یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۷
بررسي خليج‌فارس در دوره صفويه

پژوهشكده تاريخ، پژوهشگاه علوم‌انساني و مطالعات فرهنگي در ادامه سلسله نشست‌هاي تخصصي خود «خليج‌فارس در دوره صفويه» را با تكيه بر اسناد تاريخي و مجموعه مقالات كتاب «خليج فارس: فرهنگ و تمدن» بررسي مي‌كند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، پژوهشكده تاريخ، پژوهشكده علوم‌انساني و مطالعات فرهنگي «خليج‌فارس در دوره صفويه» را با تكيه بر اسناد تاريخي و كتاب «خليج‌فارس: فرهنگ و تمدن» با سخنراني دكتر احمد اشراقي برگزار مي‌كند.

نويسنده كتاب «بيهقی تصويرگر زمان» در اين نشست با استناد اسناد و مدارك جديد، اهميت سياسي، اقتصادي و نيز موقعيت استراتژي اين شاهراه بين‌المللي براي اروپاييان، ايرانيان و كم و كيف حضور اروپاييان و كمپاني‌هاي اروپايي در خليج‌فارس و تأثير كوتاه مدت و بلند مدن آنان بر اوضاع سياسي اقتصادي منطقه را، براي پژوهشگران تشريح خواهد كرد.

نگاهي به كتاب «خليج فارس: فرهنگ و تمدن»

مجموعه مقالاتي با عنوان «خليج فارس: فرهنگ و تمدن» كه در نخستين همايش دو سالانه خليج فارس طي سال 86 در دانشگاه تهران ارايه شد، در قالب يك كتاب منتشر شده ‌است. كتاب خليج فارس شئون مختلف فرهنگ و تمدن ديرپاي خليج فارس را بررسي و در قالب مقالات علمي به جامعه دانشگاهي و علاقه‌مندان به تاريخ و تمدن ايران ارايه مي‌كند. 

تاريخ، فرهنگ و تمدن ايران زمين چند هزار سال است كه بر بستر خليج‌فارس زاده و بارور شده ‌است. طي يك سده اخير، دست استعمارگر از آستين واحدهاي سياسي نوظهور بيرون آمده و هجمه‌اي يكپارچه عليه ميراث ملي و تمدني ايران زمين را آغاز كرده‌است. در كارزار نبرد فرهنگي _سياسي و در برابر دروغ و تحريفي كه از سوي حريفان نوپاي ايران سر مي‌زند، ايرانيان وطن‌خواه در گوشه و كنار جهان، خودجوش، هريك به بضائت خويش در برابر اين يورش ايستادند. ليكن دراين عرصه، قلم تواناي دانشمندان اين مرز و بوم بيش از هر سلاحي تواناست.

«خليج‌فارس، تبلور هويت و فرهنگ ملي» از دكتر قربان بهزاديان نژاد، «خليج‌فارس و پيشگامي دانشكده ادبيات و علوم انساني» اثر دكتر علي شيخ الاسلامي، «رقابت سياسي و تجاري آلمان و انگلستان در خليج فارس» نوشته فرج‌الله احمدي، «موقعيت ويژه اقتصادي_تجاري جزيره كيش در تاريخ» اثر بيژن اسدي، «سلجوقيان و دهانه خليج‌فارس» از محمد ابراهيم پاريزي، «صفويان و خليج فارس» نوشته دكتر احسان اشراقي و... عنوان برخي مقالاتي است كه در اين كتاب آمده‌است.

نشست تخصصي «بررسي خليج‌فارس در دوره صفويه» صبح روز دوشنبه 30 آذرماه ساعت 10 در پژوهشگاه علوم‌انساني و مطالعات فرهنگي واقع در بزرگراه كردستان، خيابان 64 غربي برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها