جمعه ۲۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۳
زندگي «منصور حلاج» نمايشنامه شد

نمايشنامه «...و گفت امروز بيني و فردا بيني و پس آن فردا» نوشته نيما دهقاني كه براساس زندگي «منصور حلاج» نوشته شده، به چاپ رسيد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، دهقاني درباره اين نمايشنامه گفت: در اين اثر زندگي «منصور حلاج» و همسر وي كه باردار است، روايت مي‌شود. همسر اين زن به دلیل گناه نکرده و ترس دستگاه خلافت بنی‌عباس از او و روشنگری‌هایش سال‌هاست در حبس است. زن می‌خواهد زمان دنیا آمدن فرزند، پدرش بالای سر او باشد. 

وي ادامه داد: شناخت خوانندگان و هرچه تاكنون از حلاج مي‌دانستند با خواندن اين اثر از بين مي‌رود. 

دهقاني با بيان اينكه برداشت‌ها از عرفان حلاج شخصی و در راستای پیشبرد درام است و داستان‌ها و تواتر تاریخی نام‌ها و نشانه‌ها اغلب چکیده روایت‌ها و داستان‌هاست، افزود: براي نوشتن اين نمايشنامه آثار زيادي را مورد مطالعه قرار داده‌ام كه کتاب «حلاج» علی میرفطروس و «شعله طور» عبدالحسین زرین‌کوب براي نوشتن اين اثر بسيار مفيد بوده‌اند و البته تاثیر كتاب دومی به عنوان یک منبع داستان بر متن نمایش غیر قابل انکار است. 

وي توضيح داد: ويژگي‌هاي همسر حلاج در نمايشنامه كاملا زاييده خيال است ولي حوادث، اشارات و ارجاعات تاريخي، مستند و از منابع گوناگون برداشت شده‌اند. 

نمايشنامه «...و گفت امروز بيني و فردا بيني و پس آن فردا» در شمارگان 2000 نسخه و با قيمت 1100 تومان از سوي انتشارات نمايش منتشر شده است. اين نمايشنامه توسط «زهره بهروزی‌نیا» در سيزدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر عروسكي اجرا شده است.

«دور دو فرمان»، «کمدی جنایات»، «دوازده قرص نفتالین»، «اینک به وقت گرینویچ»، «مورد مشکوک»، «بز زنگوله پا» و «پرواز پادشاه» از ديگر نوشته‌هاي نیما دهقانی اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها