دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۰
عطر «قرآن و نهج‌البلاغه» مشام دانش‌آموزان را آكنده كرد

بيست و هشتمين دوره مسابقات «قرآن و نهج‌البلاغه» دانش‌آموزان سراسر كشور و نوزدهمين دوره مسابقات «احكام، اذان و انشاي نماز» دانش‌آموزان شهر تهران صبح امروز(دوشنبه، 23 فروردين ماه) در كانون سلمان فارسي آموزش و پرورش منطقه 10 تهران آغاز شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مسابقات «قرآن و نهج‌البلاغه» دانش‌آموزان به ميزباني آموزش و پرورش منطقه 10 شهر تهران با حضور 2500 دانش‌آموز در كانون سلمان فارسي آغاز شد. اين مسابقات تا 26 فروردين ماه ادامه داد.

حوريه عقبايي، كارشناس قرآن و عترت سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، در محل برگزاري مسابقات در گفت‌وگو با «ايبنا»‌ با اشاره به اين كه اين دوره از مسابقات «قرآن و نهج‌البلاغه» مرحله سوم مسابقات قرآني در سطح استان محسوب مي‌شود، يادآور شد:‌ مرحله نخست اين مسابقات در مدارس و مرحله دوم در سطح مناطق برگزار شدند. 

وي افزود: رتبه‌هاي نخست تا سوم مرحله سوم مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه در سطح استان‌ها تجليل خواهند شد و رتبه‌هاي اول هريك از رشته‌ها نيز به مسابقات كشوري راه مي‌يابند.

عقبايي با تاكيد بر اين كه مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه استاني با حضور 2500 دانش‌آموز در چهار روز برگزار مي‌شود، اظهار داشت: امروز(دوشنبه، 23 فروردين ماه)  مسابقات رشته‌هاي قرآن و نهج‌البلاغه و مديحه‌سرايي دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه برگزار مي‌شود و فردا(سه‌شنبه، 24 فروردين) نيز دانش‌آموزان پسر در رشته‌هاي مذكور مسابقه خواهند داد.

كارشناس قرآن و عترت سازمان آموزش و پرورش شهر تهران با بيان اين كه روز چهارشنبه (25 فروردين ماه) مسابقات در بخش «احكام و انشاي نماز» و «در مسير شكوفايي» ويژه دانش‌آموزان دختر و پنج‌شنبه(26 فروردين ماه) علاوه بر محورهاي مذكور، رشته اذان نيز با حضور دانش‌آموزان پسر برگزار خواهد شد.

عقبايي درباره نحوه برگزاري مسابقات توضيح داد: آزمون‌هاي بيست و هشتمين دوره مسابقات به صورت شفاهي و براي هر يك از رشته‌ها در فضاي ويژه‌اي برگزار مي‌شود. البته بخش نهج‌البلاغه و مفاهيم مقطع راهنمايي مسابقات كتبي و بخش نماز مسابقات به صورت كتبي- شفاهي برپا مي‌شود.

وي يكي از ويژگي‌هاي اصلي اين دوره از مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه را استفاده از داوران متخصص و مجرب در تمامي بخش‌هاي مسابقات دانست و تصريح كرد: بيش از 100 داور مجرب و كارشناس در بخش‌هاي مختلف در طول اين چهار روز حضور خواهند داشت. اين افراد از ميان داوران بين‌المللي و كشوري انتخاب شده‌اند. 

عقبايي ادامه داد: داوران بين‌المللي قرآن كريم نظير ياري‌گل، آقايي، مسجدي و برخي از استادان دانشكده علوم قرآني در اين مسابقات دانش‌آموزي حضور فعال دارند.

كارشناس قرآن و عترت سازمان آموزش و پرورش شهر تهران با اظهار اين كه شيوه‌نامه برگزاري مسابقات از سوي وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده است و در كل كشور اجرا مي‌شود، بيان داشت: مرحله نخست مسابقات در آذر ماه و مرحله دوم، بهمن ماه سال گذشته انجام شدند و مرحله سوم نيز در فروردين ماه سال 89 در حال انجام است.

بر اساس اين گزارش، عباس سعادت‌پور، قائم مقام اجرايي بيست و هشتمين دوره مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه دانش‌آموزي نيز با اشاره به اين كه اين مسابقات بر اساس منويات مقام معظم رهبري در راستاي اجراي فرامين قرآني در زندگي برگزار مي‌شود، افزود: مقام معظم رهبري در يكي از سخنان خود گفته‌اند كه ‌برگزاري مسابقات قرآن كار خوبي است كه بايد توسعه يابد.

وي با اشاره به اين كه علاوه بر تحقق بخشيدن به سخنان مقام معظم رهبري، توسعه و ترويج فرهنگ قرآني بايد به عنوان وظيفه شرعي و عرفي هر مسوول قرآني در كشور در نظر گرفته شود، يادآور شد: اشاعه فرهنگ قرآن كريم و نماز با برپايي مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه هر ساله صورت مي‌گيرد كه امسال افتخار ميزباني اين مسابقات به كانون سلمان آموزش و پرورش منطقه 10 تهران اعطاء شده است.

سعادت‌پور با بيان اين كه مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه از سوي معاونت پرورشي و تربيت‌بدني سازمان آموزش و پرورش شهر تهران برپا مي‌شود، اظهار داشت: با توجه به اين كه بيشتر رشته‌هاي موجود در اين مسابقات در بخش قرآن و نماز است، بزرگترين شاخه مسابقات «قرآن كريم» محسوب مي‌شود. براي نمونه، رشته‌هاي قرآن كريم نظير؛ تفسير، حفظ، قرائت، تواشيح و نهج‌البلاغه و در بخش نماز نيز شامل احكام، انشاي نماز و صحت قرائت نماز است.

وي با بيان اين كه 10 رشته براي مسابقات قرآن و نماز در مسابقات در نظر گرفته شده است، تصريح كرد: مراحل برپايي مسابقات از ماه گذشته با تشكيل ستاد اجرايي آن از سوي آموزش و پرورش منطقه 10 تهران آغاز شد و مراحل مقدماتي آن نظير انتخاب افراد مورد نياز، تقسيم وظايف، برگزاري مسابقات قرآن كريم در سطح مناطق براي اجراي مسابقات نهايي در شهر تهران صورت گرفت.

قائم مقام اجرايي بيست و هشتمين دوره مسابقات «قرآن و نهج‌البلاغه» با تاكيد بر اين كه بخش اجرايي مسابقات با بيش از 50 نفر در حال فعاليت است، يادآور شد: همچنين بهترين داوران در سطح شهر تهران با ويژگي‌ها و تخصص در رشته‌هاي مختلف براي داوري مسابقات انتخاب شده‌اند.

وي در ادامه با تاكيد بر اهميت توجه به فعاليت‌هاي فرهنگي و قرآني در سطح دانش‌آموزي، توضيح داد: فعاليت‌هاي فرهنگي حاوي دو جنبه محتوايي و نمادين و ظاهري‌‌اند. برخي از اين فعاليت‌ها به مرور زمان و طولاني‌مدت انجام مي شوند كه براي تاثيرگذاري اين فعاليت‌ها، مجموعه‌اي از كارهاي مقطعي و نمادين با تبليغات نظير برگزاري مسابقات قرآني صورت مي‌گيرند كه اين فعاليت‌ها منتج به تعميق مباحث قرآني و فرهنگي ميان دانش‌آموزان مي‌شود.

سعادت‌پور با اشاره به اين كه برگزاري مسابقات قرآني در كوتاه مدت فضاي دانش‌آموزي را قرآني مي‌كند، يادآور شد: دانش‌آموزان بايد در جريان برگزاري اين مسابقات قرار بگيرند. همچنين برگزاري مسابقات مكتوب كتابي و قرآني ديگر نيز در مدارس تاثير زيادي در جذب دانش‌آموزان به سمت قرآن و كتاب آسماني دارد.

وي درباره تخصيص اعتبار براي برگزاري مسابقات قرآن به منطقه 10 تهران، تشريح كرد: تمامي هزينه‌ها از سوي آموزش و پرورش منطقه 10 تامين مي‌شوند كه در آينده توسط معاونت پرورشي پرداخت خواهند شد. 

سعادت‌پور درباره برپايي نمايشگاه كتاب و نرم‌افزار در حاشيه برگزاري مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه توضيح داد: اين نمايشگاه نيز يكي از فعاليت‌هاي جديدي ا‌ست كه از امسال آغاز شده. كتاب‌هايي نظير آموزش دروس مختلف به صورت گام به گام از مقطع راهنمايي تا دبيرستان در بخش‌هاي مختلف و دانستني‌هاي علمي با محور مباحث گوناگون و همچنين لوح‌هاي فشرده‌اي نظير؛ نرم‌افزارهاي قرآني، تصاوير قرآني، اعجاز قرآن و گنجينه ماندگار دراين نمايشگاه ارايه شده‌اند.

همچنين محمد بنيادي، معاون پرورشي و تربيت بدني سازمان آموزش و پرورش شهر تهران نيز با تاكيد بر برگزاري مسابقات قرآن و نماز با هدف تحقق محورهاي معاونت پرورشي، يادآور شد: اين بخش از معاونت پرورشي از سال گذشته بسيار فعال شده و سال جاري نيز به علاوه بر برگزاري مسابقات قرآن كريم، فعاليت‌هاي قرآني ديگري در دست انجام است.

بيست و هشتمين دوره مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه دانش‌آموزي صبح امروز(دوشنبه، 23 فروردين ماه) در كانون سلمان فارسي آموزش و پرورش منطقه 10 تهران آغاز شد و تا 26 نيز ادامه خواهد داشت. همچنين در روز دوم اين مسابقات (24 فروردين ماه) دكتر ذكريا يازرلو، رييس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، محمد بنيادي، معاون پرورشي و تربيت‌بدني سازمان آموزش و پرورش شهر تهران و ديگر مسوولان آموزش و پرورش از روند برگزاري مسابقات بازديد خواهند كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط