چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۰
اصل عليت در فلسفه و كلام

كتاب «اصل عليت در فلسفه و كلام» به قلم دكتر محمدحسن قدردان قراملكي از سوي موسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين رساله در مقام استحكام بخشيدن به اصل عليت و دفع شبهات آن است، شبهاتي كه براهين اثبات باري‌تعالي را مورد هجمه قرار داده‌اند.

نویسنده در بخشی از مقدمه خود می‌نویسد: «چكش‌هاي قبض و بسط را بر سر معارف دين، مانند براهين اثبات باري‌تعالي و نظريه فطرت وارد آورده‌اند. از همه مهمتر تز جدا دانستن حوزه "علم و دين يا عقل و ايمان" كه در نغمه‌هاي برخي به اصطلاح عقلاي قوم، طنين‌انداز شده است، "خدا را بايد با دل شناخت نه با عقل"، نظريه‌اي كه شاهبيت كانت بود...
امروزه متاسفانه بعضي از انديشوران تحت تاثير فلسفه امثال هيوم و كانت، داعيه جدا انگاري حوزه دين و عقل را سر مي‌دهند و معتقدند كه وجود خدا و اديان الهي امر معقول و پسنديده‌اي است، اما اين كه آيا واقعا و منطقا هم‌ چنين است، با ترديد و در بعضي موارد با جزم به نفي آن پاسخ مي‌دهند و در توصيه مشفقانه به متكلمان و فلاسفه دين متذكر مي‌شوند كه وظيفه آن دفاع از حقانيت و واقعيت داشتن اعتقادات ديني نيست، بلكه حداكثر وظيفه‌شان دفاع از مقبوليت و عقلانيت آن اعتقادات است. ره‌آورد چنين آشفته بازاري، احتمال نقد اصل عليت كه براهين اثبات وجود باري‌تعالي بر پذيرش آن استوار است، احتمالي است كه در آينده نزديك به يقين مبدل مي‌شود. اين مساله به اصل عليت اهميت و جلوه تازه‌اي بخشيده و مسووليت متكلم و فيلسوف دين را چندين برابر مي‌كند.»

كتاب حاضر در چهار بخش، اصل عليت را از زاويه‌هاي گوناگون بحث مي‌كند؛ سير تاريخي عليت(در سه فصل)؛ بررسي و تحليل اصل عليت(در پنج فصل)؛ احكام عليت(در چهار فصل) و ادله مخالفان(در دو فصل). 

از منابع نويسنده در تدوين اين اثر مي‌توان كتاب‌هاي شرح نهج‌البلاغه(علامه جعفري)، آفرينندگان جهان نو، اجودالتقريرات، احياء‌العلوم، الاربعين، الاشارات، اسفارالاربعه، اصول فلسفه و روش رئاليسم، اصول كافي، اصول‌المعارف، بحوث في‌ علم‌الاصول، پيدايش فلسفه علمي، تاريخ علم، تاريخ فلسفه، تاريخ فلسفه و علم، تاثير و مبادي آن، تهافت‌التهافت، جبر و اختيار، جهان و اينشتين، حكمت الهي، خدا در فلسفه، رساله دين، روانشناسي و دين، القبسات و ... را نام برد.

چاپ دوم كتاب «اصل عليت در فلسفه و كلام» در شمارگان 1000 نسخه، 212 صفحه و بهاي 31000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها