به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «بازیها، تمرینها و فعالیتهای فکری - فلسفی» نوشته روحالله کریمی و عاطفه محمدخان از جدیدترین آثار حوزه آموزش فلسفه است. در این کتاب، آموزش فلسفه به کودکان، با نوآوریهایی چون سناریوسازی و بازی انجام میگیرد.
این کتاب که از مجموعه «فلسفه برای کودکان» منتشر شده، حاصل حدود ده سال تجربه کاری مؤلفان در حوزه فکرپروری و فلسفهورزی با کودکان و نوجوانان است. مولفان ابتدا شیوه کلاسیک فلسفهورزی با کودکان را تحت تأثیر متیو لیمن فیلسوف و بنیانگذار آموزش فلسفه به کودکان آموختند و چندین سال، آن را در کلاسهای خود اجرا کردند. اما به تدریج دریافتند که شیوه کلاسیک فلسفهورزی با کودکان لااقل برای همه سنین، به ویژه برای کودکان خردسالتر و برای کودکان بزرگتر و نوجوانان در همه جلسات قابل اجرا نیست. مولفان دریافتند که اگر بخواهند کلاسهایشان را صرفاً با روش حلقه کندوکاو لیپمنی پیش ببرند و حتی از داستانها و محتواهای متنوع به عنوان محرک استفاده کنند، بعد از چند جلسه، دانشآموزان احساس دلزدگی و بیرغبتی خواهند کرد. آنان دریافتند که اکنون در زمانی زندگی میکنیم که سطح هیجانی که بچهها در کلاسهای دیگر و نیز بیرون از مدرسه و در فضای مجازی و در بازیهای رایانهای تجربه میکنند به قدری بالا است که صرف گفتوگوی کلاسی، دیگر بچهها را سر شوق نمیآورد. بنابراین، بهتدریج بر آن شدند که بازی، نمایش، فعالیت و سناریو را وارد فضای فلسفهورزی کنند.
بازیها و سناریوهای فلسفی این خاصیت را دارند که بچهها را در جریانی غرق میکنند که در آن، بیآنکه خود آگاه باشت، شروع به فلسفهورزی و تمرین مهارتهای تفکر میکنند و از این رو، کلاس برایشان جذابتر خواهد بود. مؤلفان کوشیدهاند فعالیتهایی طراحی کنند که کودکان و نوجوانان در آنها وارد بازیها و سناریوهایی شوند که هر چه بیشتر به زندگی عینیشان شبیه است. و در عینحال برای پیشبرد بازی ملزم به تمرین مهارتهای فکری و فلسفی هستند.
«بازیها، تمرینها و فعالیتهای فکری - فلسفی» در ۳۲۸ صفحه به همت نشر کرگدن منتشر شده است.
نظر شما