به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، دومین جلسه انجمن شاهنامهخوانی و شاهنامهپژوهی فریمان عصر دوشنبه با شرکت جمع زیادی از علاقهمندان به شعر و ادب و شاهنامه، در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فریمان برگزار شد.
در ابتدای این جلسه حسین گیاهی، دکترای زبان و ادبیات فارسی، ضمن خوانش ۱۵ بیت آغازین شاهنامه و شرح و توضیح ابیات گفت: فردوسی، نامه ارجمند خویش را به نام خداوند «جان» و «خرد» آغاز کرده است.
وی افزود: حکیم فرزانه توس معتقد بوده که عناصر «جان» و «خرد» برترین و والاترین خلقت و آفریده خداوند است. بنابراین آغاز سخنش را با این دو واژه پاک و پیراسته که نهایت بزرگی و عظمت خداوند را نشان میدهد، مزین کرده است.

در ادامه ابراهیم حاج محمدی شاعر و پژوهشگر شاهنامه به موضوع خردگرایی در شاهنامه پرداخت و گفت: کاخ بلندی که حکیم ابوالقاسم فردوسی از نظم بنا کرده است تمام مصالح و ملاتش حکمت و خرد است.
وی افزود: همراهی و همدوشی جان و خرد در شاهنامه اتفاقی نیست بلکه کاملاً حساب شده است، بهجز آغاز کتاب در چندین جای شاهنامه آمده است.
حاج محمدی اضافه کرد: مشخص است که فردوسی خرد را گوهر ارزشمندی در ردیف جان برشمرده که جان را روشن و نورانی میکند.
وی با اشاره به پیشگامی حکیم فردوسی در بنیانگذاری خردورزی بر فیلسوف فرانسوی «رنه دکارت» که بنیانگذار خردگرایی مدرن در مغرب زمین مشهور است و نیز «باروخ اسپینوزا» فیلسوف هلندی و «گودفرید لایپ نیتس» ریاضیدان و فیلسوف خردگرای آلمانی، به بیان نکات ارزندهای در مقایسه خردگراییِ مبتنی بر دینِ حکیم فردوسی و خردگرایی مستقل از دینِ فلاسفه مغربزمین پرداخته و در ادامه به این مهم اشاره کرد که خردگراییِ مدرنِ فلاسفه غرب سر از سکولاریزم در آورد.

در ادامه «مریم شعبان زاده» دکترای زبان و ادبیات فارسی و استاد دانشگاه به خوانش، روایت و تحلیل داستان نبرد رستم و اسفندیار پرداخت.
نظرات