چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۵
حسن‌بيگي: نويسندگان ديني بايد نوآوري داشته باشند

ابراهيم حسن بيگي، نويسنده معتقد است كه نويسنده حوزه ديني بايد ضمن به كارگيري شيوه هاي نوآور در خلق اثر، با بازآفريني شخصيت‌هاي ديني و قرآني و امروزي كردن آنها در برقراري ارتباط بيشتر مخاطبان به خصوص كودكان با كتاب‌هاي ديني، كمك كند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ابراهيم حسن‌بيگي ـ نويسنده ـ  گفت: ويژگي كتاب‌هاي ديني را در دو بعد مي‌توانيم بشكافيم؛ اول ساختار، قالب و شكل كتاب و دوم درونمايه، محتوا و مضمون كتاب.

وي در ادامه ضمن تشريح هر كدام از اين موارد گفت: در ايران نسبت به ساير كشورها به خصوص كشورهاي اروپايي براي كتاب‌هاي ديني و مذهبي اهميت خاصي قائل هستيم. بعد از پيروزي انقلاب كتاب‌هاي زيادي در حوزه دين منتشر شد كه متأسفانه به علل مختلف از جمله شتاب‌زدگي ناشران در انتشار، سهل‌انگاري و ... اغلب اين كتاب‌ها به لحاظ ريخت‌شناسي بد‌تركيب و غير‌جذاب بودند كه باعث شد تا به اين حوزه ضربه مهلكي بخورد.

حسن‌بيگي تصريح كرد: به‌طور كلي باعث و باني نزول كيفيت اين كتاب‌ها را مي‌توان ناشران خواند، چرا كه ناشران پيش از آن ‌كه به بعد فرهنگي انتشار نگاه كنند به بعد تجاري آن فكر مي‌كنند و اين مسأله باعث شد تا از طراحي جلدها تا تصويرگري و چاپ، همه و همه از كيفيت نازلي برخوردار شوند.

وي اضافه كرد: به هر حال اولين بخشي كه در هر كتاب مخاطب را جذب مي‌كند ظاهر و طراحي زيباي روي جلد است كه ناشران غيرمتعهد و غيرمتخصص به آن توجه نمي‌كنند.

حسن‌بيگي ادامه داد: مبحث دوم هم كه بايد به آن توجه اساسي كرد، درونمايه كتاب است كه منوط به توجه، تخصص و توانايي نويسنده است. بعد از انقلاب تأليف كتاب‌هاي ديني بسيار زياد شد و نويسندگان در حوزه دين توجه‌شان به سمت مضامين مرتبط با ائمه اطهار(ع)، قرآن، عرفاء و اولياء جلب شد كه در جاي خودش قابل تقدير است ولي در همين مباحث هم تكراري عمل كردند و هيچ نوآوري نداشتند تا اغلب كارها به يك كليشه نزديك شد و شما پس از بررسي دوره‌اي بسياري از كتاب‌ها پي مي‌برديد كه هيچ بدعت و نوآوري در آن آثار ديده نمي‌شود و نويسندگان به جاي پرداختن به لايه‌هاي زيرين، بيشتر به ظاهر مباحث پرداختند، گرچه در پرداختن به ظاهر هم به دليل بي‌دقتي، باعث شد تا بافت و ساختار كتاب‌ها شبيه هم شود. 

نويسنده كتاب مروارید ری(داستانی بر اساس زندگی حضرت عبدالعظیم حسنی) تصريح كرد: بحث ديگري كه مربوط به همان بخش درونمايه كتاب‌هاست، بحث امروزي كردن مضامين ديني و قرآني است كه كمتر شاهد آن بوديم.

وي خاطرنشان كرد: نويسنده بايد با بازآفريني شخصيت‌هاي ديني و قرآني و امروزي كردن آن‌ها در ارتباط بيشتر مخاطبان به خصوص كودكان با كتاب‌هاي ديني كمك كند.

حسن‌بيگي در پايان اضافه كرد: البته معتقدم تا كنون مي‌بايد آثار بسيار خوبي در حوزه كتاب‌هاي ديني تأليف مي‌كرديم كه متأسفانه اين طور نبوده و بايد با بررسي تخصصي‌تر اين مباحث در جهت تأليف كتاب‌هاي ديني گام‌هاي بلندتري برداريم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها