عباس زارع، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به برگزاری هفتمین دوره نمایشگاه ایران اکسپو، عنوان کرد: بعد از انتشار فراخوان برپایی این نمایشگاه متوجه شدیم، بخش چاپ در آن لحاظ نشده است؛ بنابراین مکاتباتی با مدیران نمایشگاه کردیم، در کنار نمایش توانمندیهای صادراتی سایر حوزهها، بخش چاپ و بستهبندی نیز که ظرفیت زیادی دارد، دیده شود.
وی به بازدید خود از این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: هفت واحد چاپ و بستهبندی با هدف نمایش توانمندیهای صادراتی خود در این رویداد، حضور دارد و معتقدم، این حضور میتواند سرآغاز توسعه فعالیتهای صادراتی در این بخش باشد.
زارع با اشاره به صادرات ۲۳ هزار تنی محصولات چاپی در سال ۱۴۰۳، گفت: این صادرات به کشورهای همسایه ازجمله افغانستان با ۱۴ هزار تن، عراق با ۳ هزار و ۶۰ تن، ترکمنستان با ۳ هزار و ۳۰۰ تن، آذربایجان با هزار و ۱۰۰ تن به ثبت رسیده است؛ علاوهبراین به ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان نیز صادرات داشتیم.
وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۴ کشور، مقصد محصولات چاپخانههای ایران بودند، ادامه داد: حدود چهار و نیم همت ارزش ریالی این صادرات است، در این بخش، اولویت نخست ایران، پوشش قوطیهای آلومینیومی بود که ۶هزار تن صادرات داشتند؛ پس از آن پوشش بستهبندی محصولات خوراکی، پوششهای شفاف متالایز مثل سلفون آلومنیومی برای محصولات دارویی و غذایی، پاکتهای مقوایی چند لایه، درپوش فلزی، فیلم پلی اتیلن، برچسب شبرنگ، تقویم و بروشور قرار دارند.
زارع با طرح این موضوع که بخش عمده صادرات ایران در حوزه سلفونهای bopp، سلفون بستهبندی و تولید و چاپ قوطی است، گفت: از دیگر اولویتهای مهم صنعت چاپ در حوزه صادراتی، جعبههای صنایع غذایی و دارویی است.
به گفته مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همه تمرکز دفتر چاپ و نشر بر این است که در حوزه صادرات صنعت چاپ، توانمندی این حوزه را احصا کنیم؛ علاوهبراین تلاش داریم واردات محصولات چاپی کاهش پیدا کند و بیشتر به سمت صادرات حرکت کنیم. ایران اکسپو، فرصت بسیار خوبی است تا شرکتهای حوزههای مختلف در بخش نشر، غذایی، بهداشتی و دارویی از توانمندیهای صنعت چاپ کشور در بخشهای مختلف صنعت مطلع شوند و فعالان باید به این موضوع توجه کنند.
به گزارش ایبنا؛ هفتمین نمایشگاه ایران اکسپو از هشتم تا ۱۲ اردیبهشتماه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برپاست.
نظر شما