پنجشنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۰
نقد و بررسي چيستي فلسفه

چاپ اول كتاب «فلسفه چيست؟» تاليف دكتر سيديحيي يثربي از سوي موسسه انتشارات اميركبير منتشر و روانه بازار نشر شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين نوشته، تلاشي براي  كارآمدسازي و روزآمد كردن فلسفه و تفكر، براي رهايي همه انسان‌ها از خرافه و فرقه‌هاي باطل و دستيابي آنان به بينش، اصول و ارزش‌هاي مشترك است .

بر اساس مطالب كتاب، در روزگار ما، به خاطر گسترش شگفت‌انگيز ارتباطات و انتقال آسان معلومات، هرچيزي كه بتواند مقبوليت فراگير پيدا كند، جهاني مي‌شود. از محصولات صنعتي گرفته تا نتايج فكر و فرهنگ در انتخاب انسان‌ها كه عامل اصلي جهاني شدن اند، خرد و دانايي تعيين كننده است، نه دلبستگي‌هاي تقليدي ديني يا ملي. بنابراين براي امكان رقابت در صحنه جهاني شدن فكر و فرهنگ، داشتن يك نظام فلسفي كارآمد، به عنوان پايه و اساس نگرش‌ها ضرورت دارد.

دكتر سيديحيي يثربي، در پيشگفتار كتاب حاضر درباره اين اثر مي‌نويسد: «اين كتاب داراي دو قسمت است. در قسمت اول آن، چيستي فلسفه و روش درست تفكر فلسفي را پس از نقد ديدگاه متاخرين در اين‌باره، براي نخستين‌بار در جلسه‌اي كه از طرف پژوهشكده فلسفه و كلام در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، در قم تشكيل شده بود، مطرح كردم. مطالب بنده به وسيله عده‌اي از اساتيد فلسفه حوزه علميه قم نقد شد. اين اساتيد محترم عبارت بودند از: آقايان امين احمدي، برنجكار، ديبا، ذاكري، شكراللهي و عسكري سليماني. پس از نقد اساتيد ياد شده، به بازنويسي آن پرداخته و ضمن بحث‌ها، در حد توان به توضيح و پاسخ مطالب آنان پرداخته‌ام
و در قسمت دوم اين كتاب همين بحث را در انجمن فلسفه، مطرح كرده و نقد اساتيد آقايان غفاري، اكبريان، فياضي، حبيبي و عابدي شاهرودي را عينا آورده‌ام و به دنبال اين بحث، دو كتاب را در ارتباط با چيستي فلسفه و علم («علم چيست و فلسفه چيست؟» سروش و «علم و فلسفه» پارسانيا) كه هر دو در سال‌هاي اخير نوشته شده و بارها تجديد چاپ نيز شده‌اند، جهت روشن شدن بيشتر مطلب، مورد نقد و بررسي قرار داده‌ام.
به دنبال اين‌ها يك نكته اضافي درباره كارآيي فلسفه موجودمان و يك پرسش و پاسخ را در ارتباط با چيستي فلسفه مطرح و سرانجام فصلي را در نقد منطق صوري و روش تدريس و بهره‌گيري از آن به بحث‌هاي پيشين ضميمه كرده‌ام. »

از منابع مورد استفاده در تدوين اين اثر مي‌توان كتاب‌هاي قرآن كريم، هستي‌شناسي در مكتب ملاصدرا، اشارات و تنبيهات، شفا «برهان»، حاشيه مشاعر صدرا، درباره آسمان، درباره كون و فساد، متافيزيك، مجموعه روشن‌نگري چيست؟، فلسفه هگل، فلسفه سياسي چيست؟، المعتبر في‌الحكمه، التحصيل في‌الحكمه، شرح المواقف، امام‌الحرمين، قرآن و عرفان و برهان از هم جدايي ندارند، عرفان و منطق، تاريخ فلسفه غرب، ارشادالطالبين، نهاية‌الحكمة، مجمع‌البيان و ... را نام برد.

چاپ اول كتاب «فلسفه چيست؟» در شمارگان 1500 نسخه، 259 صفحه و بهاي 40000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط