فریده یوسفی زیرابی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری اظهار کرد: در دورهای که با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی روبهرو هستیم، اندیشه کودک و نوجوان و نیازهای فرهنگی آنها در دو حوزه کاملاً باید جداگانه شناسایی و بررسی شده و برای هر کدام متناسب با این نیازها خوراک فرهنگی تهیه شود.
وی افزود: اگر ۵۰ سال پیش تلفیق حوزه کودک و نوجوان جواب میداد اما این روزها دیگر کارآمد نیست زیرا تغییرات زیادی در نسلها و نیازهایشان رخ داده که باید به آن توجه کرد.
مدیر انتشارات شلفین تأکید کرد: اگر ادعا داریم که جامعه ما رو به رشد است، باید به این توجه ویژه داشته باشیم که نوجوان و جوان ما آیندهساز مملکت هستند و فردای مارا ترسیم میکنند و ادغام حوزه کودک و نوجوان در وادی فرهنگ، ظلمی است که در حق نوجوانان میشود.
یوسفی زیرابی، تولید محتوا برای کودک را بسیار راحت دانست و گفت: کودک متناسب با سن و سالش و ویژگیهای رشدی که دارد، با کوچکترین اتفاقات شاد میشود. با رنگ به وجد میآید و به راحتی میتوان بسیاری از مفاهیم متناسب با سن و سالش را ارائه داد اما نوجوان امروز با نوع تفکر و مواجههای که با دنیای پیرامون خود دارد، نگاه متفاوتی به مسائل داشته و در پی دغدغههای ذهنی خود به دنبال جوابی برای سوالاتش است.
نوجوان نیازمند نقشه راه است
وی ادامه داد: در سالهای اخیر یکی از اقدامات پسندیدهای که در حوزه کتاب نوجوان انجام شده، روایت داستانهای شاهنامه با ادبیاتی متناسب با دوره نوجوانی است اما متأسفانه این حرکت به تنهایی کافی نیست و نوجوان جدای از آشنایی با فرهنگ خود، نیاز دارد تا راه و رسم زندگی را بیاموزد.
این فعال فرهنگی تصریح کرد: نوجوان نیاز دارد یاد بگیرد که در مواجهه با مشکلات زندگی چگونه عمل کند و به دنبال چه فعالیت و مهارتی برود و چگونه استعداد خود را کشف کند که متأسفانه در این زمینهها کتابهای مفیدی که به قلم نویسنده داخلی باشد، نداریم.
یوسفی زیرابی ادامه داد: متأسفانه خیلی از پدر و مادرها نمیدانند باید چطور با نوجوان برخورد کنند و معلمان و متولیان آموزش هم از نیازهای نوجوانان کمتر اطلاع دارند و حتی خود نوجوان و جوان هم نمیداند که دقیقاً چه میخواهد و بخش اعظمی از انرژی جوانیاش صرف از این شاخه به آن شاخه پریدن میشود تا در نهایت بتواند مسیری را برای خود انتخاب کند.
وی تأکید کرد: این وظیفه والدین و جامعه است که بستر مناسبی برای نوجوان و جوان برای انتخاب مسیر درست زندگی فراهم کند.
لزوم آسیبشناسی بیعلاقگی نسل جدید به مطالعه
یوسفی در بخش دیگری از صحبتهای خود به لزوم آسیبشناسی بیعلاقه شدن نوجوانان به مطالعه اشاره کرد و گفت: ما کودک ۶ ساله که پر از ذوق و شوق برای کتابخوانی است را تحویل مدرسه میدهیم و بعد از چند سال یک نوجوان بیعلاقه به مطالعه تحویل میگیریم. چیزی که باید بررسی شود اینکه در این سالها چه اتفاقی رخ میدهد که علاقه نوجوان به مطالعه از بین میرود.
مدیر انتشارات شلفین اظهار کرد: به نظر من بخشی از این بیعلاقگی به دلیل عدم تناسب نیاز نوجوان با آثاری است که ارائه میشود در حالیکه اگر آثار فرهنگی متناسب با نیازها عرضه شود، بدون شک نوجوان نیز سر ذوق میآید و شاهد مثال این حرف نیز استقبال زیاد نوجوانان از رمانهای خارجی است که به وفور در بازار نشر وجود دارد و بسیار هم مورد استقبال قرار گرفتهاند.
یوسفی زیرابی خاطرنشان کرد: نمیتوان از این واقعایت مهم چشمپوشی کرد که نوجوان نیاز به خوراک فرهنگی دارد و وظیفه والدین، نظام آموزشی، متولیان فرهنگی و حتی من ناشر است که نیازهای مخاطب نوجوان را شناسایی کرده و متناسب با این نیازها به تولید آثار داخلی بپردازیم.
نظر شما