چهارشنبه ۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۴
مقالاتي از سراسر جهان در پانزدهمين «نامه بهارستان»

مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي با اعلام پايان يافتن مراحل چاپ پانزدهمين مجله «نامه بهارستان» از انتشار اين اثر پس از ايام سوگواري سالار شهيدان خبر داد و گفت: اين مجموعه مي‌كوشد نسخه‌هاي خطي اسلامي را كه ميراث فرهنگي مسلمانانند، حفظ و معرفي كند./

احسان‌الله شكراللهي، مصحح رسايل خطي و از مدرسان خط‌شناسي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان داشت: اين مجله با بيش از 10 سال سابقه انتشار بر اين اساس كه نسخه‌هاي خطي اسلامي، ميراث فرهنگي و يادگارنامه مسلمانان جهان‌اند، مي‌كوشد با كمك كارشناسان ايراني و جهاني نگهبان آنها باشد و توسط آراء و دستاوردهاي كارشناسان و صاحب‌نظران ساير كشورها اين آثار را بشناسد و به ديگران نيز بشناساند.

وي موضوع اصلي اين مجله بين‌المللي را تحقيقات درباره نسخه‌هاي خطي عنوان كرد و افزود: اين اثر در بخش‌هاي از پيش‌ تعيين شده‌اي نظير «منابع كهن نسخه‌پردازي و سندنويسي»، «مقالات حوزه نسخه‌شناسي»، «پژوهش‌هاي فني»، «متن‌شناسي»، «سند‌شناسي»، «دست‌نويسي‌هاي فرهنگي ـ باستاني ايران»، «مرقع و قطعه»،‌ «نسخه‌هاي ساختگي و مخدوش»، «از نسخه‌هاي خطي تا چاپ سنگي»، «اصلاحات و اضافات دفتر پيشين» و ... به ارايه اطلاعات نسخ خطي و معرفي آنها مبادرت مي‌ورزد.

شكراللهي، از گروه مشاوران علمي اين شماره به آكيمون شكين از كشور روسيه، ايرج افشار و عبدالله انوار از تهران، آنجلو ميكله پيه‌مانسه از ايتاليا، فرانسيس ريچارد از فرانسه، ابراهيم شبوح از اردون، سيد امير حسن عابدي از هندوستان، ايمن فواد سيد از مصر، نجيب مايل هروي از افغانان ساكن ايران، عارف نوشاهي از پاكستان و يان يوست ويت‌كام از هلند اشاره كرد.

وي اين مجموعه را از نظر نظم منطقي و تنوع موضوعي يكي از بهترين مجلات كشور و نشريان نسخه‌شناسي جهان معرفي كرد و يادآور شد: اين اثر مي‌كوشد مطالب را در عياري پديد آورد كه علاوه بر قابليت ارجاع‌دهي به عنوان يكي از منابع و مستندات، دست‌مايه بسياري از پژوهش‌ها و تأليفات اين حوزه قرار گيرد.

مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مقالات متعددي كه در پانزدهمين مجله نامه بهارستان جاي دارد، عنوان داشت: «رسالةالنقط» اثري از ابن صراط بغدادي، «حدائق‌الوثائق» از محمدبن علي ناموس، «بخش احوال خطاطان و نقاشان از كتاب جواهرالاخبار»، «نگاهي به ضابطه‌هاي نسخه‌شناسي» از ايرج افشار، «مجموعه ترجيعات سركاري يوشيوفوساسه‌كي، «آناليز عنصري مركب‌هاي به كاررفته در قطعات پوست‌نوشت قرآن با روش ميكرو پيكسي» و «بررسي و ارزيابي شاهنامه سن ژوزف» از جلال خالقي مطلق و مقاله «سرخط آزادي» با موضوع سرمشق فارسي آزادنامه بردگان در دوره قاجار اثر دكتر رسول جعفريان، از مطالب خواندني اين شماره‌اند.

پانزدهمين مجله «نامه بهارستان» از سوي كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي همراه با تصاوير رنگي در 400 صفحه و بهاي 70000 ريال پس از ايام سوگواري اباعبدالله در بازار نشر توزيع خواهد شد.

گفتني است به دليل اين كه قرار بود تدوين اين شماره در آبان ماه پايان پذيرد و برخي از مشكلات فني مانع از اين اقدام شد، روي جلد اين شماره تاريخ آبان ماه سال 88 به ثبت رسيده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط