شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
«شهید جمهور» به ترویج فرهنگ کتابخوانی در گرمسار کمک کرد

گرمسار - طاهره مختاری از آن دست نویسندگانی است که عقیده دارد دولت شهید رئیسی توانسته تاثیرات خوبی را در زمینه فرهنگ به خصوص کتابخوانی بگذارد. وی معتقد است که شهید خدمت به ترویج فرهنگ کتابخوانی شهرستان گرمسار کمک کرد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): شهید سید ابراهیم رئیسی ناباورانه از میان ما پر کشید و فوت شهادت‌گونه او به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، دل‌های بسیاری را غمگین کرد. در این بین شهادت شهید رئیسی واکنش برخی هنرمندان و اهالی قلم و اندیشه را در استان سمنان به دنبال داشت.

نویسنده‌ها و اهالی هنر برای شناخته شدن چاره ندارند جز اینکه به پایتخت سفر کنند اما رئیس جمهور دولت سیزدهم با حمایت از نویسنده‌ها و انجمن تلاش کرد تا اهالی اهل قلم و هنر در شهر خود بمانند و در همان جا فعالیت ادبی و هنر خود را انجام دهند تا هم فرهنگ کتابخوانی در شهرها رونق بگیرد و نویسنده ها نیز اذیت نشوند. در این خصوص با طاهره مختاری، نویسنده، شاعر و کار آفرین شهرستان گرمسار به گفت‌وگو نشسته ایم.

- شما از چه زمانی نویسندگی را به صورت حرفه ای آغاز کردید؟

من از سال های دور به نوشتن مشغول بودم اما از سال ۹۷ شعر سرودم که شعرهای خود را با عنوان «مجموعه شعر صدای باران» منتشر کردم و از آنجایی که در فنی و حرفه ای مربی هستم دو جلد کتاب آموزشی با عنوان های «آموزش قالیبافی و جاجیم بافی» و «آموزش هنر قالیبافی در رشته صنایع دستی» منتشر کردم.

- رئیس جمهور شهادت گونه درگذشت. اگر روزی بخواهید در مورد شخصیت آیت الله رئیسی کتاب بنویسید به کدام ویژیگی شخصیتی وی اشاره می‌کنید؟

وی با رفتن خود ایران و جهان را دغدار کرد. رفتار و کردار وی قابل احترام است چرا که شجاع و با مردم بود افزون بر آن، بیکاری جوانان از دغدغه های رئیس جمهور به شمار می رفت.

«شهید جمهور» به ترویج فرهنگ کتابخوانی در گرمسار کمک کرد

- آیت الله رئیسی برای ترویج و تبلیغ فرهنگ کتاب و کتابخوانی در شهرستان گرمسار چه اقداماتی انجام داد؟

در حوزه کتاب به این اشاره کنم که باید کتاب خواندن را رشد داد. نمایشگاه های گوناگون در شهرهای مختلف و در در روستا ها نیز برپاشد تا جایی حتی در کنار خیابان ها نیز شاهد نمایشگاه ها هستیم برای اعضای اهل قلم کارت هایی را برای آنها مشخص کرد تا اعضا و اهل هنر در شهرستان خود شناسایی و شناخته شوند.

در خصوص فعالیت های انجمن ها نیز، انجمن های شهرستان گرمسار از سال های دور در شهرستان گرمسار وجود داشتند اما در دوره آیت الله رئیسی این انجمن ها قوت گرفتند و قوی تر شدند. کتابخانه های دیواری در این شهرستان به گسترش فرهنگ کتابخوانی کمک می کند.

- نویسنده ها در خصوص چاپ کتاب های خود با چالش هایی روبه‌رو هستند. در زمان ریاست جمهوری آیت الله رئیسی برای کاهش این چالش ها چه پیگیری هایی صورت گرفت؟

در سال های گذشته، وقتی که به انتشاراتی مراجعه می کردیم به اینکه کاغذ در دسترس بود در نتیجه چاپ کتاب به سختی انجام نمی شد اما به یکباره که کاغذ تحریم شد و کاغذ عرضه نشد چاپ کتاب با مشکلاتی همراه شد.

آیت الله رئیسی در زمان ریاست جمهوری خود تلاش کرد تا برای انتشاراتی ها سهمیه کاغذ اختصاص دهد این کار برای نویسنده ها فایده داشت چرا که با اختصاص سهمیه کاغذ کتاب های ما منتشر می شد و ناشران با این کار به ما تخفیف می دادند در نتیجه انتشاراتی ها در مورد چاپ کتاب با نویسنده و مردم کنار آمدند و روند چاپ کتاب افرایش یافت.

اگر چنین اتفاقی رخ نمی داد، کسی نمی توانست ۱۰ تا ۱۵ میلیون جلد کتاب چاپ کند بنابراین مردم مدام به عقب می رفتند اما زمانی که دولت حمایت کرد و به انتشاراتی ها کاغذ اختصاص داد، انتشارات نیز به مردم و نویسنده ها خدمات ارائه دادند.

- به افزایش چاپ کتاب اشاره کردید، افزابش چاپ نشانه افزایش خرید کتاب است. استقبال مردم از نمایشگاه کتاب امسال را چگونه ارزیابی می کنید؟

آمارها نشان می دهند که استقبال از نمایشگاه کتاب تهران امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافت است که این خود نشان می دهد که اگر وضعیت معیشت بهبود یابد، مردم بخشی از درآمد خود را برای خرید کتاب کنار می گذارند. نمی خواهم بیان کنم که شرایط در حال حاضر گل و بلبل شده است اما با آمدن آیت الله رئیسی و برنامه ریزی هایی که صورت گرفت، شرایط بهتر شد.

- تلاش های آیت الله رئیسی را برای فراگیر شدن فرهنگ کتابخوانی چگونه ارزیابی می کنید؟

به طور کلی وی در حوزه هنر خیلی خوب بود برای نمونه در تلویزیون ببیند که چه برنامه هایی در مورد شعر و شاعر برگزارشد در حوزه کتاب نیز شاهد چنین برنامه هایی بودیم. تخصیص بن کتاب به هنرمندان از دیگر حمایت های وی برای ترویج کتابخوانی بود. آیت الله رئیسی در همه ارگان ها فعال بود و نمی توان گفت که یک جا ساکت بود چرا که تا آنجا که می توانست و از دست وی کاری برمی آمد برای مردم انجام می داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها