یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
اتحادیه سراسری نشر نباید کانون انحصارطلبی شود

نایب رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیان اینکه تشکیل اتحادیه سراسری ناشران نیازمند زیرساخت است، گفت: صنف ما باید بپذیرد که این صنف باید چند صدایی باشد نه تک‌صدایی و همه تشکل‌ها و حوزه‌های مختلف امکان حضور و فعالیت داشته باشند و از همه ظرفیت‌ها و تفکرها و پتانسیل‌ها استفاده کنیم.

محمدرضا توکل صدیق؛ نایب رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به عدم کارایی موفق اتحادیه سراسری ناشران، عنوان کرد: معتقد نیستم که مشکلات حوزه نشر به خصوص صنف نشر با ایجاد اتحادیه سراسری نشر حل می‌شود زیرا مشکل جامعه ما این است که نمی‌دانیم چگونه می‌توانیم در کنار همدیگر قرار گرفته و یکدیگر را تحمل کنیم. متاسفانه ما نمی‌دانیم چگونه با هم تعامل داشته باشیم.
 
وی افزود: این امکان وجود دارد که اگر اتحادیه سراسری ناشران تشکیل شود، همان تشکل‌ها شامل اتحادیه‌ها و تعاونی‌های مختلف باز هم در این مکان به ناسازگاری با یکدیگر بپردازند و نتوانند کار جمعی انجام دهند.
 
توکل با بیان اینکه باید یاد بگیریم که چگونه به اعتقاد همدیگر احترام بگذاریم، گفت: صنف ما نمی‌تواند صنف تک‌صدایی باشد. خیلی‌ها می‌گویند اتحادیه سراسری تشکیل شود تا تشکل‌های دیگر حذف شوند که این نگاه خیلی اشتباه است و به این معنا است که کانون قدرتی تشکیل دهیم که هیچ کس جز آن نتواند صحبت کند.
 
وی با توضیح درباره دلایل عدم موفقیت اتحادیه سراسری ناشران، یادآور شد: یک گروه به این اتحادیه می‌آید و تلاش می‌کند آنجا را در اختیار خود بگیرد و به دنبال آن دعوا شدیدتر می‌شود؛ چراکه تجربه نشان داده است ابزار هرچه قدرتمندتر باشد، دعوا برای به دست آوردن آن بیشتر می‌شود.
 
مدیر انتشارات صابرین با بیان اینکه واگذاری امور نمایشگاه به صنف ناشران موجب تشدید دعوا در داخل صنف شد، تاکید کرد: هر چند معتقدم که این واگذاری حرکت درستی بود و باید استمرار داشته باشد ولی دردهای پنهان حوزه نشر را برملا کرد و در خلال آن متوجه شدیم که چه مشکلاتی داریم.
 
توکل ادامه داد: البته به نظر من روش واگذاری امور اجرایی به صنف اشکال‌هایی دارد زیرا هر سال اوایل فصل پاییز که کارهای نمایشگاه سال آینده آغاز می‌شود و شورای برنامه‌ریزی تشکیل می‌شود؛ تا نزدیک نمایشگاه چندین ماه کشمکش شدید داریم که اصلا برای صنف ناشران خوب نیست.
 
وی با تشریح چرایی چنین اتفاقی گفت: علت بروز چنین مسائلی این است که احترامی به تشکل‌ها نمی‌گذاریم و می‌گوییم فقط تشکل بر کارها حاکم باشد؛ در حالی که چنین نگاهی اشتباه و غلط است و تفکری است که از دل آن تقابل و احترام به نظر طرف مقابل در نمی‌آید.
 
نایب رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تاکید کرد: انحصارطلبی در هر حوزه‌ای اشتباه است و این نوعی تفکر و اخلاق اشتباهی است که ما دوست داریم همه امکانات را در اختیار بگیریم. خودمان را به‌حق می‌دانیم و غیر خود را ناحق می‌دانیم و به خودمان اجازه می‌دهیم هر نظری غیر از نظر دیگر را از بین ببریم و در این میان اتفاق‌های ناخوشایندی می‌افتد.
 
توکل با بیان اینکه نمونه این رفتارها و نتایج منفی آن را بارها در حوزه سیاست دیده‌ایم، گفت: به‌نظرم باید از تجربه تلخ سیاست درس بگیریم و در نظر داشته باشیم در حوزه صنف به جای اینکه ابزار قدرت را برای صنف بیشتر کنیم، تلاش داشته باشیم که روش تعامل درون صنفی، گفت‌وگو، همراهی، همدلی و روش حل اختلافات به شکل متمدنانه و درست را یاد بگیریم.
 
وی افزود: صنف ما باید بپذیرد که صنفی چند صدایی باشد نه تک‌صدایی و تشکل‌ها و حوزه‌های مختلف امکان حضور و فعالیت در این صنف داشته باشد و در این صنف از همه ظرفیت‌ها، تفکرها و پتانسیل‌ها استفاده کنیم. اگر این نگاه وجود داشته باشد همه تشکل‌ها و فعالان حوزه نشر در کنار هم قرار می‌گیرند، هم‌افزایی خواهند داشت و تشکل سراسری را در عمل اجرایی خواهیم کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط