یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۷
چرا كتاب قيصر امين‌پور در زمان حياتش برگزيده نشد؟

پرويز بيگي حبيب‌آبادي، با اشاره به اينكه آثار برگزيده جشنواره شعر فجر را به نقد خواهد گذاشت، گفت: چرا وقتي قيصر امين‌پور به ساحت دوست پيوست، كتابش در جايزه كتاب سال شناخته شد و چرا در زمان خودش اين اتفاق رخ نداد؟ من اميدوارم اين موضوع به چالش و بحث گذاشته شود./

‌ به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، پرويز بيگي حبيب‌آبادي كه داور بخش شعر جايزه كتاب سال است، ‌شب گذشته(شنبه 30 بهمن) در نشست وزير ارشاد با داوران و برگزيدگان كتاب سال در هتل لاله تهران درباره بي‌برگزيده بودن اين جايزه در بخش شعر سخنراني كرد و گفت: امسال از شاعران نامي در كتاب سال نداريم. امسال 40 هزار قطعه شعر به دبيرخانه شعر فجر رسيده و بيش از 1300 شاعر، آثار ارزشمندي را ارسال كرده‌اند، اما نمي‌دانم چرا اين قبيل آثار مورد اقبال داوران حوزه شعر قرار نگرفته‌اند.

وي با بيان اينكه شعر، حلقه مفقوده حوادث تاريخي ايران زمين بوده است، گفت: شعر سرور اين سرزمين است و هر جا گسستي در تاريخ ديديم، اين حلقه مفقوده را دواوين شاعران جبران كرده‌اند.

اين شاعر افزود: امروزه تمام مطايبات، طنزها، تكيه كلام‌ها، ضرب‌المثل‌ها و شعارهايي كه مبتني بر شعور است و اغلب ترانه‌ها و تصنيف‌ها، از شعر مشتق شده و بيش از 9 درصد قبور مطهر شهدا را شعر مزين كرده است.

وي در ادامه با اشاره به اينكه آثار برگزيده جشنواره شعر فجر را به نقد خواهد گذاشت، گفت: چرا وقتي قيصر امين‌پور به ساحت دوست پيوست، كتابش در جايزه كتاب سال شناخته شد و چرا در زمان خودش اين اتفاق رخ نداد؟ من اميدوارم اين موضوع به چالش و بحث گذاشته شود؛‌ چرا كه ايران سرزمين شعر است و هر ايراني شاعر بالقوه‌اي است و طبق فرموده مقام معظم رهبري لسان شعر، بالاترين لسان است.

محمد تقي‌خاني، داور بخش كتاب‌هاي پزشكي جايزه كتاب سال نيز طي سخناني در اين مراسم گفت: اميدوارم شما داوران روز به روز در اين كار مهم و خطير كه هدفي ارزشي براي جمهوري اسلامي ايران است، موفق‌تر باشيد.

وي اضافه كرد: كتاب سال هر سال يك فكر نو را به جامعه ارايه مي‌دهد، طبيعي است كه در ارزيابي كتاب‌هاي تخصصي معيارهاي مختلفي وجود دارد و داوران بسته به نياز هر رشته آثار را ارزيابي مي‌كنند.

تقي‌خاني افزود: واضح است كه انتخاب كتاب سال نمونه در سال دشوار است و البته ما مي‌توانيم خوشحال باشيم كه موسساتي نيز برگزاري اين كار را با حمايت وزارت ارشاد بر عهده بگيرند و جوايز ارزشي را از اين طريق به برگزيدگان اهدا كنيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط