به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حسین آتشپرور در «زوزن؛ نوآوران داستان امروز- نویسندگان جدید ایران» به بررسی شکل و ساخت داستانهایی از نویسندگان جدید ایران پرداخته است.
این داستانها شامل «شغادنامه» نوشته محمود رمضانزاده، «برادرها زیر آفتاب» به قلم حبیب پیریاری، «آختامار» اثر هما جاسمی، «در کمال پرتقال» اثر هادی کیکاووسی، «آمادبوس» نوشته محسن مرادی، «سرزمین گیاهان وحشی» اثر لیلا منفرد، «جنگ سرد در انزلی» نوشته سعید جوزانی، «منشآت» مهدی گنجوی، «ستاره سحابی در آسمان تاریک» به قلم فروزان یاری، «بادکنکهای هلیومی» نوشته ایزد امیرعبدالهیان، «زندگی سگی» به قلم حسین فاضلی، «نالههای همسایه» نوشته آیدا پالیزگر، «آن بالا منتهیالیه گیجگاه» اثر امید کامیارنژاد، «عطر» نوشته شمیم توپچی و «میل به تعقیبشدن» از هادی شفیعی است.
مهمترین هدف نویسنده که در مقدمه بر آن تاکید شده پرداختن به نویسندگان خلاق و کمتردیدهشده نوگرا و گونههای متفاوت داستانی است. هرکدام از داستانها دنیای جدیدی برای خواننده میسازد و ارزش خود را دارد. اکثر داستانها تجربیات زیسته نسل جدید است و تنوع جهانبینی و تفاوت نگاه آنها با نسلهای قبل در آنها دیده میشود.
هر داستان کتاب با معرفی نویسنده آن و نیز یادداشتی درباره شکل و ساخت همان داستان همراه است.
در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: «در نقد و نظرها اغلب هرکس جهان خود را بدون آنکه فردیت دیگری را در نظر گرفته باشد، به دیگری تکلیف میکند. به این صورت دیگری نادیده گرفته میشود. اساس هستی و حرکت جهان بر تنوع، تفاوت و تضادهاست. وقتی قرار است همه مثل ما باشند، تنوع و حرکت را نفی کرده و بر گذشته پافشاری میکنیم. گذشتهگرایی ریشهاش در همین است. سؤالی که اینجا مطرح میشود این است که ذهن ما در برابر یک کشف، یک کار جدید که از چهارچوبهای گذشته عبور کرده، چه واکنشی میتواند داشته باشد؟ و آن را چگونه ارزیابی خواهد کرد؟ به خاطر داشته باشیم که هیچ باید و نبایدی در هنر وجود ندارد. قوانین، قراردادهای بشری هستند که نمیتوانند ازلی-ابدی و بدون تغییر باشند. مگر قرار است دیگران را مثل خود یک شکل کنیم؟ چرا هرکسی مثل خودش نباشد و داستان خودش را ننویسد؟ زیبایی داستان و زندگی در همین تنوعها و تفاوتهاست.»
نشر عینک این کتاب را در ۳۴۲ صفحه و با قیمت ۳۸۰ هزار تومان عرضه کرده است.
نظر شما