سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۹
نشست «حافظ و عرفان ایران» برگزار می‌شود

نشست «حافظ و عرفان ایران» به مناسبت بیستم مهر، روز بزرگداشت حافظ، فردا چهارشنبه (۲۱ مهر) با حضور صاحب‌نظران و علاقه‌مندان این حوزه در سرای اهل قلم برگزار می‌شود._

علی‌محمد صابری، دبیر این نشست در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره نشست «حافظ و عرفان ایران» توضیح داد: پیش‌تر درباره جنبه ادبی شعر حافظ و دیگر شاعران بحث‌های گسترده‌ای شده است. اما متاسفانه درباره جنبه‌های عرفانی و معنوی شعر حافظ و سیر و سلوک او سخنی به میان نیامده است.

وی ادامه داد: حافظ در عرفان از مریدان شاه نعمت‌الله ولی بوده است. او در سنت تصوف ایران قرار دارد، همان تصوفی که عطار، سعدی و مولانا و دیگر شاعران عارف ما در آن قرار دارند.

صابری افزود: در نشست «حافظ و عرفان ایران» درباره جنبه‌های عرفانی شعر حافظ، تلاشی که او در راه رسیدن به معشوق الهی‌اش انجام داده و توجه او به موضوعاتی همچون اخلاق و طبیعت صحبت می‌شود.

وی در ارتباط با روز بزرگداشت حافظ پیشنهادی را مطرح کرد و توضیح داد: پیش‌تر نیز پیشنهاد داده بودم که انجمنی با عنوان «انجمن حکمت و تصوف ایران» تاسیس شود تا متولی برگزاری روز جهانی حافظ، سعدی، عطار و مولانا باشد. در حال حاضر چنین انجمن مستقلی نداریم؛ اما می‌توانیم انجمنی با عنوان «حافظ و تصوف ایران» تاسیس کنیم تا زیرنظر بزرگان عرفان جنبه‌های معنوی و عرفانی شعر حافظ بررسی شود.

دبیر نشست «حافظ و عرفان ایران» در پایان یادآور شد: در این نشست سیدمحسن هاشمی، استاد دانشگاه هنر و مهدی کیایی، حافظ‌شناس حضور دارند و به ایراد سخنرانی پیرامون موضوع نشست می‌پردازند. 

نشست «حافظ و عرفان ایران» چهارشنبه(21 مهر) از ساعت 17 تا 19 در سرای اهل قلم واقع در خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، شماره 2 برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط