پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
مزایا و معایب استفاده از سرویس سایت ساز رایگان گوگل

امروزه بسیاری از افراد به دنبال راهی برای ساخت سایت رایگان می‌گردند و در نهایت نیز سرویس ساخت سایت گوگل را پیدا می‌کنند. اما سایت ساز رایگان گوگل چه مزایا و معایبی دارد؟ در ادامه به این مقوله می‌پردازیم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا امروزه بسیاری از افراد به دنبال راهی برای ساخت سایت رایگان می‌گردند و در نهایت نیز سرویس ساخت سایت گوگل را پیدا می‌کنند. اما سایت ساز رایگان گوگل چه مزایا و معایبی دارد؟

یکی از چیزهایی که کاربران اینترنت در طول سالیان سال در سطح اینترنت به دنبال آن می‌گشتند، راهی برای ایجاد یک وب‌سایت رایگان بود. تا اینکه گوگل در سال ۲۰۰۸ سرویس گوگل سایتس را معرفی کرد. ساخت سایت در ابتدا در این سرویس پولی بود؛ اما سرانجام چند ماه بعد گوگل تصمیم گرفت تا ساخت سایت با استفاده از این سرویس را به طور کل رایگان کند.

طراحی سایت با گوگل ساده است و فقط باید روی قسمت‌های مختلف سایت کلیک کنید تا گزینه‌های مربوط به تغییر آن ظاهر شود.

با این حال این سرویس محدودیت‌های خیلی زیادی را نیز در خود دارد که بسیاری از کاربران را از استفاده از آن پشیمان می‌کند. اگر می‌خواهید با چیستی گوگل سایتس بیشتر آشنا شوید و مزایا و معایب آن را به طور خلاصه اما کامل درک کنید، جای درستی آمده‌اید؛ چرا که ما در این مقاله راهنمایی کامل اما مختصر و مفید درباره نحوه استفاده، مزایا و معایب سایت ساز رایگان گوگل برای شما آماده کرده‌ایم.

سایت ساز گوگل چیست؟

یکی از سرویس‌های کمتر شناخته شده گوگل که افراد کمی با آن آشنایی دارند، سایت ساز گوگل یا Google Sites است. این سرویس یک سرویس رایگان برای ساخت سایت است که استفاده از آن هیچ هزینه‌ای ندارد. البته اگر بخواهید دامنه اختصاصی برای سایت خود قرار دهید، باید هزینه‌ای را برای خرید دامنه پرداخت کنید، اما استفاده از خود پلتفرم گوگل سایتس کاملاً رایگان است.

با این تفاسیر احتمالاً پیش خود می‌گویید چقدر عالی! با گوگل می‌توانم یک سایت رایگان ایجاد کنم. اما باید به شما بگوییم که این سرویس گزینه مناسبی برای ایجاد یک سایت کامل و حرفه‌ای نیست؛ چرا که امکانات خیلی کمی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. پس اگر به دنبال ساخت یک سایت کامل هستید، همین ابتدا باید بگوییم که سایت ساز گوگل کمک خاصی به شما نخواهد کرد. با این حال در ادامه تمام مزایا و معایب ایجاد سایت با استفاده از گوگل را بررسی کرده‌ایم تا دید کاملی نسبت به این سرویس کاربردی داشته باشید.

نحوه ایجاد سایت رایگان در گوگل

اگر نحوه ساخت سایت با گوگل سایتس را می‌دانید، می‌توانید این بخش را مطالعه نکنید و مستقیماً سراغ مزایا و معایب سایت ساز گوگل بروید. اما اگر نحوه ایجاد سایت با گوگل سایتس را نمی‌دانید، باید بگوییم که کار ساده‌ای در پیش دارید. برای این کار کافی است به آدرس sites.google.com بروید و در آن وارد اکانت گوگل یا جیمیل خود شوید.

بعد از ورود به سایت می‌بینید که می‌توانید طراحی سایت شخصی خود را در آن شروع کنید. طراحی سایت با گوگل نیز بسیار ساده است و با کمترین دانش فنی درباره سایت‌ها، می‌توانید ظاهر سایت خود را طراحی کنید. در قدم اول باید صفحه اصلی سایت خود را درست کنید؛ یعنی اطلاعات لازم درباره سایت و اطلاعاتی مثل درباره ما و اطلاعات تماس را در آن قرار دهید.

سپس می‌توانید عکس‌های مرتبط با سایت خود را از اینترنت دانلود کنید و با قرار دادن عکس‌های با کیفیت، صفحه اول سایت خود را ایجاد کنید. با استفاده از گوگل سایتس صفحات دیگری نیز می‌توانید ایجاد کنید، اما محدودیت‌های خاصی نیز برای شما در نظر گرفته می‌شود. در ادامه نگاهی به مزایا و معایب استفاده از این سرویس انداخته‌ایم.

مزایای استفاده از سایت ساز رایگان گوگل

خب ابتدا از مزایای سایت ساز گوگل شروع می‌کنیم. در همین ابتدای متن باید بگوییم که سرویس گوگل سایتس کاملاً رایگان است و ساخت سایت با استفاده از آن هیچ هزینه‌ای برای مدیر سایت نخواهد داشت. همچنین گوگل در این سرویس همه زیرساخت‌های مربوط به طراحی سایت را نیز در اختیار کاربران خود قرار داده است و برای استفاده از آن نیازی به تهیه هاست و سرور نیست.

از طرفی رابط کاربری این سرویس بسیار جذاب و کاربر پسند است و نیاز به هیچ دانش فنی خاصی نیز ندارد. به همین دلیل هم کار با گوگل سایتس بسیار راحت است و هر کسی با کمترین دانش فنی می‌تواند آن را انجام دهد. به این ترتیب اگر یک سایت موقت می‌خواهید یا فقط به دنبال معرفی خود در اینترنت هستید، سرویس گوگل سایتس انتخاب مناسبی برای شما است.

معایب استفاده از سایت ساز رایگان گوگل

با این حال همان‌گونه که گفتیم، سرویس سایت ساز رایگان گوگل محدودیت‌های زیادی نیز به دنبال دارد. برای مثال امکان ساخت سایت فروشگاهی، نمایش تبلیغات، کسب درآمد آپلود فایل و آپلود ویدیو در آن وجود ندارد. این‌ها همگی بخشی از محدودیت‌های گوگل سایتس هستند. این سرویس سایت ساز فونت‌های محدودی دارد و گزینه مناسبی برای طراحی سایت فارسی نیست. همچنین دست شما در طراحی صفحات سایت بسته است و امکان ایجاد مواردی مانند چند منو برای سایت و ثبت نام کاربران در آن وجود ندارد.

به طور خلاصه طراحی سایت با گوگل محدودیت‌های خیلی زیادی دارد و عملاً دست شما در طراحی سایت با استفاده از آن بسته است. هدف بسیاری از افراد از ساخت سایت، فروش محصولات، کسب درآمد یا رشد و گسترش آن سایت است. امکاناتی که سرویس سایت ساز گوگل در اختیار کاربران خود قرار نمی‌دهد. با این حال این سرویس همچنان یک گزینه مناسب برای ایجاد سایت‌های ساده و پروپوزال‌ها است.

کلام آخر؛ با گوگل سایت، یک سایت ساده بسازید!

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با همه چیز درباره مزایا و معایب سرویس گوگل سایتس آشنا کنیم. همان‌گونه که در متن خواندیم، این سرویس محدودیت‌های خیلی زیادی دارد. با این حال اگر به دنبال یک سرویس رایگان و مناسب برای ایجاد یک سایت ساده، تستی یا پروپوزال می‌گردید، سایت ساز گوگل گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. امیدواریم که از خواندن این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.

منبع: https://www.portal.ir/how-to-create-a-website-with-google-sites

برچسب ها: سایت ساز, گوگل, سایت رایگان, سایت آماده

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها