دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰
مجموعه مقالات حکمرانی آب در فرهنگ و تمدن ایران رونمایی شد/ اسناد، نمادها و نشانه‌های آب

«مدیریت منابع آب در حوزه‌های گوناگون تاریخی»، «مباحث فنی آب، اصول هیدرولیکی، سازه آب»، «نقش منابع آبی در شکل‌گیری و توسعه استقرارهای زیستی»، «مردم‌شناسی آّب و دانش بومی آب»، «اسناد مرتبط با آب»، «نمادها و نشانه‌های آب»، «مصادیق و نمونه‌های قنوات و سازه‌های آبی» محورهای مجموعه مقالات هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا دبیر علمی «سومین همایش دوسالانه بین‌المللی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران؛ آب و حکمرانی آب در فرهنگ و تمدن ایران و سرزمین‌های همجوار» و معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از دریافت ۴۷ مقاله در این همایش خبر داد.

ذات‌الله نیکزاد دبیر علمی «سومین همایش دوسالانه بین‌المللی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران؛ آب و حکمرانی آب در فرهنگ و تمدن ایران و سرزمین‌های همجوار» و معاون پژوهشی پژوهشگاه در این رویداد گفت: در این همایش مجموعاً ۴۷ مقاله دریافت، ۳۴ مقاله پذیرش و ۶ مقاله در دست اصلاح است.

نیکزاد افزود: این مقالات در محورهای «مدیریت منابع آب در حوزه‌های گوناگون تاریخی»، «مباحث فنی آب، اصول هیدرولیکی، سازه آب»، «نقش منابع آبی در شکل‌گیری و توسعه استقرارهای زیستی»، «مردم‌شناسی آّب و دانش بومی آب»، «اسناد مرتبط با آب»، «نمادها و نشانه‌های آب»، «مصادیق و نمونه‌های قنوات و سازه‌های آبی» دریافت شده‌اند.

او تصریح‌کرد: کتاب مجموعه مقالات «سومین همایش دوسالانه بین‌المللی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران؛ آب و حکمرانی آب در فرهنگ و تمدن ایران و سرزمین‌های همجوار»، ویرایش، آماده‌سازی و صفحه آرایی شده که در مراسم افتتاحییه با حضور اساتید و مقامات رونمایی شد.

محمد اسماعیل اسماعیلی جلودار رئیس انجمن علمی باستان‌شناسی ایران و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در این همایش آب و حکمرانی آن را از مباحث مهم کشور خواند که امروزه با چالش‌های بسیاری مواجه است و گفت: یکی از بخش‌های حکمرانی مشارکت بین سمن‌های مردم نهاد و حکومت است. در این خصوص نمونه‌های زیادی وجود دارد که یکی از آنها قنات بلده است که به الگوهای حکمرانی آب تبدیل شده و مردم سهام‌داران آن هستند و بدون دخالت دولتها مدیریت می‌شود.

او افزود: تلاش می‌کنیم طی دو روز برگزاری «سومین همایش دوسالانه بین‌المللی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران؛ آب و حکمرانی آب در فرهنگ و تمدن ایران و سرزمین‌های همجوار» در حضور اساتید و صاحبنظران این حوزه به نتایج ارزنده و محورهای مورد نظر برسیم.

در ادامه سعید امیرحاجلو، دیگر دبیر علمی «سومین همایش دوسالانه بین‌المللی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران؛ آب و حکمرانی آب در فرهنگ و تمدن ایران و سرزمین‌های همجوار» به ارائه گزارشی از روند شکل‌گیری دبیرخانه این همایش پرداخت و گفت: با توجه به استقبال شرکت کنندگان مهلت ارسال مقاله از ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ تا ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تمدید شد.

او تصریح‌کرد: در فرآیند داوری مقالات این همایش اعضای هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، دانشگاه‌های تربیت مدرس، تهران، مازندران، کاشان، هنر شیراز، هنر اصفهان، رازی کرمانشاه، بین‌المللی راه ابریشم، سمرقند، سلیمانیه عراق، ساپینزا رم، جانزهاپکینز، مریلند امریکا، نزوی عمان، دورام انگلیس، قادسیه عراق و… شرکت داشتند.

محمد ظریفی فرماندار نطنز نیز در این مراسم با ابراز امیدواری از اینکه نتایج این همایش عملی شود و تأثیرات خوبی در شهرستان نطنز داشته باشد گفت: شهرستان نطنز یک منطقه قنات محور است که با وجود ۱۹ کیلومتر قنات، آب در آن حاکمیت دارد از این رو مبحث مدیریت آب برای این شهرستان تاریخی بسیارم مهم است.

امیر کرم‌زاده مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان نیز در این نشست با مثبت ارزیابی کردن اجرای همایش‌ها در شهرستان‌های تاریخی، از روند مدیریت آب در طی سالهای اخیر انتقاد کرد و گفت: متأسفانه در این سالها منابع آب را مدیریت نکرده‌ایم در حالی‌که تاریخ نشان داده آب نه تنها مایه حیات بلکه سبب ایجاد تمدن‌هاست به نحوی که بشر همواره در کنار آب سکنی گزیده است. گذشتگان با مدیریت منابع آب در مناطق خشک و بیابانی هم آب را هدایت و از آن استفاده می‌کردند اما امروزه تنها منابع آب هدر می‌رود.

او در ادامه تصریح‌کرد: نتایج علمی چنین همایش‌هایی باید به دست مسئولان اجرایی برسد به نحوی که در مدیریت تجدید نظر کنیم و منابع آبی را طوری حفظ و استفاده کنیم که برای آیندگان نیز باقی بماند.

در ادامه سجاد علی‌بیگی رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی گفت: مسئله آب که به عنوان نقطه محوری این همایش انتخاب شده و همکاران ما در این دوروز به بررسی جنبه‌های آن خواهند پرداخت، از نگاه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی مسئله مهم و حیاتی در زندگی بشر بوده و هست.

او افزود: ایران به‌عنوان کشوری نسبتاً خشک و کم آب همچون بخش عمده‌ای از غرب آسیا در هزاره‌ها با کم‌آبی دست و پنجه نرم کرده است و نگرانی‌های کمبود آب دریچه‌ای تازه بر مردمان این منطقه گشوده است و احتمالاً همین کمبود آب باعث شده شروع آبیاری در غرب آسیا به هزاره پنجم و چهارم پیش از میلاد برگردد.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی بیان کرد: مدیریت منابع آب تا آنجا مهم است که برخی از پژوهشگران آن را بستری برای انسجام گروه‌های اجتماعی وزمینه‌های شکل‌گیری حکومتهای اولیه دانسته‌اند. علاوه بر تلاش‌های مردمان سختکوش این سرزمین برای مدیریت منابع آبی اقداماتی نیز توسط شاهان، خوانین و حاکمان باستانی در این حوزه انجام شده که قابل ذکر است.

«سومین همایش دوسالانه بین‌المللی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران؛ آب و حکمرانی آب در فرهنگ و تمدن ایران و سرزمین‌های همجوار» توسط انجمن علمی باستان‌شناسی ایران با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها