر ظاهری شباهت زیادی به کتلت گوشت داشته و دستور پخت‌های زیادی برای آن وجود دارد. این کوفته خوشمزه آذری از ترکیب گوشت چرخ‌کرده و سبزی‌هایی مانند گشنیز تهیه می‌شود و یک نوع سس مخصوص خوشمزه دارد. بد نیست بدانید که استفاده از لیموعمانی در طبخ کباب گشنیز، طعم ترشی به آن می‌دهد؛ بنابراین اگر طعم ملس غذاها شما را اذیت نمی‌کند، می‌توانید آن را سفارش دهید.

گیزاتما

گیزاتما یا قیزاتما یکی‌دیگر از غذاهای خوشمزه و سنتی ارومیه بوده که به‌معنای سرخ کردن است. در تهیه این غذا از سیب‌زمینی، کدو، بادمجان و گوجه و فلفل سبز استفاده می‌شود که بنابه سلیقه خود می‌توانید مقدار سبزیجات را کم‌وزیاد کنید یا اینکه سبزیجات دیگری مانند هویج و لوبیاسبز به آن بیفزایید. در کنار این غذا که به‌عنوان غذای اصلی سرو می‌شود، دورچین ماست چکیده و سیر نیز وجود دارد که طعم بهتری به غذا می‌دهد. ازآنجایی‌که سبزیجات این غذا در فصل تابستان برداشت می‌شوند و طبیعت سردی نیز دارند، مردم ارومیه آن را بیشتر در فصل‌های گرم سال میل می‌کنند.

راهنمای خرید بلیط قطار ارومیه

بعد از آشنایی با جاذبه‌های گردشگری ارومیه و بهترین و خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی آن نوبت به انتخاب زمان سفر می‌رسد. فلای تودی که از معتبرترین سایت‌های فروش بلیط قطار در کشور محسوب می‌شود، در خدمت شماست تا ارزان‌ترین بلیط قطار ارومیه را برای خود خریداری کنید. به‌این‌منظور تنها کافیست که مبدأ و مقصد خود را در سایت وارد کنید؛ پس از چند ثانیه، انواع بلیط های قطار ارومیه به‌ترتیب قیمت از ارزان تا گران به شما نمایش داده می‌شود که با بررسی جزئیات هرکدام درنهایت می‌توانید بهترین بلیط قطار سفر به ارومیه را خریداری کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها