به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیوششمین نشست ماهانه شاهنامهپژوهی تخصصی با حضور شاهنامهشناسان به بررسی تاریخ حدود ۵۰۰۰ سال پیش ایران در دوره منوچهریان اختصاص یافت. همچنین به اقتضای ابیات خوانش شده در این نشست که علاقه و محبت ایجاد شده بین زال و رودابه را روایت میکرد، بحث ازدواج در شاهنامه مطرح شد و این موضوع مورد تحلیل قرارگرفت.
در ابتدای این نشست، محمد رسولی، شاهنامهشناس و حقوقدان با اشاره به یکی از رازهای حقوقی و اجتماعی شاهنامه گفت: در فقه و حقوق ما که متاثر از باورهای ایران پیش از اسلام است، ایجاب از سوی زن و قبول از سوی مرد واقع میشود. این نکته مهم حقوقی و فقهی بهدرستی در شاهنامه دیده میشود و از جمله و به طور مشخص در همین داستان زال و رودابه شاهد هستیم که این رودابه است که آغاز و ارایه دهنده پیشنهاد وصلت است و در داستان رستم و تهمینه نیز این شخص تهمینه است که به رستم پیشنهاد ازدواج میدهد.
این شاهنامه شناس بیان کرد: در عقد نکاح رستم ایراد میگیرند که چطور برای ازدواج رستم و تهمینه عاقد و روحانی وجود نداشته است؟ اما در پاسخ باید گفت اصولاً آنچه که در عرف امروز به عنوان عاقد شناخته میشود عاقد نیست، بلکه وکیل است. بدیهی است هر اصیلی بدون وکیل میتواند عقد منعقد کند پس وجود و حضور وکیل در عقد الزامی نیست؛ بنابراین ازدواج رستم و تهمینه درست و مشروع بوده است.
این شاهنامهشناس و حقوقدان همچنین تاکید کرد: در شاهنامه مسایل علمی و حکمی بسیاری وجود دارد که اگر شخصی همه عمر خود را صرف شاهنامهپژوهی کند باز هم نمیتواند همه دانستنیهای شاهنامه را بداند.
نشست تخصصی شاهنامهپژوهی در اواخر هر ماه توسط موسسه فرهنگی بزرگمهر حکیم در خانه اندیشمندان علوم انسانی با حضور استادان برتر شاهنامهپژوه برگزار میشود.
نظر شما