كتاب «نظريات انتقادي رسانههاي گروهي» اثري از پل.اي. تيلور با ترجمه يعقوب نعمتي وروجني منتشر شد. اين اثر با نگاهي به عمدهترين مضامين كليدي نظريهپردازان انتقادي گردآوري شده است._
وي با اشاره به مضامين اين كتاب ادامه داد: با اين وجود رسانهها، تاثير شگرفي بر حوزههاي مختلف زندگي بشر دارند و تاكنون انديشمندان و نظريهپردازان بسياري در اين زمينه به تحقيق و مطالعه پرداختهاند.
نعمتي اظهار داشت: كتاب پيش رو، با شرح تاريخي و معاصر از انگارههاي نظريه انتقادي مانند نظريه صنعت ـ فرهنگ آغاز ميشود و در ادامه به ديگر موضوعات مرتبط با آن ميپردازد.
وي تصريح كرد: كتاب در هشت فصل تنظيم شده كه در هر يك از اين فصول تشريح مضامين نظريهپردازان انتقادي مانند «والتر بنيامين» و «مارشال مكلوهان» ار مباحث اصلي به شمار ميآيند.
نعمتي با بيان اينكه بخش دوم كتاب با استفاده از انگارههاي كليدي بخش اول، به رشته تحرير در آمده است، يادآور شد: نويسنده در اين بخش، ضمن كاوش مختصر در رهيافتهاي فكري انديشمندان معاصر نظير «ژان بودريار» و «اسلاووي ژيژك» پيوستگيهاي نظري اين دورهها را نشان ميدهد.
وي با اشاره به اهداف نويسنده از نگارش اين اثر، توضيح داد: آماج نقدهاي اين كتاب، فرهنگ مصرفي سرمايهداري و صنعت فرهنگ را نشانه گرفتهاند، زيرا سرمايهداري معاصر تلاش دارد فرهنگ را نيز به صورت يك كالاي مبادلهپذير و قابل جانشين، آن هم به صورت انبوه در آورد.
به گفته نعمتي، نويسنده ميكوشد با تشريح وضعيت موجود، آسيبهاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي كالايي شدن رسانهاي فرهنگ را نشان دهد.
مترجم اين كتاب از اين اثر به عنوان شرحي جامع و مناسب از نظريات انتقادي رسانهها نام برد و تصريح كرد: كتاب حاضر به خوبي توانسته است منظور خود را در قالب متن و محتوا نشان دهد و منبع مناسبي براي مطالعات مرتبط با اين نظريهها باشد.
نعمتي همچنين درباره تفاوتهاي اين اثر با ساير نگاشتههاي نويسنده عنوان كرد: اين كتاب در راستاي توجه به تفاوتهاي چشمگير ميان مفاهيم «آزادي براي و آزادي از» با رويكرد تاريخي خاص خود نوشته شده است.
وي دراينباره توضيح داد: مساله محوري در سراسر اين كتاب عبارت است از شيوهاي كه در آن مصرفكنندگان غربي با وجود محافظت در برابر مداخلات سياسي بيروني و آشكار، از آزادي براي مشاركت در فرهنگ به گونه غيركالايي بيبهرهاند.
نعمتي درباره تاثيرات فرهنگي رسانهها، گفت: جريان فكري غالب مرتبط با تاثيرات فرهنگي رسانهها به ديدگاههاي مثبت و خوشبينانه متعلق است، اما در سوي ديگر نظريهپردازان انتقادي با ديدي منفي و بدبيني به اين تاثيرات مينگرند. اين متفكران استدلال ميكنند كه نظريهپردازان معاصر در بررسيهاي خود، جنبههاي متعدد نامناسب و منحرفساز فرهنگي رسانهاي را ناديده گرفتهاند.
به گفته نعمتي، نويسنده در تلاش است عمدهترين مضامين انتقادي نظريهپردازان بزرگ جريان انتقادي را درباره تاثيرات فرهنگي رسانهها تشريح كند.
نعتمي گفت: در بخش دوم نيز فرهنگ شهرگي، دموكراتيزه شدن شهرگي و زشت به مثابه صحنهپردازي مورد نقد و بررسي قرار ميگيرند.
كتاب «نظريات انتقادي رسانههاي گروهي»، در 287 صفحه، شمارگان سه هزار نسخه و بهاي 40 هزار ريال از سوي موسسه جامجم منتشر شده است.
نظر شما