شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۵
اندازه‌گيري مرگ ‌و مير جمعيت سازمان ملل متحد

كتاب «بسته‌‌ نرم‌افزاري سازمان ملل براي اندازه‌گيري مرگ و مير (تحت ويندوز)» اثر تكميلي مباحث بخش جمعيت سازمان ملل متحد است كه تا اواسط ارديبهشت ماه منتشر مي‌شود.\

حاتم حسيني، مترجم اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در اين باره اظهار داشت: آموزش و پژوهش جمعيت‌شناسي در ايران سابقه‌اي پنجاه ساله دارد كه بر اساس آن بررسي مسايل جمعيتي از ابعاد مختلف مورد توجه پژوهشگران، مديران و برنامه‌ريزان قرار مي‌گيرد و به صورت يك محور در برنامه‌هاي توسعه ملي و نقش جمعيت‌شناسي در انجام مطالعات و بررسي‌هاي جمعيتي، كاربرد دارد.

وي افزود: با توجه به وارداتي بودن اين رشته علمي و عمر تقريبا كوتاه آن در ايران، هنوز دانشجويان، پژوهشگران و تحليل‌گران مسايل جمعيتي با مشكلاتي جدي براي دستيابي به منابع دست اول جمعيت‌شناسي مواجهه‌اند، به طوري كه در مقايسه با حوزه‌هاي علوم اجتماعي، كمبود منابع در حوزه‌ جمعيت‌شناسي بسيار محسوس است.

وي تصريح كرد: كمبود منابع در اين حوزه نشان از ضرورت تأليف و ترجمه‌ متون علمي معتبر و كاربردي در جمعيت‌شناسي ايران است. كتاب «بسته‌ نرم‌افزاري سازمان ملل براي اندازه‌گيري مرگ و ميرها» از جمله كتاب‌هاي كاربردي جمعيت‌شناسي محسوب مي‌شود كه از سوي بخش جمعيت سازمان ملل متحد در سال 1988 منتشر شده است.

حسيني افزود: ترجمه‌ فارسي نسخه‌ تحت DOS اين كتاب براي نخستين‌بار در سال 1381 با ترجمه من و مهدي رضايي منتشر شد. اين نسخه از نرم‌افزار در برگيرنده‌ شانزده برنامه رايانه‌اي براي انجام تحليل‌هاي جمعيتي با تأكيد بر مرگ و مير است.

وي ادامه داد: در سال 2003 بخش جمعيت سازمان ملل اقدام به بازنگري و به روز ‌رساني مجموعه برنامه‌هاي نرم‌افزار MORTPAK كرد و با افزودن يك برنامه‌ كاربردي ديگر با عنوان PROJCT به مجموعه برنامه‌هاي شانزده ‌گانه قبلي، نسخه‌ تحت ويندوز آن را با عنوان MORTPAK 4 منتشر كرد. اين برنامه ويژگي‌هاي بسيار متمايز و كاربردي‌تري نسبت به برنامه نخست دارد.

حسيني گفت: اين كتاب در هشت فصل گردآوري شده كه بخش‌هاي  آن شامل «درآمدي بر روش‌هاي جمعيت‌شناسي»، «آغاز كار با MORTPAK، «روش‌هاي غيرمستقيم برآورد مرگ و مير»، «روش‌هاي غيرمستقيم برآورد و باروري جدول عمر و جمعيت ثابت»، «ساخت جدول عمر مدل»، «هموار كردن داده‌هاي مرگ و مير» و ساير روش‌هاي غيرمستقيم برآورد، است. 

كتاب «بسته‌‌ نرم‌افزاري سازمان ملل براي اندازه‌گيري مرگ و مير (تحت ويندوز)» تا اواسط ارديبهشت ماه از سوي انتشارات جامعه‌شناسان منتشر و روانه بازار نشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط