پژوهشگر حوزه آموزش و توسعه از تاليف كتاب «هویت انسانی توسعه؛ نگرشی نو به آموزش و پرورش و توسعه انسانی در جامعه ایران» خبر داد و گفت: در اين اثر تلاش بسياري براي ارايه و تبيين مفهوم توسعه انساني و نقش و كاركرد نظام آموزشي در فرايند توسعه انساني شده است.\
وي ادامه داد: در این کتاب به دنبال این نبودم که چرا و به چه علت چنين ويژگيهايي ايجاد يا پر رنگ شدهاند، بلكه مهمتر آن است که بدانيم، اصلاح این خلقیات و روحیات دست و پاگیر از چه راهی و چگونه برگشتناپذیرتر است.
نظري افزود: توسعهیافتگی هیچ راه میان بُری ندارد. توسعهیافتگی مسیر ي كه بايد پیمود. موانع اصلی این جاده، خود ما هستیم. اما سهم نظام تربیتی و آموزش و پرورش در این باره چقدر است؟
پژوهشگر حوزه آموزش و توسعه تصريح كرد: جریان تربیت، قبل از آنکه به شکل نیمه رسمی و رسمی از مهدکودک، پیشدبستانی یا مدرسه آغاز شود، در خانواده و به طور مستقيم توسط مادر و پدر صورت میگیرد. ارزشمندترین لحظات، روزها، ماهها و سالهای شکلگیری شخصیت از زمان تولد تا هفت سالگی هستند که این دوره طلایی و تکرار نشدنی در اختیار خانوادههاست. سطح تحصیلات والدین به ويژه مادران و میزان آشنایی و درک والدین نسبت به چگونگی تربیت بچهها در این دوره طلایی و تکرارناپذیر تاثیر مستقیمی در تربیت فرزندان دارند.
مولف كتاب «هویت انسانی توسعه؛ نگرشی نو به آموزش و پرورش و توسعه انسانی در جامعه ایران» عنوان داشت: متاسفانه در برخي مواقع سخن گفتن از آموزش و پرورش ابتدايي و نقش حساس اين دوره در آينده كشور، در رديف موضوعات غيرمهم و غيرجدي تلقي ميشود در حالي كه در كشورهاي توسعهيافته، بيشترين رديف بودجه پس از بودجه نظامي به آموزش و از بيشترين سهم بودجه آموزش نيز بخش عظيمي به آموزش و پرورش ابتدايي اختصاص مييابد.
مولف حوزه آموزش و پرورش ادامه داد: آنچه اهميت دارد، در اختيار قرار دادن فرصتهاي برابر براي همه افراد است تا هر كس به ميزان توانمندياي كه دارد، بتواند ظرفيتهاي خود را شكوفا سازد. اكنون نظام آموزشي ما با اين شاخصه فاصله بسياري دارد. يكسان ديدن همه يادگيرندگان در آموزش و پرورش نوعي بازدهي را به بارميآورد كه اين امر به منزله محدود كردن رشد استعدادهاي آنان است.
وي بيان داشت: كتاب «هویت انسانی توسعه؛ نگرشی نو به آموزش و پرورش و توسعه انسانی در جامعه ایران» از هفت فصل اصلي تشكيل شده كه «توسعه انساني»، «آموزش و پرورش»، «آموزش و پرورش و توسعه انساني»، «تغييرات مهم فكري و فلسفي جديد در آموزش و پرورش»، «ويژگيهاي فرهنگي و شخصيتي جامعه ايران»، «تحليل وضع موجود نظام آموزشي ايران» و «راهبردهاي توسعه انساني؛ چه بايد كرد؟» عناوين اين فصول را تشكيل ميدهند.
نظري در پايان يادآور شد: مطالعه اين كتاب به تمام علاقهمندان به ويژه به پژوهشگران علوم تربيتي و مسايل اجتماعي، دانشجويان، فرهنگيان و مديران آموزشي توصيه ميشود.
كتاب «هویت انسانی توسعه؛ نگرشی نو به آموزش و پرورش و توسعه انسانی در جامعه ایران» اثر مرتضي نظري در شمارگان 2000 نسخه و حجمي معادل 200 صفحه به زودي از سوي انتشارات مشق شب منتشر خواهد شد.
نظر شما