شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۹
همه چیز درباره مک‌اینتایر در کتاب ماه فلسفه

هفتاد و سومین کتاب ماه فلسفه، با محور «السدر مک‌اینتایر» با ارایه مقالات متعدد از سوی اندیشمندان داخلی و خارجی درباره این فیلسوف، از سوی خانه کتاب منتشر شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ویژه‌نامه این شماره اختصاص به السدر مک‌اینتایر دارد، فردی که سال 1929 در گلاسگو اسکاتلند متولد شد، فلسفه را در دانشگاه منچستر آموخت و در همان دانشگاه به تدریس فلسفه پرداخت. سپس در دانشگاه لیدز، آکسفورد و اسکس مشغول به تدریس شد. او در سال 1970 به آمریکا مهاجرت کرد و از آن زمان تاکنون در دانشگاه‌های مختلفی نظیر برندیس، بوستون، واندربیلت، دوک و دانشگاه نتردام به تدریس اشتغال داشته است.

نگاهی به زندگی و آثار مک‌اینتایر نوشته مارک سی.مورفی با ترجمه مصطفی امیری، عنوان نخستین مقاله هفتاد و سومین کتاب ماه فلسفه را تشکیل می‌دهد. همچنین محمد لگنهاوزن نیز مقاله‌ای را با عنوان نسبت مک‌اینتایر با فلسفه معاصر ایران نوشته که این مقاله را دکتر مالک شجاعی جوشقانی به فارسی برگردانده است.

در ادامه این شماره از کتاب ماه فلسفه و در بخش نقد و بررسی، مقالاتی مانند نگاهی به فلسفه اخلاق در تفکر غرب از دیدگاه السدیر مک‌اینتایر‌ نوشته مصطفی زالی و مارکوزه به روایت مک‌اینتایر نوشته شیما جرجانی دیده می‌شود.

بخش نقدهای خارجی این شماره نیز شامل مقالات متعددی است که از آن میان می‌توان به «خدا، فلسفه، دانشگاه‌ها: ‌تاریخ گزیده از سنت فلسفی کاتولیک» نوشته برایان کروس با ترجمه مصطفی علیمرادی، «در پی فضیلت» نوشته دونالد ان.لوین با ‌ترجمه امیرعباس صالحی و «ترکیب تاریخ و فلسفه نزد مک‌اینتایر» نوشته گوردون گراهام با ترجمه مجید مرادی، اشاره کرد.

«پاسخی ناتمام به منتقدانم» نوشته السدیر مک‌اینتایر ترجمه مصطفی امیری عنوان مقاله بخش نقدِ نقد این شماره را تشکیل می‌دهد. همچنین در ادامه نقد و بررسی کتاب فلسفه اخلاق در تفکر غرب از دیدگاه السدیر مک‌اینتایر، به‌همراه گفت‌وگویی با عنوان « در پی فضیلت» عنوان بخش «نشست» این شماره را تشکیل می‌دهند.

 هفتاد و سومین شماره از کتاب ماه فلسفه ویژه مهرماه 1392 در 104 صفحه و به قیمت دو هزار تومان از سوی خانه کتاب منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط