به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشر ورزش از سال ۱۳۸۵ تأسیس شد. این نشر قبلاً در حوزههایی چون حرکات و تمرینات اصلاحی فعالیت میکرد و کتابهایی هم درخصوص بازیهای ورزشی و ورزش کودکان داشت. اما در یکی دو سال اخیر، بحث فوتبالی را جدیتر گرفته و آثار به نوعی مخاطبپسندتر در آن به چشم میخورد. مهدی صادقی، مدیر انتشارات ورزش است. او کارشناسی ارشد جامعهشناسی ورزشی دارد و صاحب اولین نشری است که به شکل تخصصی به آثاری با درونمایه ورزش پرداخته است. گفتوگوی ایبنا با این ناشر و مشاور چاپ و تولید آثار ورزشی را در ادامه میخوانید.
درخصوص تازههای خود در نمایشگاه کتاب تهران بگویید.
سال گذشته نسبت به امسال در نمایشگاه کتاب تغییراتی داشتیم. ما مجموعه باشگاههای بزرگ فوتبال جهان را اضافه کردهایم مثل باشگاه رئال مادرید، بارسلونا، منچستر یونایتد، منچسترسیتی و لیورپول و کتاب درباره پنج باشگاه دیگر را هم در دست چاپ داریم. اینها مورد علاقه نوجوانان است. همگی هم رنگی کار شدهاند و تصاویر تاریخی و جدیدی در آنها وجود دارد که مخاطب وقتی آنها را ورق میزند، آنچه را میخواهد پیدا میکند.
آیا این کتابها تاریخچهاند؟
در فصل اول به تاریخچه پرداختهایم و سپس آمار، افتخارات، بازیکنان بزرگ، مربیان دورههای مختلف از ابتدا کار شده تا به تیم در حال حاضر رسیده است و حالوهوای سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ باشگاهها نیز در آن هست. ما سال گذشته کتاب رونالدو را چاپ کردیم که در ادامه هم به صورت مجموعهای خواهد بود؛ مجموعهای از بهترین بازیکنان و چهرههای بزرگ فوتبال جهان. سال گذشته ما رونالدوی ۲۰۱۴ را داشتیم و امسال رونالدوی از ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴ را هم اضافه میکنیم. کتاب مسی امسال اضافه شده و درخصوص نیمار و زیدان و تمام چهرههای مطرح جهان، هم چاپ کردهایم و هم در دست چاپ داریم.
آیا به بازیکنان ایرانی هم میپردازید؟
به توافق رسیدن با بازیکنان ایرانی سخت است و مشکلاتی دارد. این افراد گرفتارند و زمانشان برای دادن اطلاعات به ما محدود است. آنچه در کتاب بازیکنان گردآوری شده، از سایتهای معتبر خارجی دانلود، ترجمه، گردآوری و تألیف شده است، البته با سرفصلهایی که ما از قبل برایشان تعریف کردهایم. به جز فوتبال هم کتابهای دیگری داریم؛ مثل کتابهای آموزش تکنیک و بدنسازی، آمادگی جسمانی و حتی تغذیه. کار جدید دیگرمان این است که برای نوجوانان و جوانان مسائل تغذیه ورزشی را به صورت جداگانه در هر کتاب آوردهایم. مثلاً درباره ویتامینها و پروتئینها یک کتاب پالتویی کوچک حدوداً ۱۲۰ صفحهای داریم که اطلاعات مفید و کاربردی دارد. درباره آب و مواد معدنی، کربوهیدراتها و… هم آثاری داریم و نوجوانان هم به آنها علاقهمند هستند. در حوزه پرورش اندام و بدنسازی طبق سنوات گذشته بهدنبال کارهای بهروز و جدید هستیم و آنها را ترجمه کرده و به صورت رنگی چاپ میکنیم. برای کسانی که در پرورش اندام کار میکنند موضوع مکمل خیلی مهم است. ما این موضوع را تفکیک کردهایم. ورزشکارانی که در رشتههای استقامتی یا قدرتی کار میکنند، مکملهای مختلفی دارند و ما این را مدنظر قرار دادهایم. درخصوص انگیزه مصرف مکمل نیز کتابی تألیف کردهایم که همگی از منابع معتبر جهان هستند. در زمینه رشتههای ورزشی دیگر چون تنیس، پینگپنگ، بدمینتون، دوچرخهسواری، بسکتبال، والیبال و… هم آثاری داریم.
درخصوص تاریخ باشگاههای ایرانی هم اثری چاپ خواهید کرد؟
در این زمینه در حال کار کردن هستیم. دقیقاً مثل سرفصلهایی که درخصوص باشگاههای خارجی کار کردهایم، باشگاههای ایرانی را هم انجام خواهیم داد.
آیا نیازمند رایزنی است؟
نه، میتوان از منابع معتبر و سایتها اطلاعات جمعآوری کرد.
درباره اثر خودتان در نشر ورزش بگویید.
من مدرک جامعهشناسی ورزشی دارم و در همین حوزه فعالیت میکنم. کار من در مورد برنامهنویسی این رشته و برنامهنویسی بدنسازی و تناسباندام است. این کارها نیز با ارجاع مستندات معتبر انجام شده است.
تعداد آثار ورزشی در انتشارات کم است. علت آن را چه میدانید؟
فضای کار ما جدید است. هر کار جدیدی هم آسیب و خطراتی دارد و ما آن را پذیرفتهایم. اما احتیاج به معرفی داریم. کارهای انجامشده در حوزه ورزش نیازمند حمایت بیشتر است. به ژانرهای دیگر، روزنامه، صداوسیما، خبرگزاریها و… پرداختهاند و آنها مطرح هستند، اما ورزشیها بهخصوص آثار انگیزشی در ورزش کم بوده و کسی کار نکرده است. ما این کار را انجام میدهیم. همین بیوگرافی بازیکنان بزرگ، وقتی نوجوانی آنها را میخواند که مثلاً افرادی مثل زیدان از دوازدهسالگی به کمپ میرفتند و برنامهریزی دقیق داشتند، متوجه میشود که برای موفقیت باید برنامهریزی کرد و هیچچیز به سادگی و براساس شانس بهدست نمیآید. این برای جامعه نوجوان ما که دنبال الگوست خیلی مهم است. این کتابها هنوز جایگاه شایسته خود را ندارند اما پیدا خواهند کرد. من خود بهعنوان یک ناشر ورزشی حتماً باید اطلاعرسانی داشته باشم. کار جدید است و باید معرفی شود تا بازخورد دریافت کند.
آیا استقبال هم از کارتان شده است؟
بله امیدوارکننده بوده است. وقتی نوجوانی کتاب بیوگرافی ورزشی میخواند، همین باعث انگیزه ما برای ادامه دادن است تا در این زمینه عنوانهای دیگری تولید کنیم. مثلاً وقتی طرفداران تیمهای دیگر از ما سراغ آثار آنها را میگیرند، به فکر میافتیم که به دنبال تألیف آنها برویم. پیگیری مخاطب ارزشمند است.
قطعاً اضافه شدن باشگاههای ایرانی باعث استقبال بیشتر میشود، اینطور نیست؟
بله، چند باشگاه مطرح ایرانی چون استقلال، پرسپولیس، سپاهان، تراکتورسازی چون پرطرفدار هستند، حتماً سراغشان خواهیم رفت اما یک نکته هست و آن این است که باید دستبهعصا عمل کرد. نمیتوان همه نوع مطلبی نوشت. یعنی باید عمومی باشد تا شائبه طرفداری ایجاد نشود. کمی این حوزه حساس است.
چالش دیگری در این حوزه هست؟
با یک بازیکن بزرگ داخلی صحبت میکردم، او با اعداد و ارقام حساب کرد و به این نتیجه رسید که اینکار خیلی انتفاع مادی نخواهد داشت و برای همین گفت که ارزش وقت گذاشتن ندارد. یعنی کاملاً مادی نگاه کرد. در حالی که او امروز بازیکن مطرحی است و میتواند برای جوانان الگو باشد. حتی من معتقدم اینکار وظیفه اوست. ما حتی پیشنهاد دادیم موقع رانندگی و در اوقات فراغت برای ما اطلاعاتی از خود ضبط کند تا کمترین مزاحمتی برای کارش نداشته باشد. گفتیم تمام کارهایش را ما انجام خواهیم داد. فعلاً در حال فکر کردن است و هنوز جواب قطعی نداده است.
نظر شما