چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
«آش پشت جبهه» همدلی و همراهی پشت خط مقدم را از زبان مربیان پرورشی روایت می کند

خوزستان- کتاب «آش پشت جبهه»، هفتمین جلد از عناوین ناشر در رده «مدارس انقلاب»، خاطرات تعدادی از مربیان پرورشی اهواز و فراز و فرودهای فعالیت‌شان از زمان تأسیس در سال ۱۳۵۹ تا زمان انحلال امور تربیتی را روایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، آیین رونمایی از کتاب آش پشت جبهه خاطرات شفاهی مربیان پرورشی دهه ۶۰ اهواز باحضورحجت الاسلام عباسی اصل پژوهشگرسبک زندگی اسلامی، زهرا قراچه وزینب بابایی محققین کتاب شامگاه چهارشنبه در کتابشهر اهواز برگزار شد.

در این رونمایی دبیر سبک زندگی در اهواز، با اشاره به اینکه افراد می‌تواند برجامعه خود تاثیر فراوانی داشته باشند، اظهارکرد: معلمان پرورشی دهه ۶۰ اهواز یک طبقه خاصی از جامعه هستند که توانستند با اخلاق و روحیه قوی بر دانش آموزان و جامعه آشوب زده آن زمان تاثیرات مثبتی برجای بگذارند.

خاطرات معلمان پرورشی کتاب آش پشت جبهه شد

حجت الاسلام عباسی اصل افزود: خاطرات این معلمان بعد از درد و رنج به دلیل اراده قوی و ایمان خالصی که به پروردگار داشتند، بعد از چندسال جمع و به عنوان کتاب آش پشت جبهه رونمایی شد که اتحاد وهمدلی آنان یک پدیده معنوی و جذاب است.

عباسی اصل گفت: همه آدم‌ها برای خود ایدئولوژی خاصی دارند که به خاطر تحقق آن رنج فراوانی را محتمل می‌شوند، اما از این رنج لذت می‌برند قطعاً معلمان نیز در عین اینکه رنج می‌کشیدند با محبت کردن این درد و سختی تبدیل لذت برای آنان می‌شود.

تربیت با محبت عجین است

وی با بیان این سخن که تربیت با محبت عجین است، تصریح کرد: مصداق این سخن را می‌توان در رفتارهای مربیان پرورشی دهه شصت دید با وجود اینکه برای دانش آموزان مانند مربی بودند ولی با محبت فراوان خود در تمامی ابعاد زندگی دانش آموزان نفوذ کردند.

وی ضمن تبریک روز معلم به همه معلمان به خصوص معلمان پرورشی بیان کرد: تمامی انسان‌ها به ماهو انسان معلم هستند، زیرا این قشر مسئول تربیت جوانان و جامعه است و اگر منزلت این افراد پایین آمد جامعه به اشتباه به انحراف می‌رود.

وی گفت: تاریخ شفاهی در جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است و ان‌شاالله سعی می‌شود که این کتاب در قالب سریال تلویزیونی، سوژه فیلمنامه، گرافیک و شعر خروجی تربیتی داشته باشد.

معلمان در دوران انقلاب اسلامی نقش مهمی داشتند

در این نشست زهرا بابایی محقق کتاب آش پشت جبهه بیان کرد: معلمی در دوران انقلاب اسلامی دارای اهمیت فراوانی بود به همین خاطر تصمیم برآن شد که با معلمان پرورشی دوران جنگ و انقلاب اسلامی مصاحبه‌هایی گرفته شود که در این خصوص تلاش فراوانی شده است.

بابایی با بیان اینکه مربیان پرورشی دهه شصت با معلمان زمان حاضر تفاوت فراوانی دارند، عنوان کرد: آن مربیان افکار امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی را کاملاً درک کرده بودند و زمانی که امام فرمان اهمیت به تربیت دانش آموزان و جامعه را داد معلمان آن زمان این وظیفه را با تمام شوق‌و محبت انجام دادند.

وی ادامه داد: در آن روزها برای معلمان پرورشی فضا و امکانات محدودی بود اما توانستند به نحو احسن بر تمامی ابعاد زندگی شخصی واجتماعی دانش آموزان خود تاثیر بگذارند و نیازهای آنان را برطرف کنند.

این محقق کتاب با اشاره به اینکه معلمان پرورشی با اهدای جوائزی دانش‌آموزان را به نماز اول وقت تشویق می‌کردند، افزود: خود دانش‌آموزان نیز به تمام معنا از معلمان خود الگو برداری می‌کردند و دارای روحیه قوی بودند.

زهرا قراچه دیگر محقق کتاب آش پشت جبهه نیز گفت: زمانی که شروع به تهیه این خاطرات کردیم فعالیت خواهران در بخش تاریخ شفاهی کمتر بود ولی توانستیم با کمک برادران و خود همکاران افرادی را که در دهه شصت معلم بودند جمع آوری کنیم و با آنان مصاحبه بگیرییم.

وی با اشاره به اینکه با ۱۵ معلم پرورشی مصاحبه شد، گفت: به دلیل اینکه این کار مردمی بود تعدادی از معلمان اعتمادی به ما نداشتند و به همین علت خاطرات خود را کاملاً برای ما مطرح نکردند، ولی افرادی که ما را می‌شناختند دل به ما داند وحرف‌های خود را برای ما بیان می‌کردند.

قراچه گفت: یکی از بُردهای که مربیان پرورشی دهه شصت داشتند این بود که کار خود را عمومی می‌کردندو به تمامی دانش‌آموزان به اندازه توانایی خود کارو مسئولیت می‌دادند و برای دانش‌آموزان جالب بود وآنان رابیشتر ترغیب می‌کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها