به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدرضا سنگری نویسنده و پژوهشگر ایرانی، در یاداشتی پیرامون انسجام یافتگی طراشعر در اشعار امین افضلپور نوشت:
«در هیچ عصر و زمانی بهاندازه روزگار ما تکاپو در شکستن نظامها و ساختارهای شعری صورت نپذیرفته است پس از عصر نیما و جهانبینی ویژه شعری او و تغییر قالب و درونمایه، دهها جریان شعری را شاهد و ناظر بودهایم شعر سپید، شعر حجم، موج نو، شعر حرکت، شعر ناب و … از آن جملهاند. این جریانها هر چند کوتاه و گذرا اما گواه تکانههایی است که در پی فرو ریزاندن دیوارهای بستر گذشته و طرحی نو در افکندن است، روشن است که بسیاری از این پویهها به سبب گسست از گذشته، نشناختن واقعیتهای زبانی و ادبی فارسی، نداشتن ژرفای لازم، ناکام ماندند و افول کردند. اگر شاعر ذائقه نسلی را نشناسد و روح زبان و فرهنگ را ادراک نکرده و نزیسته باشد به نوعی «خودکشی ادبی» دست زده است.
در انبوه این پس و پیش کردهها – به قول ایرج میرزا- بارقههایی از تحوّلات و حادثههایی امیدبخش نیز دیده میشود که اگر ملاحظات پیشگفته و درنگها و تَاملات و مطالعات ژرف همراه آنها باشد راههایی تازه در شعر گشوده خواهد شد.
طراشعر امین افضلپور یا طراحی شعر یا نوعی نگاره شعر، گشودن پنجرهای نو یا حضور در افقی تازه است که تلفیق شعر با تصویر، ظرفیتی تازه میآفریند و «فراخنایی جدید» به شعر میبخشد. هرچند در خوانش شعر، ناگزیر باید تصویر برگرفته از حروف و واژگان را همراه شعر کرد تا جهان ذهنی شعر یا تلفیق صوت و واژه و تصویر را بهتر ادراک کرد.
این راه نوگشوده برای بالندگی و رسیدن به موقعیتی تثبیت شده، راهی طولانی قرار دارد که تمرین و مداومت و ممارست و صیقل دادن و گذراندن از صافی نقد، چشمانداز روشنتری را فراروی آن قرار خواهد داد. خوشبختانه مقالات قابل اعتنایی در نقد، تکمیل و نشان دادن ابعاد اینگونه شعر منتشر شده است. اگر جز مراعاتنظیر که تکیهگاه عمده شاعر ارجمند آقای «امین افضلپور» است همه ظرفیتهای استعاری، مجازی، کنایی، اسطورهای و نمادین در معرض تجربه قرار گیرند، شاید اتفاقی متمایز را در آیندهی شعر بتوان مشاهده و نظاره کرد.»
گفتنی است طراشعر سبک جدید شعری است که در آن تأکید تأملی بر شعر تصویری و دیداری است بهطوری که در آن علاوه بر تأکید بر معنا و مفهوم، اشکال و ظاهر حروف نیز از اهمیت برخوردارند. در واقع طراشعر ترکیبی از واژه (شگردهای استفاده زبان) و تصویر (بافت شعر) است در طراشعر، ما فقط نقاشی یک واژه و معنای گسترده دریک سطر و یا کلِ شعر را مشاهده میکنیم.
نظر شما