جمعه ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
«یک تکّه زمین کوچک» برای آن‌ها/ آرزویی که ادامه دارد

جنگ می‌تواند آرزوها را در ما بکشد؟ آیا جنگ قوی‌تر است یا آرزوهای کودکان و نوجوانان؟ به مناسبت روز جهانی قدس، در این مطلب کتابی برای آشنایی با رویاهای نوجوانان فلسطینی معرفی کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ آرزو داشتن چیزی نیست که محدود به بود و نبود چیز دیگری باشد. آرزو داشتن بخشی از وجود هر انسانی است که هیچ‌کس نمی‌تواند از دیگری قرض بگیرد یا منع کند. هیچ‌کس نمی‌تواند به ما بگوید چون بیمار هستیم، پس آرزویی نداشته باشیم، اگر فقیر هستیم پس آرزو داشتن برایمان خنده‌دار است یا اگر در شرایط بحرانی بزرگتری به سر می‌بریم پس رویاپردازی و داشتن آرزوهایی که محال به نظر می‌آیند برای مسخره یا حتی حرام است. نه! خداوند موهبت آرزو داشتن و پروراندن خیال و رویا در ذهن و قلب‌مان را ویژه‌ی ویژه در ما قرار داده و قفلی بر آن زده است که دست هیچ قدرتی غیرخودش به آن نمی‌رسد؛ حتی قدرتی مانند جنگ و ویرانی.

کریم، نوجوان است؛ نوجوانی هم دنیایی‌ست با هزار رنگ و آرزو. اما دنیای نوجوانی کریم در دنیایی بزرگتر خلاصه شده است که درگیر توپ و تفنگ و تق‌تق و بوم‌بوم است. نه صداهایی از اسباب‌بازی‌های بچگانه؛ بلکه خمپاره‌هایی واقعی که جان می‌گیرند، بمب‌هایی که ویران می‌کنند و تفنگ‌هایی که یکی‌یکی آرزوها را می‌کشند. حالا کریم باید چه کار کند؟ این نوجوان درگیرِ جنگ می‌تواند هنوز آرزویی داشته باشد؟ آن هم جنگی برای بازپس گرفتن سرزمینش، فلسطین!

امروز روز جهانی قدس است: روزِ فلسطین. کریم هم یک فلسطینی است که با وجود هزار درد و رنجی که اطرافش می‌گذرد، باز هم آرزو دارد و صبح و شب به آن فکر می‌کند. او می‌خواهد فوتبالیست شود. خودش می‌گوید: «در زندگی‌ام می‌خواهم چی بشوم؟ بهترین فوتبالیست دنیا، پسری خیلی باحال، خوش‌تیپ و قدبلندتر از برادرم جمال، بزرگ‌ترین طراح بازی‌های رایانه‌ای و مخترع اسیدی خیلی قوی که فولاد تانک‌های اسرائیلی را آب کند.».
این رویا را چه کسی در سرِ کریم گذاشته است؟ روایتگر داستان «یک تکّه زمین کوچک»، الیزابت لِرد انگلیسی که دوست داشته است درباره بچه‌های فلسطینی و آرزوهایشان وسطِ جنگ و ویرانی بنویسد. اليزابت لرد، از بهترين نويسندگان نوجوان امروز انگليس، در كتاب «یک تكّه زمين كوچک»، با نگاهی انسانی و صلح‌جويانه از يكی از طولانی‌ترين و وحشتناک‌ترين درگيری‌های تاريخ جهان می‌گويد. او داستانِ رنج‌هايی را می‌گويد كه كودكان فلسطينی در زندگی روزمره‌شان با آن‌ روبه‌رو می‌شوند.

همان‌طور که گفتیم كريم، قهرمان این کتاب، عاشق فوتبال است و زمينی خالی پيدا می‌كند تا با دوستانش بازی كند. در دور بعدی حكومت‌نظامی، كريم نمی‌تواند خود را به خانه برساند و گرفتار می‌شود. اليزابت لرد با چيره‌دستی، صحنه‌هايی ترسناک را به تصوير می‌كشد كه تنها گوشه‌ای از دشواری‌های زندگی در اين خطه‌ از زمين است. همه كودكان و نوجوانان جهان حق دارند در فضايی آرام و امن، با استفاده از بهترين امكانات، درس بخوانند و بازی كنند و بزرگ شوند. این حق واقعی و طبیعی کودکان و نوجوانان است؛ اما هرساله در جنگ‌های سراسرِ جهان، ميليون‌ها كودک قربانی می‌شوند، جان‌شان را از دست می‌دهند يا آواره و زخمی می‌شوند. پس ما به مناسبت امروز، می‌توانیم آرزویی کنیم. آرزو داشتن که خرجی ندارد؛ آرزو می‌کنیم برای همه کودکان و نوجوانان فلسطینی و همه مبتلایان به جنگ. به اميد روزی كه همه بچه‌ها در جهانی پُر از صلح و آرامش زندگی كنند.

رمان نوجوان «یک تکه زمین کوچک» به قلم الیزابت لِرد با ترجمه پروین علی‌پور را نشر افق در 296 صفحه و به بهای 115 هزار تومان برای علاقه‌مندان به ماجراجویی‌های بچه‌های خاورمیانه منتشر کرده است.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها