چهارشنبه ۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۸
«آموزه‌هاي اساسي فيلسوفان بزرگ» از آغاز تا قرن 20

كتاب «آموزه‌هاي اساسي فيلسوفان بزرگ» در حوزه تاريخ فلسفه مي‌گنجد و اصلي‌ترين موضوعات اين حوزه را از ديدگاه نامدارترين فيلسوفان از آغاز تا قرن بيستم بررسي مي‌كند. تمركز بيشتر اين اثر بر فلسفه دين و مباحثي نظير خدا، هستي، جاودانگي و شرور است./

غلامحسين توكلي، مترجم اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: «اس ‌اي براس» نويسنده اين اثر موضوعات مختلف را در يازده عنوان بررسي مي‌كند كه از ميان اين موضوعات مي‌توان به خدا، هستي، جاودانگي، شرور (خير و شر) و تعليم و تربيت اشاره كرد.

وي افزود: هر يك از موضوعات با واكاوي آراي فيلسوفان سرشناس از نخستين‌ آنها كه «طالس» يوناني است تا انديشمندان قرن بيستم، بررسي مي‌شوند و حدود سي صفحه به هر موضوع اختصاص يافته است كه توضيحاتي در حد قابل قبول دارند و نمي‌توان آن را موجز پنداشت.

نويسنده كتاب «دين از نگاه فرويد» بيشتر موضوعات كتاب «آموزه‌هاي اساسي فيلسوفان بزرگ» را در ارتباط با فلسفه دين برشمرد و گفت: ‌اين اثر كه مباحث مختلف را به زباني ساده و تقريبا پخته بيان مي‌كند، در فصل پاياني به «فلسفه معاصر» و موضوعات متعدد اين دوره زماني مي‌پردازد.

توكلي مباحث اين اثر را مهم‌ترين موضوعات در فلسفه برشمرد و گفت: اين كتاب چندان تخصصي نيست و براي علاقه‌مندان به فلسفه مفيد واقع خواهد بود، البته براي علاقه‌منداني كه آشنايي اوليه با اين حوزه داشته باشند. تاكنون تاريخ ‌فلسفه‌هاي مبسوط‌تري از اين اثر نيز نگاشته شده‌اند كه مي‌توان از ميان آنها به تاريخ فلسفه «كاپلستون» اشاره كرد.

مترجم كتاب «شور جاودانگي» درباره موضوعاتي از فلسفه كه مي‌تواند در اين دوره زماني از اهميت بيشتري برخوردار باشند، گفت: مسايل سياسي و بخشي از فلسفه كه به مردم و دولت مي‌پردازد، شايد در اين دوره اهميت بيشتري داشته باشند و اين اهميت درباره فلسفه دين و مبحث جاودانگي نيز صادق است.

وي تعداد آثار در حوزه تاريخ فلسفه اسلامي را اندك شمرد و گفت: با وجود كتاب‌هاي قابل توجهي كه در اين حوزه نگاشته شده‌اند، هنوز تعداد اين آثار نسبت به نمونه‌هاي غربي اندك و نياز به تلاش بيشتري در اين زمينه است. 

كتاب «آموزه‌هاي اساسي فيلسوفان بزرگ» از سوي انتشارات حكمت منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط