سه‌شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ - ۱۷:۴۷
شفاف‌سازی و نظم‌بخشی؛ اولویت هیئت‌مدیره جدید اتحادیه چاپخانه‌داران

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و صحاف تهران با تشریح برنامه‌های این تشکل صنفی گفت که هیئت‌مدیره جدید اتحادیه به دنبال شفاف‌سازی مالی و به‌روزرسانی سیستم خزانه‌داری با استفاده از فناوری‌های دیجیتال است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین نشست خبری هیئت‌مدیره جدید اتحادیه چاپخانه‌داران و صحاف تهران سه‌شنبه (۸ مهرماه) با حضور بابک عابدین، مصطفی ابراهیمی و رامین عابدینی رئیس، نایب‌رئیس و خزانه‌دار، همچنین حسین محمدی، رئیس شورای پیشکسوتان صنعت چاپ و هومن محمدی خزانه‌دار سابق اتحادیه این اتحادیه نیز حضور داشتند و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، عابدین با بیان اینکه ما در هیئت‌مدیره جدید به یک اتحادیه شیشه‌ای باور داریم، گفت: اتحادیه‌ای که خیلی از موارد در آن به شکل شفاف به اطلاع اعضا و اصحاب صنعت چاپ برسد و در این زمینه انتقادات را نیز دریافت کنیم.

وی با اشاره به صورت وضعیت کنونی اتحادیه، گفت: ۱۶ شهریور ماه زمان نقل و انتقال و تغییر و تحول اتحادیه را داشتیم و در مرحله اول با توجه به اینکه دو اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران و صحاف تهران ادغام شده بودند، باید هر دو اتحادیه را تحویل می‌گرفتیم و در نهایت در یک مکان متمرکز اتحادیه صنف چاپخانه‌داران و صحاف تهران را ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه اتحادیه صحافان ملکی اختصاصی به نام خود در محله پامنار دارند، ادامه داد: طبق توافقات انجام شده، از هفته آینده اتحادیه از مکان فعلی در خیابان سمیه به خیابان پامنار منتقل خواهد شد.

عابدین با طرح این موضوع که اتحادیه صحاف را با نظم خوبی از نظر اسناد مالی و مدارک تحویل گرفتیم، گفت: اما دشواری‌هایی سر بحث مکان اتحادیه بود که با توجه به اینکه ما به عنوان نماینده اتحادیه باید ملک اتحادیه را تحویل می‌گرفتیم، توافق کردیم که مالکیت اتحادیه را در آن مکان تثبیت کنیم.

به گفته وی، مکان اتحادیه صنف چاپخانه داران اینجا است که از یکسال و دو ماه از خیابان محمدی به اینجا انتقال پیدا کرده که اینجا الان استیجاری است و اگر امروز توضیحاتی می‌دهم به این دلیل است که می‌خواهیم اطلاع بدهیم که در چه شرایطی اتحادیه را تحویل گرفتیم.

عابدین از ارائه گزارش طی ۱۰۰ روز آینده خبر داد و گفت: حدود سه ماه آینده به زودی گزارش عملکرد و فعالیت‌های خود طی ۱۰۰ روز نخست را به شما ارائه خواهیم داد و خواهیم گفت که آیا در معیارهای اندازه‌گیری خود مثل کیفی بخشی خدمات، توسعه خدمات به اعضا و توسعه ساختارهای اتحادیه موفق بودیم یا نه.

وی با طرح این موضوع که ما اتحادیه را در شرایط نامطلوبی تحویل گرفتیم، ادامه داد: ما هیچ‌گونه اسناد مالی نتوانستیم از هیئت‌مدیره قبلی بگیریم، حسابدار اتحادیه در روز تغییر و تحویل حضور پیدا نکرد و هیچ اسناد مالی و دفتر صورت جلسات، دسته‌چک و حساب‌های بانکی به ما تحویل داده نشد.

رئیس اتحادیه صنف چاپخانه‌داران و صحاف همچنین با بیان اینکه هیچکدام از کدهای ورود به سامانه حسابداری و نرم‌افزار حسابداری به ما تحویل داده نشد، گفت: از روز اول همه کارکنان اداری از حضور در اتحادیه انصراف دادند و به همین دلیل فعالیت اتحادیه برای خدمات‌دهی با چالش روبرو شد ولی به مرور مسیر را طی کردیم و تمام موارد دسترسی به رایانه‌ها فراهم شد و حتی یک روز هم در روند کار اتحادیه وقفه نیفتاد.

عابدین با اشاره به درخواست حسابرسی از اتاق اصناف برای بررسی وضعیت حساب‌های اتحادیه، گفت: حسابرس به اتحادیه آمد اما چون اسناد مالی موجود نبود حسابرسی با چالش روبرو شد و کار انجام نشد، اما بالاخره ما به حساب ها ورود کردیم و مشاهده کردیم که اتحادیه بدهی‌های متوالی دارد با بدهی سنگین روبرو هستیم که در فرایند کاری باید آن‌ها را رفع و رجوع کنیم.

وی افزود: خزانه اتحادیه نیز اوضاع جالبی ندارد ولی با کمک اعضا و همراهی دوستان زیرساخت را فراهم کرده و کار را دنبال می‌کنیم، حتی در این میان افرادی مراجعه می‌کنند و می‌گویند که گویا وجوهی برای ارائه خدمات صدور پروانه از آن‌ها دریافت شده که برخی به نتیجه نرسیده است، این در حالی است که ما اجازه نداریم غیر از وجوه حق عضویت یا همیاری آن‌هم با پرداخت به حساب متمرکز اتحادیه دریافت کنیم.

عابدین همچنین به مشکلاتی با سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و یادآور شد: ما در بررسی‌ها متوجه شدیم که از خرداد ماه فهرست بیمه کارکنان اتحادیه پرداخت نشده است که بخش عمده آن به دلیل نقل و انتقال ساختمان به محل فعلی است که به بیمه اعلام نشده است و اکنون کد بیمه اتحادیه غیرفعال شده است که شامل جریمه و بدهی به سازمان تامین اجتماعی است.

وی در ادامه درباره برخی دیگر از بدهی‌ها توضیح داد: اکنون بدهی‌های زیادی به سازمان امور مالیاتی، بیمه، اتاق اصناف و شرکت تعاونی چاپخانه‌داران داریم که این بدهی میلیاردی است.

شفاف‌سازی و نظم‌بخشی؛ اولویت هیئت‌مدیره جدید اتحادیه چاپخانه‌داران

نگاهی به نقشه راه اتحادیه

عابدین در ادامه این نشست خبری، درباره نقشه راه اتحادیه برای یک‌سال آینده گفت: برنامه‌های اتحادیه در کوتاه‌مدت و میان‌مدت و در چهار فاز، در زمان‌های سه تا چهار ماهه تنظیم شده است. فاز نخست، یک تا سه‌ماهه و شامل تثبیت و شفاف‌سازی تعریف شده که هدف آن بازگرداندن اعتماد، ایجاد شفافیت و نظم اولیه به اتحادیه است.

وی افزود: تشکیل جلسات منظم هیئت‌مدیره با دستور جلسه مشخص و صورت‌جلسه رسمی، بازنگری اساسنامه و آیین‌نامه‌ها، شفافیت مالی اداری را نیز دنبال می‌کنیم و تلاش داریم، با جمع‌آوری اسناد، گزارش مالی شفاف از دوره قبل را منتشر کنیم؛ همچنین در تلاشیم سیستم حسابداری و خزانه‌داری دیجیتال اتحادیه را نیز ارتقا دهیم.

عابدین، با بیان اینکه نظم‌بخشی به دفتر اتحادیه را نیز در ادامه کارهای خود دنبال می‌کنیم، افزود: در این مسیر دیجیتال‌سازی آرشیو پرونده‌ها و مجوزها، تشکیل کمیسیون‌های تخصصی پنجگانه شکایات، حل اختلاف، بازرسی، آموزش و فنی و ایجاد بانک اطلاعاتی از اعضا شامل چاپخانه‌داران، صحافان و تابلوسازان را نیز پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه‌های اتحادیه درباره ارتباطات و اعتمادسازی نیز توضیح داد: در این مسیر، انتشار بیانیه رسمی ریاست جدید برای اعضا، ایجاد کانال رسمی اطلاع‌رسانی در فضای مجازی و هدفمندسازی و ارتقای فعالیت‌های روابط عمومی را در قالب‌های مختلف پیگیری خواهیم کرد.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و صحاف تهران، همچنین به فاز دوم فعالیت اتحادیه اشاره و بیان کرد: این فاز، به بازسازی و سازماندهی اختصاص دارد که هدف آن ایجاد زمینه کارآمد برای خدمت‌رسانی است. در این فاز، یک پنجره واحد و میز خدمات صنفی شامل مجوزها، کار و تامین اجتماعی، بیمه، مالیات و شکایات را ایجاد خواهیم کرد و در ادامه سیستم مدیریت مشتری (CRM) را برای پاسخگویی و پیگیری درخواست‌ها را به عنوان اقدام سیستمی و زیرساختی دنبال می‌کنیم.

عابدین، از تلاش برای توسعه ارتباطات بیرونی اتحادیه خبر داد و گفت: در این بخش نیز برگزاری نشست‌های مشترک با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتاق اصناف و نهادهای مرتبط را دنبال می‌کنیم، علاوه بر این کارگروه‌های مشترک با دانشگاه‌ها و مراکز فنی خواهیم داشت تا روابط اتحادیه را با تشکل‌های مرتبط، همگن و وابسته توسعه دهیم.

وی همچنین به برگزاری کارگروه‌های تخصصی اشاره کرد و گفت: در این حوزه نیز قرار است کمیته‌های حرفه‌ای چاپخانه‌داران، صحافان و تابلوسازان، کار خود را آغاز کرده و کمیته حقوقی و مالیاتی را نیز برای دفاع از حقوق اعضا ایجاد می‌کنیم. در کنار این فعالیت‌ها قرار است فرایند نرخ‌گذاری خدمات چاپی را نیز در تعامل با بخش‌های مختلف صنف بازبینی کنیم.

عابدین درباره «توسعه و آموزش» به عنوان فاز سوم فعالیت‌های اتحادیه چاپخانه‌داران و صحاف در فصل جدید، گفت: هدف اصلی این فاز، ارتقای سطح حرفه‌ای و رقابتی اعضا است؛ بنابراین آموزش و توانمندسازی را با طراحی و اجرای دوره‌های آموزش‌های فنی، مدیریتی و بازاریابی انجام می‌دهیم؛ علاوه براین برگزاری نمایشگاه داخلی از تجهیزات و فناوری‌های جدید را خواهیم داشت.

وی درباره رویکرد توسعه بازار و صادرات در فاز سوم برنامه‌های اتحادیه نیز توضیح داد: در این بخش، ایجاد زمینه همکاری با استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان را به شکل جدی دنبال و از اعضا برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی حمایت خواهیم کرد. واحد مشاوره صادرات و بازاریابی را ایجاد می‌کنیم و به معرفی راهکارهای دیجیتال، مثل چاپ دیجیتال، هوش مصنوعی و صرفه‌جویی انرژی می‌پردازیم.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و صحاف با بیان اینکه تثبیت و برندسازی فاز چهارم هیئت‌مدیره خواهد بود، گفت: این فاز با هدف تبدیل اتحادیه به یک نهاد مرجع، حرفه‌ای و اثرگذار دنبال خواهد شد و ایجاد ارتباطات عمومی و رسانه‌ای، انتشار گزارش سالانه عملکرد اتحادیه، ساخت برند اتحادیه به‌عنوان مرجع تخصصی صنعت چاپ و صحافی، ارائه پیشنهادهای مشخص به دولت و مجلس در حوزه قوانین حمایتی و تسهیلات، مشارکت فعال در شوراهای گفت‌وگوی دولتی و بخش خصوصی را در این فاز دنبال می‌کنیم.

به گفته عابدین، تدوین استراتژی سه‌ساله دوم اتحادیه و تاسیس صندوق حمایت از نوآوری و توسعه کسب و کارهای صنفی با هدف انجام مسئولیت اجتماعی را نیز پیگیری خواهیم کرد تا از مدیریت سنتی به سمت سازمان مدیریت شده مدرنیته و به‌روز برویم.

شفاف‌سازی و نظم‌بخشی؛ اولویت هیئت‌مدیره جدید اتحادیه چاپخانه‌داران

دلایل تغییر نام و چگونگی پرداخت حق عضویت

عابدین همچنین درباره تغییر نام اتحادیه چاپخانه‌داران به نام اتحادیه صنف چاپخانه‌داران و صحاف نیز توضیح داد: برخی سوال می‌کنند چرا تابلوسازان در نام اتحادیه نیستند، در حالی که فرایند نامگذاری دست ما نیست و این کار توسط سازمان صمت و اتاق اصناف انجام می‌شود، اما دلیل اینکه چرا اسم اتحادیه چنین شده ادغام دو مجموعه است.

وی افزود: زمانی که دو اتحادیه ادغام می‌شوند، در صورتی که اتحادیه ادغام شده منحل نشده باشد، اسم آن‌ها نیز به اتحادیه جدید ملحق می‌شود، دلیل عدم درج نام تابلوسازان نیز این است که اتحادیه این رسته متاسفانه به دلایل مختلف در سال ۱۳۹۴ منحل شد و تصمیم گرفتند که مدیران آن زمان خود را به اتحادیه ملحق شوند و زمانی که ادغام نمی‌شوند و الحاق نمی‌َشوند به عنوان رسته می‌آیند.

عابدین با بیان اینکه در انتخابات سال ۱۳۹۸ نیز نام اتحادیه چاپخانه‌داران بود، گفت: اینگونه نیست که ما این قشر تخصصی و صنعتی را در کنار خود نمی‌پذیریم، ما هیچ نگاه بالا – پایینی در اتحادیه به رسته‌ها نداریم بلکه شرایط حقوقی اینگونه ایجاب می‌کند.

وی با اشاره به حق عضویت نیز گفت: حق عضویت‌های اتحادیه یک زمانی از سامانه‌ای مبالغی به اعضا اعلام می‌شد، اما این سامانه به علت کاستی‌ها از نظر کاری فعالیت اجرایی ندارد، اعضا به این سامانه مبلغی واریز نکنند. حق عضویت‌ها در سال ۱۴۰۳ به اتاق اصناف از طریق اتحادیه در سه قالب اعلام شده که مبالغ آن‌ها متفاوت است، در گذشته پرداخت حق عضویت به تناسب ورق ماشین‌ها بود، ما نیز امسال می‌خواهیم به این رویه برگردیم و تا پایان ماه مهر، فرایند جدید را به اتاق اصناف اعلام خواهیم کرد.

همچنین در ادامه این نشست، مصطفی ابراهیمی، نایب رئیس اتحادیه نیز در سخنانی گفت: اکنون بیش از هر چیزی، وفاق صنفی اهمیت دارد، اختلاف‌نظر همه جا وجود دارد اما اکنون انتخابات و رقابت‌ها به پایان رسید و وقت همدلی و وفاق است، در این مسیر ما تلاش می‌کنیم در نهایت سربلند باشیم تا مشخص باشد که فعالیتی انجام شده است.

وی ادامه داد: هیئت‌مدیره مختص یک رسته نیست و هر یک از ما در این هیئت مدیره دغدغه دیگر رسته‌ها را نیز داریم و قطعاً دغدغه‌ها و مشکلات فعالان این حوزه را پیگیری خواهیم کرد.

ابراهیمی به موضوع آموزش علمی و فنی اشاره کرد و گفت: رهبری جامعه تابلوسازان به دست اتحادیه دنبال می‌شود، ما هر کاری در تهران انجام بدهیم به تاسی از ما اتحادیه سایر شهرها نیز آن را انجام می‌دهیم و امیدواریم اثرگذار باشیم.

رامین عابدینی، خزانه‌دار اتحادیه نیز در ادامه گفت: من حدود ۳۵ سال است که در حوزه صحافی وارد شدم، اکنون در هیئت مدیره پیگیر مشکلات اساسی فعالان این حوزه و سایر حوزه‌ها هستم که در بخش صحافی، مثل قیمت‌گذاری و عدم رعایت نرخ‌ها توسط اعضا و ماشین آلات فرسوده هستیم، زیرا صنف ما سال‌هاست با ماشین‌های قدیمی کار می‌کند چون از نظر مالی صنف قوی‌ای نیست و همکاران نتوانستند خود را به روز کنند.

شفاف‌سازی و نظم‌بخشی؛ اولویت هیئت‌مدیره جدید اتحادیه چاپخانه‌داران

پرسش و پاسخ خبرنگاران

بخش دوم این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت، عابدین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت اتحادیه در زمان تغییر و تحولات گفت: مساله این است که فرایند کاری زیادی برای بازسازی زیرساخت اتحادیه و حرکت رو به جلو داریم، من اگر توضیحاتی دارد برای اطلاعرسانی به شما و اعضا بوده است، مساله این است که ما اسب زین کرده ای را تحویل نگرفتیم اما می‌خواهیم رو به جلو حرکت کنیم و به سمت توسعه برویم.

وی درباره میزان بدهی ها نیز گفت: بدهی مالیاتی از سال‌های گذشته بوده فقط متعلق به دوره اخیر نبوده است، هیئت مدیره پیشین به همراه روابط عمومی و کارمندان زحمات زیادی کشیده است و از آن‌ها سپاسگزار هستیم، در بحث بدهی مالیاتی که از سال‌های گذشته داشتیم با عدد یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان روبرو هستیم، بدهی به شرکت تعاونی برای اجاره معوقه دو میلیارد و ۴۰۰ تومان برای ا جاره‌های معوقه بوده که از دوره‌های گذشته بوده است، همچنین حدود ۱۲۰ میلیون تومان به بیمه بدهکار هستیم که جرائم نیز به آن اضافه می‌شود.

عابدین در پاسخ به سوال ایبنا درباره تشکیل شورای پیشکسوتان و هدف آن در مسیر پیش روی اتحادیه توضیح داد: تشکیل این شورا در اولین جلسه هیئت مدیره تصویب شد زیرا بر این باور هستیم که پیشکسوتان چراغ راه هستند و ما می‌توانیم فرایند نوآوری را توسط افراد جوان انجام دهیم اما تجربه سعی و خطا خیلی از ما زمان می‌گیرد و چه کسی غیر از پیشکسوتان در این میان می‌تواند به ما این تجربه را منتقل کند؟

وی با بیان اینکه باید از تجربه دیگران استفاده کنیم تا سریع‌تر به نتیجه برسیم، افزود: این تجربه به ما کمک می‌کند که از خیلی از آسیب‌ها مصون بمانیم، زیرا پیشکسوتان آسیب‌ها را دیده‌اند و می‌توانند به ما کمک کنند و افتخار ما است که یک شورای مشاوره‌ای ایجاد کردیم.

به گفته عابدین، دفتر حاج حسین محمدی پایگاهی برای حل مشکلات و تبادل تجربه بین پیشکسوتان و جوانان است و به همین دلیل ایشان انتخاب شد، این شورا ۱۳ عضو دارد که شامل هفت چاپخانه‌دار، ۳ تابلوساز و سه صحاف است که در کنار هم مشورت انجام خواهند داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

تازه‌ها

پربازدیدها