چهارشنبه ۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۵
شبکه‌های ماهواره‌ای افشا می‌شوند

نويسنده كتاب «شبكه‌هاي ماهواره‌اي در ايران (گذشته، حال و آينده)» كتابش را نخستين اثر تاليفي در بررسي موقعيت و سياست‌هاي شبكه‌هاي ماهواره‌اي در ايران برشمرد و گفت: اين اثر، تاريخچه ورود شبكه‌هاي ماهوره‌اي به ويژه شبكه‌‌هاي فارسي زبان را در كنار سیاست‌ها و مفاد قانوني آن بر اساس تحقيقات و پرو‍ژه هاي علمي در ايران بررسي مي‌كند و سياست‌هاي اعمال شده آن را به نقد مي‌كشد._

فردين علي‌خواه، عضو هيات علمي جامعه‌شناسي دانشگاه گيلان، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار داشت: كتاب «شبكه‌هاي ماهواره‌اي در ايران (گذشته،حال و آينده)» شامل تاریخچه‌ای از ورود شبکه‌های ماهواره‌ای به ویژه شبکه‌های فارسی زبان است که بر اساس تحقیقات مختلف مشخص می‌کند كه این شبکه‌ها با چه سیاستی فعال شده‌اند و توسط چه کسانی هدایت می‌شوند.

علی‌خواه ادامه داد: یکی از موضوعات مهم و مورد توجه در این بررسی، فراز و نشیب‌های ورود ماهواره به ایران، در کنار تصویب قوانین و برخوردهای مختلف با آن است که در ادامه آن، واکنش‌ها و سیاست‌های اعمال شده را نقد می‌کند و بر اساس یافته‌های علمی، سياست‌هاي کارآمد را برای مقابله با آن را پیشنهاد می‌دهد.

وي هدف از تالیف این کتاب را ضرورت نياز و کمبود منابع مکتوب در این حوزه عنوان كرد و گفت: متاسفانه در میان کتاب‌های تخصصی و دانشگاهی و عمومی، کمتر کتابی است که بررسي رويداد‌هاي ورود ماهواره در ايران پرداخته باشد. شاید علت اين اتفاق به ممنوع بودن استفاده از ماهواره در ایران مربوط باشد كه منجر به کم توجهی پژوهشگران و دیگر مولفان به تحقیق در این حوزه شده است، لذا ضرورت دارد تا در این زمینه کاری تولیدی منتشر شود و زوایایی مختلف این رسانه را برای عموم افراد روشن کند.

علي‌خواه گفت: اين كتاب حاصل 15 سال تجربه کاری من با نهادها و سازمان‌های مرتبط با این رسانه است که بر روی این حوزه پروژه تحقیقاتی انجام داده‌اند. بسیاری از اطلاعات و یافته‌های علمی مندرج در اين اثر تاکنون منتشر نشده‌اند. این کتاب تمامی این تجربیات را به صورت بومی با ارايه سیاست‌های کاربردی به مخاطب عرضه می‌کند.

عضو هیات علمی جامعه‌شناسی دانشگاه گیلان تصریح کرد: اين كتاب به بحث کلی وجود ماهواره در جهان اشاره ندارد و بیشتر به بررسی رويداد استفاده از ماهواره در ايران مي‌پردازد. مخاطب در این اثر با سياست‌هاي اتخاذ شده دیگر کشورها آشنا می‌شود که آنها چه سياست‌هاي براي برخورد با اين رسانه اتخاذ کرده‌اند، آیا مردم ديگر کشور‌ها در استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای كاملا آزاداند یا آن که شبكه‌هاي آزاد به مردم اعلام شده‌اند؟

علی‌خواه افزود: اين اثر به بررسی 700 شبكه ماهواره‌ای قابل دریافت در ایران، به همراه سياست‌هاي رسانه‌اي آن می‌پردازد و راهکار‌های مقابله با آن را شرح می‌دهد. بخش دیگری از کتاب نیز قانون مصوب سال 1373 را با فراز و نشيب‌هاي بررسي ورود ماهواره در ايران شرح می‌دهد و تغیر نکردن سياست‌هاي پيشنهادي آن طی سال‌های گذشته را به نقد می‌كشد و درستي يا اشتباه بودن آن را به استناد تحقيقات بيان مي‌كند. 

عضو هیات علمی جامعه‌شناسی دانشگاه گیلان ادامه داد: فصول نهایی کتاب به موضوع آینده‌نگری شکل‌گیری شبکه‌های فارسی زبان و تاثیر آن بر روی مخاطبان و استفاده از تکنولوژی اشاره دارد. در واقع، این اثر بیشتر به آسیب‌شناسی سیاست‌های اتخاذ شده برای مقابله با ماهواره می‌پردازد تا مخاطبان آن.

علی‌خواه افزود: اين اثر در شش فصل گردآوري شده كه فصل نخست آن به مقدمه و كل شكل‌گيري ماهواره‌ها از دهه 50 به لحاظ تكيكي اشاره دارد. فصل دوم دريافت تلويزيوني ماهواره را در چند شكل شرح می‌دهد و فصل سوم به بيان بحث ورود ماهواره به ايران و واكنش‌ها می‌پردازد. فصل چهارم به شبكه‌های فارسی زبان اهداف و سياست‌ها و مدیریت آنها اشاره دارد و فصل پنجم سیاست‌های ماهواره‌ای در شبکه‌های مختلف را بيان و آخرين فصل نيز نتيجه‌گيري و آينده‌نگري پديده ماهواره و راهكار‌هاي آن را مطرح مي‌كند. 
 
چاپ نخست كتاب شبكه‌هاي ماهواره‌اي در ايران (گذشته، حال و آينده) اثر «فردين علي‌خواه» در 160 صفحه تا تابستان 1390 از سوي انتشارات جامعه‌شناسان منتشر و روانه بازار نشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط