شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۹
دكتر احمدي نژاد: انتشار پيام انساني شاعران، مجاهدتی بزرگ است

رييس جمهور در آيين گشايش نخستين همايش شاعران ايران و جهان، از وزیر ارشاد خواست یک قائم مقام در امور شعر و ادب منصوب کند و گفت: در دوره‌اي كه انسانيت انسان،‌لگدكوپ خوي سركش مستكبران و خودخواهي و دنياطلبان شده، انتشار پيام انساني شاعران و اهل دل، يك مجاهدت بزرگ است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، دكتر محمود احمدي‌نژاد در ابتداي سخنانش به مناسبت آیین گشایش نخستین همایش شاعران ایران و جهان که عصر امروز، شنبه 28 فروردین در تالار وحدت تهران برگزار شد، گفت: خداوند را سپاسگزارم كه توفيق حضور در اين جمع صميمي هنرمندان، شاعران و اهل دل را عنايت فرمود.

وي در پاسخ سيد محمود سجادي كه در پاي تريبون درخواست كرده بود تا شعر داراي يک اداره كل در ارشاد شود، افزود: جايگاه شعر و ادب، يك اداره كل زير نظر يک معاونت نيست و من اينجا از اختيارات خود استفاده مي‌كنم و از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‌خواهم يک قائم مقام وزير در امور شعر و ادب منصوب كند.

دكتر احمدي نژاد همچنين گفت: من شاعر نيستم اما شاعران و شعر و شاعري را دوست دارم و بايد همين جا حسرت خود را به شما عزيران كه از سراسر دنيا به ايران آمده‌ايد، ‌اعلام كنم كه به دلايل مختلف براي امثال من كه داراي مسووليت هستند، فرصت استفاده كامل براي شنيدن اشعار ميسر نمي‌شود.

وي افزود: استادان زبان و ادب، خداجويان توحيد و عشق و خداپرستي و معنويت در پهنه گيتي اند.

رييس جمهوري با اشاره به اين‌كه بالاترين تراوشات بديع از ناحيه زباني است كه از آن محبت و عاطفه ابراز مي‌شود، تصريح كرد: زبان عاشق و شاعر، متفاوت از زبان حكيم و فيلسوف است و مي‌دانيد عشق، مقوله‌اي است بي ابتدا و بي‌انتها.

وي با بيان اين مطلب كه «عاشق به هر سو بنگرد جز معشوق نمي‌بيند»، گفت: زبان فارسي ظرف بي‌بديل عاشقان دلسوخته است كه با دلداگي به حق، صاحب كلام ماندگار و نافذ مي‌شود. خوب كه بنگريم، سلاطين عشق، دلدادگان به حق بوده‌اند.

رييس شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه، با اشاره به شعر حافظ، گفت: آن سلطان، ملك سخن، مقام سلطاني را از بندگي سلطان آفرينش و گنج خويش را از خزانه آن پادشاه گرفته و آن گنج عشق است. حافظ توجه به خداوند و عشق و دين را مايه ماندگاري مي‌داند.

رييس جمهور تصريح كرد: شاعران دلي عاشق و روحي رميده از دنيا و پيوسته به حق داشتند و اگر خوب بنگريم، واقعيت گسترده در همه فرهنگ‌ها و ملت‌ها اين است كه ماندگاران، عاشقان حقيقت جاويدند.

دكتر احمدي‌نژاد در ادامه با قرائت چند بيت از وحشي بافقي، از وي به عنوان شاعري عاشق و دلسوخته ياد كرد كه خود را به زيور خضوع آميخته و ديگران نيز را به آن دعوت كرده است.

وي درباره مولوي گفت: مولانا يكي از نوابغ بزرگ عالم بشريت است كه مانند ديگر نوابغ متعلق به يك قوم، كشور و جغرافيا نيست و متعلق به همه بشريت است.

رييس جمهور همچنين با اشاره به ملک‌الشعراي بهار،‌ شعري از وي را كه درباره دوست شاعر عربش سروده بود، براي حاضران قرائت كرد.

دكتر احمدي نژاد در سخنانش همچنين به شعرهاي شاعران بزرگ فارسي از جمله سعدي، رودكي و سنايي اشاره کرد و گفت: ضمن قدرداني از مهمانان خارجی و شاعران داخلي، اميدوارم كه اين همايش مقدمه‌اي بر گفت و گوي بيشتري باشد. در اين زمانه كه مستكبران، تاريكي و فقر و جهل و تهديد را گسترانده‌اند، جمع شما مهر و محبت و شميم عشق را پراكند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط