شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۸
خاطرات يك بي‌عرضه

«گرگ هفلي» واقعاً يك بي‌عرضه است و گرچه گاهي مي‌خواهد خودي نشان دهد؛ اما بي‌عرضگي بي‌حدش او را به جايي نمي‌رساند. نكته‌ي جالب اين‌جاست كه او اصلاً بي‌عرضگي خود را قبول ندارد و فكر مي‌كند بالاخره روزي مي‌رسد كه او مشهور و ثروتمند شود.

ايبنا نوجوان: «خاطرات يك بي‌عرضه»، نام مجموعه‌اي از «جف كيني» است كه در آن زندگي «گـَر ِگ هَفلي» روايت مي‌شود.
جلد اول(دفترچه‌ي قرمز) و دوم(دفترچه‌ي اول) اين مجموعه توسط «ندا شادنظر» ترجمه شده و انتشارات «قطره» و «ايران‌بان»، مشترك آن را منتشر كرده‌اند.

ندا شادنظر كه جلدهاي بعدي اين مجموعه را نيز ترجمه كرده و مدتي بعد منتشر مي‌كند، درباره‌ي اين كتاب به ايبنا نوجوان گفت: «اين مجموعه، با زباني كاملاً طنز، زندگي پسري به اسم «گرگ هفلي» را بيان مي‌كند كه واقعاً بي‌عرضه است. او گاهي دلش مي‌خواهد خودي نشان بدهد و برخي مشكلات را حل كند؛ اما هميشه كارها را بدتر مي‌كند

او در ادامه گفت: «جلد نخست اين مجموعه زماني آغاز مي‌شود كه «گرگ» به كلاس اول راهنمايي مي‌رود و هم‌زمان نوشتن خاطرات روزانه‌اش را آغاز مي‌كند. جالب اين‌جاست كه هميشه تاكيد مي‌كند كه از من انتظار نداشته باشيد بنويسم «دفترچه‌ي خاطرات عزيزم» چنين شد و «دفترچه‌ي خاطرات عزيزم» چنان شد. خاطرات نوشتن كار دخترهاست!»

اين مترجم در ادامه افزود: «غير از «هفلي» كه خيلي بامزه است، والدين و برادرش نيز به طنز كتاب افزوده‌اند. او برادري دارد كه از خودش كوچك‌تر است اما هميشه سربه سر هفلي مي‌گذارد. همه‌ي اين‌ها در كنار هم باعث شده تا آن‌ها خانواده‌اي با مزه داشته باشند

نكته‌ي جالب اين داستان در اين است كه هفلي اصلاً بي‌عرضه بودن خود را قبول ندارد و مطمئن است كه بالاخره روزي مشهور و ثروتمند مي‌شود، طوري كه از همه‌ي وسايل شخصي‌اش موزه‌اي مي‌سازند كه خيلي هم مورد استقبال مردم قرار مي‌گيرد!

البته «خاطرات يك بي‌عرضه» تنها كتابي طنز براي خنداندن خواننده‌ها نيست. «گرگ» نزديك سن بلوغ است و مشكلات زيادي دارد. «جف كيني» نويسنده‌ي كتاب با ارائه‌ي راه‌حل‌هايي  به «گـَر ِگ» كمك مي‌كند و در واقع به خواننده‌هاي نوجوان نيز راهكار ارائه مي‌دهد.

به گفته‌ي «شادنظر»، جلدهاي سوم و چهارم اين مجموعه براي گرفتن مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي رفته و احتمالاً تا مدتي ديگر شاهد انتشار آن‌ها توسط انتشارات قطره و ايران‌بان خواهيم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها