چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۸
فكر نمي‌كردم كتابم در جايزه كتاب فصل ديده شود

امير‌محمد اعتمادي، برگزيده دوره دوم جشنواره کتاب فصل، پذيرفتن هر نگاه افراط گرايانه‌اي را محصول ادبيات فرمايشي دانست و گفت: شرق زدگي و غربزدگي نتيجه ديدگاه سرسپردگي در مقابل هر جرياني است. فكر نمي‌كردم كتابم در جايزه كتاب فصل ديده شود؛ چرا كه سعي مي‌كنم آزاد بنويسم.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اعتمادي، برگزيده دوره دوم جشنواره كتاب فصل براي رمان «مارها تشنه‌اند»، از نوعي دودستگي كاذب در ديدگاه‌هاي فرهنگي سخن گفت و توضيح داد: نگاه‌ها اين روزها حتي در عرصه نويسندگي به طرز افراط گرايانه‌اي چند دسته شده و به نظر من هر كس بخواهد با پذيرش هرگونه نگاه افراطي بنويسد، سرسپرده ادبيات فرمايشي است. 

وي در پاسخ به اين سوال كه چه نگاهي به برگزيده شدن كتابتان در جشنواره كتاب فصل داريد، گفت: اين برگزيده شدن براي من جالب بود؛ ‌چرا كه من آزاد مي‌نويسم و شغلم طبابت است؛ منظورم اين است كه از هرگونه هياهو به دورم و درباره آنچه مرا تحت تاثير قرار مي‌دهد، قلم مي‌زنم. اين كتاب در جايزه ادبي اصفهان هم برگزيده شد و نامزد دريافت كتاب سال هم بود. 

اين نويسنده تصريح كرد: در هر حال فكر نمي‌كردم با وجود سخت‌گيري‌ها كتاب من ديده شود و انتظار نداشتم برگزيده شوم. اين نشان مي‌دهد كه داوري‌ها پيشرفت كرده و نگاهي خاص به پرداخت‌هاي اقليمي با جهان‌بيني جهاني دارد. 

اعتمادي همچنين با برشمردن نظرگاه‌هايي درباره نگاه داوران كتاب فصل به حوزه داستان خاطرنشان كرد: من دوست ندارم يك نويسنده انگليسي درباره مازندران بنويسد و من بخوانم...نويسنده بايد از درون اجتماع و ضمير شخصي خودش بتواند حرف بزند ؛ چرا كه در غير اين صورت از خودش دور مانده و به از خود بيگانگي دچار شده است. 

نويسنده «ژرفاي ماه» اضافه كرد: بومي بودن ادبيات، يكی از راه‌هاي شناخت انسان است، انسان يك شخص نيست، ‌انسانيت راه‌هاي مختلفي به سوي انسان كامل است و اين راه‌ها از جغرافيا و زندگي آدم‌هاي مختلف با آداب و رسوم و نگرش‌هاي متفاوت آغاز مي‌شود.

اعتمادي با توضيح درباره نقش خودباوري نويسندگان در اشاعه نگرش‌هايي درباره بشريت گفت: نويسندگان بايد از راه‌هاي مختلف به موضوع بشريت برسند؛ چون ادبيات راهي براي ارتقاي بشريت است و در راه كامل شدن انسان گام برمي‌دارد. 

وي خاطرنشان كرد: هر نويسنده‌اي از طريق فرهنگ فولكلور خودش مي‌تواند راز و رمزهايي از هستي را به فرهنگ جهاني هديه كند و اگر بخواهد چيزي ساختگي از آنچه در او نيست را نشان دهد، نمي‌تواند حرفي تازه داشته باشد.

رمان «مارها تشنه‌اند»، امير محمد اعتمادي، در سال 87 از سوي نشر آگه به چاپ رسيد.

موضوع اين كتاب كه به يكي از عادات برخي خانواده‌هاي شمالي و قديمي از روزگاران دور مي‌پردازد، درباره مار خانگي است كه كاري با صاحبخانه و هيچيك از اعضاي خانواده ندارد.

اعتمادي در گفت‌وگويي كه درگذشته با «ايبنا» داشت، درباره علت انتخاب اين موضوع براي رمانش گفته است: در اين موضوع انديشه‌اي هست كه به مساله ارتباط انسان‌ها با محيط شان توجه دارد. اين در حالي است كه چنين رابطه نزديكي ديگر وجود ندارد و اين باعث سردرگمي و آشفتگي انسان معاصر شده است.

«اميرمحمد اعتمادي» متولد ۱۳۳۹ نوشهر و پزشك است. از اعتمادي تا كنون رمان‌هاي «ژرفاي چاه»، «افسانه‌ي توتل» و «همسفر مرغ عشق» و نيز «مارها تشنه‌اند» از سوي نشر «آگه» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط