به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در واپسین روز برگزاری سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، آمار پرفروشترین آثار خود را ارائه کرده است.
در رتبه نخست آثار پرفروش این موسسه، «اخلاقشناسی و مرزهای فلسفه» نوشته برنارد ویلیامز با ترجمه مینو حجت قرار دارد. این اثر بر آن است تا ما را متوجه محدودیتهای تأملات ناظر به پاسخگویی به مسائل اخلاق کند و از فرا رفتن از مرزهای ممکن آن برحذر دارد. به نظر ویلیامز، این کار خود بخشی از تأملات فلسفی راجع به این موضوع است. ویلیامز سؤالات فراوانی مطرح میکند و برای چیزهایی مطالبه دلیل میکند که ما عموماً آنها را مفروض و مسلم میگرفتهایم. به نظر ویلیامز، این مفروضات درعینحال که بههیچوجه بدیهی نیستند، معمولاً هیچ دلیلی هم به نفع آنها ارائه نمیشود. از این حیث میتوان گفت سؤالات ویلیامز یک گام عقبتر میروند و در عمق بیشتری به واکاوی مسائل حوزه اخلاق میپردازند و پیشفرضهای مباحث اخلاقی را به چالش میکشند.
کتاب دوم «رسائل قیصری» با حواشی آقامحمدرضای قمشهیی و تعلیق و تصحیح و مقدمه سیدجلالالدین آشتیانی است. قیصری در زمره شارحان و پیروان اندیشه عرفانی ابنعربی است. وی افزون بر شرح فصوص الحکم، رسالههای مستقل عرفانی نیز بهنگارش درآورده است. سیدجلالالدین اشتیانی، فیلسوف برجسته ایرانی، در این کتاب ضمن تصحیح سه رساله مهم عرفانی از قیصری با عنوانهای «التوحید و النبوة و الولایة»، «اساس الوحدانیة» و «نهایة البیان فی درایة الزمان»، شرحی مفصل از رساله نخست نیز بهدست داده است. رساله اول، در تحلیل مبحث توحید، نبوت و ولایت بهشیوه برخی از عرفای پیرو ابنعربی است. رساله دوم در مبحث وحدت و کثرت بهشیوه اهل عرفان است. رساله سوم، پس از نقل برخی آرا در باب زمان، بر پایه شیوه عرفا به تحلیل این مسئله پرداخته است. همچنین در پایان این کتاب، اثری با عنوان تحقیق در مباحث ولایة کلیه قرار گرفته است که حواشی آقامحمدرضا قمشهای، حکیم برجسته ایرانی، بر فصوص الحکم ابنعربی بهشمار میآید. مقدمه و تعلیقات سیدجلالالدین آشتیانی راهنمای خوبی برای فهم متن است.
«نظام منطق» نوشته جان استیوارت میل، با ترجمه محمدرضا اسمخانی و ویراستاری حسین شیخرضایی در جایگاه سوم قرار دارد. این اثر را میتوان مهمترین کتاب سنت «تجربهگرایی» در سده نوزدهم برشمرد که درصدد است تبیینی سراسر «طبیعتگرایانه» از بنیادینترین فعالیتهای شناختی انسان و حقایق عرضهشده در علوم منطقی، ریاضی، طبیعی، و اجتماعی ارائه دهد. در همین راستا، در این کتاب، شاهد هجمه سهمگین وی به هرگونه فلسفه «پیشینیگرا» و «شهودگرا» هستیم که میکوشیدند حقایق خارجازذهن را ازطریق شهود، آگاهی یا عقل، مستقل از مشاهدات و تجربه انسانی، استنباط کنند. بهعلاوه، از منظر بحث منطق، با درنظرداشتن همه تحولات اساسی در رشته منطق، این اثر همچنان یکی از متون اساسی در تاریخ نظرورزیهای منطقی محسوب میشود؛ خاصه اینکه درصدد است با ارائه نقشه کاملی از «فرایندهای استقرایی» همان کاری را برای «استقرا» انجام دهد که ارسطو برای «قیاس منطقی» به انجام رسانید. از منظر فلسفه علم نیز اثری تعیینکننده در توسعه تاریخی «فلسفه علم» بهعنوان رشتهای علمی قلمداد میگردد، چراکه تأملات وی بر روششناسی علم، بهخصوص، تقریر روشهای «پژوهش علی»، ازجمله دستاوردهای پرمایه این اثر است.
«باخرزینامه» از ابوالمعالی سیفالدین سعیدبن مطهر باخرزی، به تصحیح، تحقیق و گردآری اکبر راشدینیا آخرین کتاب این فهرست است. این اثر مشتمل بر مجالس، نامهها، رسالهها، لطائف و قطعات پراکنده این عارف و شاعر قرون ششم و هفتم هجری است.
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در شبستان، بخش عمومی، راهرو ۱۱، غرفه ۱۸ واقع است.
نظر شما