پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۰
زارع: كتب ديني بايد براي همه مردم قابل درك باشند

مدير مسئول مؤسسه مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب، عدم جانب‌داري و بي‌طرفي را يكي از اصلي‌ترين ويژگي‌هاي كتاب‌هاي ديني برشمرد./

سعيد زارع، مدير مسئول انتشارات دانشگاه اديان و مذاهب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: به نظر من يكي از اولين ويژگي‌هاي كتاب‌هاي ديني اين است كه بايد در آن بي‌طرفي احساس شود و نگاه جانبدارانه در آن وجود نداشته باشد.  

زارع افزود: يكي ديگر از ويژگي‌هاي مهم اين است كه كتاب‌هاي ديني بايد به صورت زميني نوشته شوند يعني جملات و مفاهيم آن‌ها آسماني و متافيزيكي نباشند كه خواننده نتواند با آن ارتباط برقرار كند. يعني بايد با توجه به سطح مخاطبان در آن‌ها صحبت شود.

وي در ادامه درباره راه‌كارهاي افزايش مخاطبان كتاب‌هاي ديني خاطر نشان كرد: بايد كتاب‌ها از قالب تخصصي بودن خارج شوند و فقط مخاطبان تخصصي مورد توجه قرار نگيرند. ما مي‌توانيم مخاطبان غير حرفه‌اي مانند نوجوانان را هم در نظر بگيريم و مطابق با فهم عامه مردم به نگارش اين كتاب‌ها بپردازيم. حتي مي‌توان براي كودكان و در سطح آن‌ها هم كتاب‌هاي ديني تأليف كرد. ولي متأسفانه در حال حاضر بيشتر كتاب‌ها در سطح تخصصي نوشته مي‌شوند.

وي همچنين مشكلات كتب ديني را در نحوه نگارش مطالب آن‌ها دانست و عنوان كرد: مطالبي كه در كتاب‌هاي ديني ما به‌كار رفته بيشتر آسماني اند و اغلب به صورت كاربردي نوشته نمي‌شوند در حالي كه ما مي‌توانيم با كاربردي كردن مطالب كتب ديني و در سطح عام نوشتن ،آن‌ها مشكلات فعلي كتاب‌هاي ديني را برطرف كنيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط