شنبه ۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۰
انتشار نامه‌اي مفقوده از دوره قاجار در پنجمين «نامه بهارستان»

مدیر اجرایی فصلنامه پیام بهارستان از انتشار پنجمين شماره از اين فصلنامه تخصصي كه از سوي كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي منتشر مي‌شود، همزمان با دهه اول آبان ‌ماه خبر داد._

كوروش نوروزمرادي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره اظهار داشت: اين شماره نيز مانند فصلنامه قبلي در قالب جُنگ و به شكل كشكول منتشر مي‌شود و دربردارنده مقالات نويسندگان و صاحب‌نظران گوناگون كتابخانه مجلس و تاريخ‌نگاران و سندپژوهان است.

وي از بخش‌هاي جالب توجه اين شماره به نامه‌اي از نخستين پايه‌گذار قوه قضائيه به شكل امروزي در ايران اشاره كرد و توضيح داد: وي پس از اين كه در دوره رضاخان و از سوي او(رضاخان) مورد غضب واقع شد، اقدام به خودكشي كرد و قبل از آن دو نامه، يكي براي دربار و يكي نيز براي همسرش نوشت.

نوروزمرادي گفت: نامه‌اي كه به درباره نوشته بود، بارها منتشر شد، اما نامه بعدي يافته نشد. در اين شماره از فصلنامه بهارستان، نامه‌اي كه نخستين پايه‌گذار قوه قضائيه به همسرش نوشته بود، همراه با مقاله‌اي به قلم ناصرالدين حسن‌زاد(كسي كه نامه را ارايه و در اين زمينه مطالبي را عنوان كرده است) منتشر خواهد شد.

مدیر اجرایی فصلنامه پیام بهارستان، با بيان اين كه در اين شماره مطالب و اسنادي از مدارس قفقاز و اساسنامه مدارس ايرانيان خارج از كشور نيز آورده شده‌اند، بازگو كرد: دو منظومه درباره تاريخ مشروطيت خراسان نيز از ديگر مطالب اين شماره محسوب مي‌شوند.

كارشناس اطلاع‌رساني، وجود بيش از 100 صفحه از تصاوير زيباي متون قديمي به شكل رنگي از نقاشان قرن هفتم را كه از لحاظ هنري نيز ارزش‌هاي زيادي دارد، از ويژگي‌هاي پنجمين فصلنامه بهارستان برشمرد و خاطرنشان كرد: در اين شماره مقالات صاحب‌نظراني نظير دكتر رسول جعفريان، رييس كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي، هادي هاشميان، سياووش شوهاني، كوروش نوروزمرادي، مهدي كريميان، ساره عسگري، فاطمه هاشمي، محمد چگيني و ... جاي دارند.

وي درپايان متذكر شد: پيش‌بيني مي‌شود اين فصلنامه كه حاوي بيش از 70 مقاله است، در شمارگان 2000 نسخه، بيش از 1000 صفحه و بهايي نزديك به 60 هزار ريال تا اواخر هفته جاري در اختيار علاقه‌مندان و پژوهشگران حوزه تاريخ و سياست قرار بگيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط