به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، کوروش کمالی سروستانی در نشست علمی یاد روز سعدی در تالار گلستان آرامگاه سعدی بابیان ویژگیهای دوران فردوسی، دوران سعدی را دورانی متفاوت ذکر کرد و اظهار داشت: سعدی در دورانی پر از آشفتگی، یاس و ناامیدی و بیاخلاقی زندگی میکرد.
وی افزود: وقتی زبان ادیبان ملتی بیطراوت میشود، نیازمند شاعری است که کاری بزرگ انجام دهد و شاعران بزرگ سنت شناس و سنت آفرین هستند و با سعدی زبان فارسی حیاتی تازه یافت.
کمالی سروستانی گفت: در واقع پیوند دو شاعر زبان آفرین که نقش بیبدیلی داشتند از فردوسی تا سعدی ادامه پیدا کرد و سعدی همان حکمت را بازآفرینی کرد.
این پژوهشگر با بیان اینکه برای اولین بار و از زبان شاعری چون سعدی نام شاعر دیگری مانند فردوسی میآید و او را تضمین میکند، اظهار داشت: این کار شیفتگی سعدی به فردوسی را نشان میدهد چون نهتنها او را ستایش میکند، بلکه در جایی او را استاد مینامد.
وی افزود: سعدی نیز پهلوانان و دلاوران را میشناسد، آنها را مورد بحث قرار میدهد و به آنها احترام میگذارد؛ اما از کردار آنها درس میگیرد چون میخواهد حکمت را بهروز کند.
این محقق و سعدی شناس گفت: اینگونه روشن میشود که فردوسی و سعدی دو روی یک سکه هستند و فردوسی با کار خود احیای هویت ایرانی را رقم زد و سعدی با زبان سنجی بهگونهای دیگر به این موضوع پرداخت.
مدیر مرکز سعدی شناسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فاز اول پروژه هوش مصنوعی سعدی یار به بهرهبرداری رسیده است، اظهار داشت: امیدواریم تا سال آینده بتوانیم در تمامی قسمتهای این کار نیازهای عموم مردم به سعدی شناسی را برآورده کنیم.
خودآگاهی ملی سعدی انکارناپذیر است
جواد رنجبر درخشیلر، استاد دانشگاه نیز در این نشست علمی اظهار داشت: موضوع خودآگاهی ملی در آثار سعدی تقریباً امر جدیدی است و با یافتههای استاد جواد طباطبایی به خودآگاهی ملی در آثار سعدی رسیدیم.
وی با بیان اینکه اندیشه دینی سعدی تناقضی با اندیشه ایرانشهریاش ندارد، افزود: سعدی یکی از مهمترین شاعران پارسی در تداوم فرهنگ ایرانشهری و پیرو اندیشه و فرهنگ ایرانی و خود از مؤلفههای مهم فرهنگی آن است و انتظار یکپارچگی مطلق در آثار او انتظاری نادرست است و سعدی شاعر است و اندیشهاش در سیالی شعر قابلفهم است.
این استاد دانشگاه گفت: ایرانیان همواره و به ویژه در دورههای پرخطر با پنهان و آشکار کردن نوبتی ایرانیت آن را نگهداری کردهاند و شاید اگر تعصب ایرانی و رجزخوانیهای بیمحابا در ایران رایج میشد، بازسازی ایران پس از حملههای سهمگین ممکن نمیشد و آثار سعدی بخشی از ایران عملی و پنهان است.
رنجبر اظهار داشت: سعدی شاعری اندیشمند است و او کشکول نویس نیست و اینگونه نیست که مطالبی را برای یک کشکول جمعآوری کرده باشد بلکه دارای نگرشی منسجم است و به همین گونه به جهان اندیشیده است.
وی افزود: وقتی در مورد خودآگاهی ملی سعدی میگوییم اذعان میکنند که تحصیلکرده بغداد است و در مورد خرابیهای بغداد گفته است؛ این در حالی است که زمانی که از وضع آن روزهای بغداد میگوید از خاطرات خود میگوید و از تعلقخاطر به جایی که مدتی در آن زندگی کرده است.
در نشست امروز بخش غزلیات هوش مصنوعی تخصصی سعدیشناسی با عنوان «سعدییار» آغاز به کار کرد.
در راستای پیوند آثار سعدی با فناوری نوین و امکان استفاده کاربران علاقهمند به خوانش درست و درک و پژوهش در آثار سعدی، طراحی و برنامهنویسی هوش مصنوعی تخصصی سعدیشناسی با عنوان «سعدییار» آغاز شده که امروز بخش غزلیات آن معرفی میشود و آغاز به کار میکند.
نظر شما