چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۷
حضور ۱۵ کشور برای ترویج مفاهیم قرآنی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن

حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی با تشریح برنامه‌های سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، گفت:۱۵ کشور به منظور دیپلماسی قرآن در این نمایشگاه آمده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا آیین افتتاح سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم چهارشنبه، (۱۵ اسفندماه) در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی در ابتدا ضمن تقدیر و تشکر از کسانی که در این نمایشگاه حضور دارند، گفت: از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که اهتمام جدی برای برگزاری نمایشگاه داشتند و خادمان، فعالان و هنرمندان قرآن تشکر دارم. جا دارد از زحمات همه فعالان سال‌های قبل این رویداد تشکر کنم. در این نمایشگاه ۳۷ بخش از لحاظ اجرایی و محتوایی حضور دارند و ۲۸ موسسه مردمی و ۱۵ نهاد دولتی و ۱۲۰ ناشر برای حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کردند.

وی افزود: علاوه بر این بیش از ۴هزار ناشر در نمایشگاه حاضر شده‌اند و قرار است از ۹ اثر با موضوع قرآن و عترت رونمایی شود. ۵۸ نشست تخصصی و ۲۶ محفل قرآنی در نمایشگاه برپا خواهد شد و با همکاری سازمان فرهنگ ارتباطات ۱۵ کشور به منظور دیپلماسی قرآن در این نمایشگاه آمده‌اند.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری سی‌ودومین مراسم تقدیر از خادمان با حضور رئیس جمهور خبر داد.

وی افزود: در این نمایشگاه به موضوع عترت در کنار قرآن توجه و به بحث قرآن و مقاومت اهتمام شده است و معاونت قرآن و عترت با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری در بحث پشتیانی و اجرایی دارد و از این منظر رویکرد دولت در عرصه وفاق را هم دنبال می‌کند.

ارباب سلیمانی گفت: گاهی مطرح می‌شود دوره برگزاری نمایشگاه قرآن و کتاب گذشته و دوران فناوری‌های جدید است و باید از برنامه‌های سنتی و تکراری پرهیز شود؛ در پاسخ باید گفت این برنامه در جای خود، خوب هم است این نمایشگاه متفاوت از نمایشگاه‌های قبل است و برگزاری نمایشگاه‌ها تکراری نیست؛ بلکه در مسیر صعود و تعالی است و به قله فرهنگ نزدیک می‌شویم که باید قدر دانست‌.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلام افزود: همه این برنامه‌ها برای مانوس شدن با قرِآن است ماه رمضان ماه فرصت‌سازی است و نمایشگاه قرآن می‌تواند برای این ارتباط بسترسازی کند.

حجت‌الاسلام بیان کرد: قرآن کریم می‌فرماید کسانی که از ذکر خدا فاصله گرفتند و زندگیشان سخت شد باید پیوست قرآن به زندگیمان را فراموش نکنیم.

همکاری ۱۵ کشور برای ترویج مفاهیم قرآنی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن

ابوترابی‌فرد: عقلانیت و شایسته سالاری مبنای حکمرانی قرآنی است

در ادامه این آیین حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد اظهار کرد: به نظر می‌رسد انتظار خدای متعال، انتظار قرآن و پیامبر از جامعه مخاطب این کتاب آن است که از آموزه‎های آن در حکمرانی، فرهنگ و جامعه نمایشگاه فرهنگ متعالی قرآن باشند.

امام جمعه موقت تهران افزود: همسر پیامبر و نیز امیرالمومنین بیان کردن آمد پیامبر تجسم قل قرآن بودن شاید از همین منظر علامه مجلسی می‌گوید قرآن کریم توصیف پیامبر است. و پیامبر می‌فرمایند امیرالمومنین تجسم قرآن است! بنابراین قرآن، مدیریت سیاسی جامعه را در دست دارد. انتظار می‌رود از خدای متعال استمداد کرده و از قرآن برای آراستگی به آموزه‌های قرآن مدد بگیریم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت حوزه حکمرانی بیان کرد: قرآن در این باره نکات دقیقی دارد و باید برای پیاده کردن آن خود را به نورانیت وحی آراسته کنیم. این همان مطالبه رهبری برای رسیدن به دولت اسلامی و سپس ساخت تمدن نوین اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد با اشاره به فرازهای مهمی از سوره یوسف گفت: این فرازها راه را برای حکمرانی قرآن همواره می‌کند. خدا در این سوره بیان کرده که پادشاه بی خدای مصر، در خدمت دستگاه توحید قرار می‌گیرد، فلسفه این انتخاب چیست؟ آن اتفاقات چرا بر یوسف نبی گذشت از چاه تا زندان.

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: از مهمترین حکمت‌ها در این سیر تاریخی این بود که پادشاه مصر برترین مردم را به عزیزی کشورش برگزیند و حکمرانی الهی را بر آن‌ها اجرا کند. پادشاه مصر دو ویژگی داشت یکی قانون‌مداری؛ بنابراین وقتی حضرت یوسف تصمیم می‌گیرد، بنیامین برادرش را نگاه دارد راهی جز قانون نبود.

وی با بیان اینکه شایسته‌سالاری در انتخاب‌های پادشاه مصر، دلیل دیگری در انتخاب او از سوی خدا بود، گفت: او رویای صادقه‌ای دید که زمینه هدایت او شد. وقتی رویایش تعبیر شد، پاسخ داد: این معبر را بیاورید … این نشانه عقل در او بود.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد ادامه داد: اما حضرت یوسف گفت: اول بررسی کنید چرا من به زندان افتاده‌ام؛ وقتی بررسی کردند پادشاه به شخصیت پاکدامن و اوج طهارت نفس حضرت یوسف پی برد.

وی افزود: پادشاه مصر اگرچه موحد نبود اما دنبال پاکی و طهارت نفس کارگزاران خود و انسان شایسته بود و همین او را نجات داد؛ درحالی که فرعون با علم به وجود این طهارت در وجود حضرت موسی با وی سر عناد گذاشت.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه این راه حکمرانی در قرآن است، تأکید کرد: اگر شایسته‌سالاری نباشد عدالت محقق نمی‌شود ریشه ناترازی‌ها در ناترازی انتخاب مسئولان است. باید با نگاه پادشاه مصر مسئولان و کارگزاران را انتخاب کرد و خود را تحت امر حضرت یوسف قرار داد و اقتصاد مصر آن پیشرفت کرد.

وی با بیان اینکه مسئله اصلی جامعه اقتصاد است، گفت: بدون قدرت اقتصادی نمی‌توان در دیگر عرصه‌ها قدرتمند شد. روزانه معادل هفت و نیم میلیون بشکه نفت در اقتصاد کشور تزریق می‌شود اگر این مقدار کم شود چه خواهد شد؟! براساس قانون، دریافت های مالیاتی ما از معافیت های مالیاتی کمتر است اینطور چگونه کشور را اداره کنیم.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد با بیان اینکه سوره نمل هم در حکمرانی بسیار آموزنده است، گفت: در این سوره بانویی معرفی می‌شود که در مدیریت سرآمد و در عقلانیت پیشرو است؛ قرآن شأن خاص برای زنان قائل است.

وی با اشاره به تصریحات این سوره به قدرت ملکه سبا، گفت: رمز این آیه هم بیان شده وقتی نامه حضرت سلیمان به او رسید فهم داشت از کتب آسمانی و مشورت خواست و نظرخواهی کرد و به کارگزاران خود که از عقلا بودند نظر خواست یعنی حکمرانی مبانی بر عقلانیت و مشورت!

امام جمعه موقت تهران در ادامه به تسلیم آن بانو اشاره کرد و افزود: آیت‌الله العظمی جوادی آملی در آیین رونمایی از تفسیر «تسنیم» فرمود نمی‌توان جاهلیت را به عقلانیت تبدیل کرد، عنصر سعادت پادشاه مصر و ملکه سبا عقلانیت بود.

وی با تاکید بر تلاش برای آراستگی جامعه به عنصر عقلانیت، گفت: عاقل اگر به علم آراسته شد به آن متعهد می‌ماند، بنابراین رهبری فرمودند: به سه عین یعنی علم، عمل و عقلانیت نیاز داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

تازه‌ها

پربازدیدها