به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ادبیات گوتیک به عنوان شاخهای پیشارمانتیک در اواخر قرن هجدهم شکل گرفت و زمینهساز جنبش رمانتیک شد. این گونه ادبی، که واکنشی به عقلگرایی مطلق و خشکاندیش عصر روشنگری بود، بر احساسات شدید، هراس و اسرار ناشناخته تمرکز دارد و ویژگیهای اصلی آن شامل فضاسازی تیره و مرموز، وقایع فراطبیعی، کهنالگوهای شیطانی، و صحنههای آکنده از اضطراب و هیجان است. ریشههای این مفهوم به معماری قرون وسطایی گوتیک بازمیگردد؛ سازههایی با طاقهای نوکتیز و فضاهای رازآلود که بعدها نماد شورشی علیه نظم و ساختار کلاسیک شدند.
ادبیات گوتیک با بهرهگیری از این فضاها و همچنین درونکاوی شخصیتها، به کاوش در بخشهای ناخودآگاه و تاریک روان انسان میپردازد.
این نشست با همکاری انتشارات ققنوس در ساعت ۱۷ دوشنبه هشتم دیماه ۱۴۰۴ با سخنرانی حسین سناپور، رضا نجفزاده، محمدصادق صادقیپور، سمیه نوروزی (دبیر مجموعهٔ ادبیات گوتیک) و علی دهباشی در تالار گفتگوی ققنوس واقع در خیابان انقلاب، خیابان دوازده فروردین، خیابان شهید نظری غربی، نبش جاوید ۲، پلاک ۲، ساختمان مرکزی ققنوس، طبقه ششم برگزار میشود.
انتشارات ققنوس تاکنون آثار متعددی را در مجموعه ادبیات گوتیک منتشر کرده که شامل «فرانکنشتاین» (مری شلی / فرشاد رضایی)، «سایهٔ باد» (کارلوس روئیس سافون / سهیل سمی)، «ساحرهٔ کوه کهربا (ویلهلم ماین هولم / جواد سید اشرف)، «زنی در آینه» (ربکا جیمز / نسترن ظهیری)، «ناقوس نیمهشب» (فرانسیس لاتوم / مریم مهدوی)، «بارون پیر انگلیسی» (کلارا ریو / مریم مهدوی)، «دکتر جکیل و آقای هاید» (رابرت لوئیس استیونسون / مهرداد وثوقی)، «دراکولا» (برام استوکر / مهرداد وثوقی)، «سنت ایروین و زستراتزی» (پرسی شلی / مهرداد وثوقی)، «قلعهٔ اوترانتو (هوراس والپول / مهرداد وثوقی) و «داستانهای ارواح» (چارلز دیکنز / مهرداد وثوقی) است.
نظر شما