شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۲۰:۵۱
کاخ‌ها ویران شدند، کتاب شاعران ماندگار

سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گشایش نخستین همایش بین‌المللی شاعران ایران و جهان، شعر را ماندگار دانست و گفت: کجا شدند عجایب هفت‌گانه جز بخشی از اهرام ثلاثه؟ چه شد طاق کسرا و شکوه تخت جمشید؟ اما سعدی و گلستان و بوستانش جاودانه شدند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، حسيني در ابتداي سخنانش گفت: شعر چشمه‌اي از چشمه‌هاي جاودانگي است و اگر از كوهسار معرفت پر شود، هميشه زلال خواهد بود.

وي ادامه داد: شعر همچنين، گاهي سيلابه‌هاي كويري و آلوده است، جريان دارد ولي نوشيدني نيست. عنصري و عسجدي مصداق بارز اين شعرند. اين دو تن كمتر از فردوسي نداشتند، اما بري اگر كاشتند، آفت‌زده بود. اما شاهنامه كه امسال از سوي يونسكو هزاره پایان سرایش آن اعلام شده، تاریخ را درنوردیده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در جمع شاعران بزرگ ایران و جهان از حافظه‌شان مدد می‌جویم. کجا شدند عجایب هفت‌گانه جز بخشی از اهرام ثلاثه؟ چه شد طاق کسرا و شکوه تخت جمشید؟ اما سعدی و گلستان و بوستانش جاودانه شدند.

حسینی افزود: اگر امروز شاهد احیای کلان مولوی در قاره آمریکا به ویژه آمریکای لاتین هستیم، برای دست‌یابی ادیبان آن خطه به اشعار اوست. کتاب کیمیاگر نویسنده برزیلی، اگر میلیون‌ها نسخه فروش دارد، تنها از یک داستان مولانا نشات گرفته است.

وی با اشاره به علاقه گوته، شاعر آلمانی به شعر حافظ افزود، او در برابر شعر حافظ می‌گوید: ناگهان با نسیم ادبی شرق که از دشت‌های ایران می‌وزد، آشنا شدم. او را یکی از ارکان اربعه ادبی دنیا می‌خوانند. اما او به حافظ می‌گوید چگونه می‌توان با تو لاف هم‌سنگی زد! عجیب‌تر آن‌که نگاه سیاه گوته در برابر نگاه مسلمانان و حافظ تاثیر می‌پذیرد و تغییر می‌کند که اگر معنی اسلام تسلیم دربرابر اراده‌ خداوند است، ما همه مسلمانیم و مسلمان می‌میریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین تصریح کرد: به میزان تطابق دایره‌های اندیشه‌های انسانی، امکان هم‌اندیشی به مرکزیت شعر وجود دارد و انتظار دارم دبیرخانه دایمی همایش، به طور جدی اعلام حضور کند و به جستجوی بوته‌ها بگردد که مولانا و حافظ و رودکی و غیره کار خود را کردند و اکنون نوبت شماست.

وی با بیان این‌که شاعران برگزیده ایران ظرفیت جهانی شدن دارند، افزود: از فرصت دولتی که افتخار و رویکردش فرهنگی‌ است و حضور رییس جمهور، حسن بهره‌برداری، کمترین انتظار از ارباب فرهنگ است و امیدوارم این همایش سلسله تعلق و دریچه چشم‌انداز‌های زیبا را بر اندیشه‌های والا بگشاید.

پیش از سخنان وزیر، آیت‌الله محمدی گلپایگانی، رییس دفتر مقام معظم رهبری نیز گفت: امیدوارم این همایش سرآغاز پیوند محکم ادبی بین کشورها باشد. زیرا زبان رشته پیوند محکمی بین ملت‌ها است.

وی ادامه داد: یکی از معجزات شعر این است که هرچه سروده شود، باز موضوعات آن تمام نشدنی‌است که کرامت شعر است و شعر چشمه زاینده رودخانه‌ای خروشان است که در اعصار و جغرافیا و زبان‌های مختلف وجود دارد.

وی همچنین گفت: رییس جمهور مشوق شعر است و وزارت ارشاد نیز فعال است. امیدوارم این همایش سرآغازی باشد بر اقدامات مهمی که در پیش داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط