پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۴ - ۰۹:۰۰
سراغ کامران فانی را از کتاب‌هایش بگیریم نه خانه سالمندان

کامران فانی همیشه همان فرهیخته آراسته است برای اهالی فرهنگ. سراغ کامران فانی را از کتاب‌هایش بگیریم نه خانه سالمندان.

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - سید محمد طباطبائی، نویسنده و روزنامه‌نگار: خبر را که شنیدم بلافاصله این سوال به ذهنم آمد که اگرچه کامران فانی از سال‌ها قبل در خلوت خود فرو رفته بود اما چرا باید حالا در خانه سالمندان باشد؟ اینکه کسی خبردار نشده است عجیب نیست؛ او همواره دور از هیاهو و در آرامش خود زندگی کرده پس عجیب نیست که حالا هم جز نزدیکانش کسی از اقامت و بستری‌اش در خانه سالمندان خبر نداشته باشد. تلفن را که قطع می‌کنم یک چیز نگرانم می‌کند؛ نکند کسی بخواهد پاپاراتزی‌بازی در بیاورد و دنبال آدرس و نشان خانه سالمندانی که او در آن اقامت دارد بگردد. و نگران‌تر اینکه نکند کسی از او در خانه سالمندان عکسی منتشر کند. او کامران فانی است؛ همان مرد خوش پوش و متین و موقر و آراسته. باید از او همین تصویر بماند تا همیشه.

سراغ کامران فانی را از کتاب‌هایش بگیریم نه خانه سالمندان
سید محمد طباطبائی

کامران فانی از یگانه‌های کتاب و کتابداری و فرهنگ است در عصر ما. مگر نه اینکه فیلسوف هم‌عصر ما، زنده‌نام داریوش شایگان، جز او هیچ‌کس را بدون قرار قبلی نمی‎دید؟ مگر نه اینکه هم او می‌گفت کامران فانی بر من تاثیر گذاشته و او را می‌ستایم؟ هم او که درباره کامران فانی می‌گفت: «در توصیف عشقی که کامران فانی به فرهنگ می‌ورزد و احاطه وسیعی که بر آن دارد، همواره تعبیر فرانسوی انسان عهد رنسانس را به یاد می‌آورم، یعنی مردانی که به همه علوم و معارف روزگار خود احاطه دارند و به معنای واقعی کلمه علامه یا به زبان امروزی فرهیخته بودند». اینگونه است که از سخن شایگان می‌توان کمک گرفت و گفت کامران فانی فقط یک مترجم یا مولف یا کتابدار نیست، او همه این‌ها است و بیش از همه این‌هاست؛ او فرهیخته است.

سراغ کامران فانی را از کتاب‌هایش بگیریم نه خانه سالمندان
کامران فانی / ‏‬عکس از آرشیو مجلۀ بخارا

کامران فانی را می‌توان در دایره وسیع همکاران و دوستانش شناخت؛ دایره‌ای به وسعت علم و فرهنگ که در آن از سید جلال‌الدین آشتیانی تا پوری سلطانی قرار دارند. پوری سلطانی در تمام طول حیات خود همواره از کامران فانی به نیکی یاد می‌کرد که او را بهتر از هر کسی می‌شناخت چه اینکه همکار و همفکر و هم‌دغدغه بودند. هر دو کتاب و کتابداری را پیش گرفته بودند. از همین رو بود که در شب پوری سلطانی او برای پوری سخنرانی کرد و در بخارا پوری سلطانی برای کامران فانی نوشت: «بارها خود من به ایشان گفته بودم که اگر شما نصف این اوقاتی را که صرف اصلاح کارهای دیگران می‌کنید به کار خودتان می‌پرداختید تا به حال ده‌ها کتاب و مقاله به جامعه هدیه شده بود. ولی این ایثار و مهر و دیگران را زیر پر و بال گرفتن برای اینکه رشد کنند و پویا شوند، ذاتی او است، چیزی نیست که به گفته من یا دیگران تغییر کند. بدین ترتیب ده‌ها و ده‌ها مترجم به جامعه تحویل دادند.»

سراغ کامران فانی را از کتاب‌هایش بگیریم نه خانه سالمندان
جمعه ۱۶ مهر ۱۳۷۶، منزل دکتر شایگان - از راست: هرمز همایون‌پور، کامران فانی، بزرگ نادرزاد، داریوش شایگان، علی دهباشی و محمدعلی امیری / ‏‬عکس از آرشیو مجلۀ بخارا

سخن از ترجمه شد، شاید کمتر کسی بداند که کامران فانی کار ترجمه را در سال ۱۳۴۴ وقتی فقط ۲۱ سال داشت با ترجمه نمایشنامه «مرغ دریایی» آنتوان چخوف شروع کرده است. همان زمان که کسی را نداشت که به ناشری معرفی‌اش کند و این محمدجعفر محجوب بود که نمایشنامه او را نخوانده به نشر اندیشه معرفی‌اش کرد. شاید کسی نداند که نخستین ویراستار کارهای او محمدعلی کشاورز بوده که همین نمایشنامه «مرغ دریایی» را ویراستاری کرد. شاید کمتر کسی بداند که او در همان دوران جوانی دو نمایشنامه «سه خواهر» (آنتوان چخوف) و «آدم‌های ماشینی» (کارل چابک؛ نویسنده اهل چک) را با همراهی سعید حمیدیان ترجمه کرده است. این‌ها البته در برابر بسیار اثر ارزشمندی که او تالیف و ترجمه کرد به چشم نمی‌آید؛ از کتاب‌هایی همچون «زرتشت، سیاستمدار یا جادوگر»، «سلوک روحی بتهوون»، «علم در تاریخ»، «تاریخ ایران» و بسیاری کتاب دیگر می‌گویم.

سراغ کامران فانی را از کتاب‌هایش بگیریم نه خانه سالمندان
تهران، مرداد ۱۳۸۹ - از راست: تورج اتحادیه، علی دهباشی، داریوش شایگان، بهاء‌الدین خرمشاهی و کامران فانی / ‏عکس‬ از آرشیو مجلۀ بخارا

او که به قول بهاءالدین خرمشاهی «چنین وارسته کمتر آدمی هست. بزرگ است بدون بزرگنمایی و بزرگوار است و همواره در هاله‌ای از فروتنی. انسان چنین فروتن در این پایه و با این مایه از فضل و فرهنگ کمتر داریم». و چه درست می‌گوید بهاءالدین خرمشاهی که او همواره در هاله‌ای از فروتنی بوده است. پس شاید حضورش در خانه سالمندان هم در راستای خلوت‌گزینی و فروتنی‌اش باشد اگرچه بیماری روی جانش سنگینی می‌کند. من می‌خواهم او را با آخرین حضورش در یک برنامه عمومی که مربوط به تنها بزرگداشتش است به ذهن بسپارم؛ شب بخارا که توسط علی دهباشی به افتخار کامران فانی برگزار شد. من او را با این تصویر ثبت می‌کنم نه با تصویر بیمارش در خانه سالمندان. می‌خواهم او را با سخنرانی‌اش در شب پوری سلطانی به خاطر بسپارم نه با تصویرش در اتاق خانه سالمندان. کاش بدانیم او آدم خلوت‌گزینی بود و حالا هم دوست ندارد کسی سراغش را در خانه سالمندان بگیرد. دنبال عکس و خبر از او در این تصویر و موقعیت نباشیم. کاش مسئولان و نهادهای فرهنگی هم هیچ کاری برای او نکنند که در ازایش با او عکس بگیرند.

کامران فانی همیشه همان فرهیخته آراسته است برای اهالی فرهنگ. سراغ کامران فانی را از کتاب‌هایش بگیریم نه خانه سالمندان.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فاطمه IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۰
    موافقم و ممنون که نوشتید.
  • احمد شعبانی IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۱
    در مقاله نوشته شده مرحوم محجوب نمایشنامه مرغ دریایی را نخوانده به نشر اندیشه معرفی کرد.این نمایشنامه اثر چخوف است نه کامران فانی. بعد اینکه نوشته ویراستار آن محمد علی کشاورز بود. باید مجدد این مطلب کنترل شود شاید مقصود کریم کشاورز است.مرحوم محمد علی کشاورز هنرپیشه و وکیل دادگستری بود بعید می دانم اصلا چیزی ترجمه کرده باشد.
  • کلهر IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۱
    هی رفیق ، زندگی شاید همین باشد .. با ترجمه هایش از چخوف با داستان کوتاه آشنا شدم ..
  • تارا شهنام IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۱
    هیچگاه مرد موقر را در جایی به جز نوشته هایش نگاه نکنید
  • توفان آرام IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۱
    خب دنیا کلا فانی هست. نگران نباشید... تنها نیست...
  • بهرام شاهینی IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
    چه چیزی باید گفت که‌ دیگران نمی‌دانند. تنها به تلاش‌های این بزرگوار بسنده نباید کرد. بلکه اندیشه‌اش هم بالاتر از کارش باید دید
  • داود جلیلی US ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
    با درود این که نوشته اید سراغ استاد فانی را باید از کتاب هایشان گرفت درست، اما نصف حقیقت است. نیمه دیگر حقیقت به حضیض کشیده شدن ناماور عرصه هنر و ادبیات در این آب و خاک است که برای هر نهاد لازم و غیر لازمی متولی و بودجه و دم ودستگاهی به راه است اما به حوزه هنر و ادبیات که می رسد سخن از فرزندان ناتنی می رود وبا آنان رفتاری می شود که در شان و جایگاهشان نیست.نا دیده گرفتن این بعد از واقعیت و جارو کردن ناروایی ها به زیر فرش بی خیالی خود نادیده گرفتن جایگاه همه جانبه اهالی هنر و فرهنگ این جامعه است.
  • رضا IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
    شاید علت این وضعیت فعلی آقای فانی این باشد که طوری زندگی و معاشرت نکرد که حالا تنها در سرای سالمندان نباشد آیا ایشان فرزند ندارد که پدرشان را تنها نگذارند
  • خسرو کوزه گر کالجی IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
    بعد از وفات تربت ما در زمین مجو در سینه های مردم عارف مزار ماست
  • اسداله داودی ازاهواز ۰۹۱۶۶۲۱۴۵۰۰ IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۴
    چنین انسانهایی رامثل کامران فانی بایددرخانه قلب جابگیرند،نه درخانه سالمندان😭
  • علی اصغر زرندی ... متخلص .. حلاج نیشا بوری IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۴
    افسوس که عا قبت یک شاعر ویک نویسنده یا دیوانه وار زنده گی میکند ویا خانه سال مندانه اگر پولی داشته باشد خدا عا قبت شا عران را به خیر گرداند آمین
  • عبدالحسین فرج پهلو IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
    دلم گرفت. از نظر من کامران فانی حقش نیست سرانجامش چنین باشد. استاد مظلوم.... کاش بتوانم برایش کاری بکنم....
  • بهمن رضایی منش IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۷
    چرا مرا به بغضی پر فشار می کشی با یکی دو قطره اشک بی جان در آتش خفه می کنی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

تازه‌ها

پربازدیدها