چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۱
رگه‌هایی از اغراق در تمجید مولوی در پژوهش فروزانفر به چشم می‌خورد

غلامحسین مراقبی، منتقد ادبی گفت: رگه‌هایی از اغراق و تمجید مولوی در کتاب «پژوهشی نو در نوشتار و جستاری در اسناد جلال‌الدین محمد مشهور به مولوی» استاد فروزانفر به چشم می‌خورد؛ در صورتی که منتقد نباید در آثار خود جانب بی‌طرفی را مخدوش کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مراسم رونمایی و بررسی کتاب «پژوهشی نو در نوشتار و جستاری در اسناد جلال‌الدین محمد مشهور به مولوی» به قلم بدیع‌الزمان فروزانفر ظهر امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت با حضور غلامحسین مراقبی، نویسنده و منتقد ادبی و اعلا ستوده، مؤسس مرکز آثار استاد بدیع‌الزمان فروزانفر در سالن گوشه نقد برگزار شد.

مراقبی در ابتدای این نشست به اهمیت نقد آثار بزرگان ادبیات ایران زمین پرداخت و بیان کرد: درست نیست همواره به ستایش آثار ادیبان بپردازیم و نقد کارهای آنها را نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه درباره مولانا لازم است کاستی‌های زمانی او را بررسی کنیم، ادامه داد: آیا درست بود که مولانا برای رهایی از حمله مغول‌ها به گوشه‌ای پناه بُرد و در مورد قتل عام مردم ایران سکوت کرد.

به گفته این منتقد، هیچیک از شاعران زمان از مغول‌ها سخن نگفتند و باید علت آن را جست‌وجو کرد. شاعران در آن زمان از مردم کارمزد دریافت نمی‌کردند و این موضوع در آثارشان نمود داشته است.

مراقبی با تاکید بر اینکه باید شاعران در هر دوره‌ای به توده جامعه توجه کنند، ادامه داد: بسیاری از بزرگان شعر و ادب این طور نبودند؛ ادبیات می‌تواند چون رودخانه حرکت کند و بر آگاهی جامعه بیفزاید.

این مدرس ادبیات درباره کتاب «پژوهشی نو در نوشتار و جستاری در اسناد جلال‌الدین محمد مشهور به مولوی» به قلم بدیع‌الزمان فروزانفر گفت: کتاب استاد فروزانفر در سال ۱۳۱۵ چاپ شد و همزمان استادی دانشگاه به او اعطا شد. پس از آن استاد فروزانفر به شهرت رسید.

به گفته مراقبی، رگه‌هایی از اغراق و تمجید مولوی در اثر استاد فروزانفر به چشم می‌خورد؛ منتقد نباید در آثار خود جانب بی‌طرفی را مخدوش کند.

وی کتاب فروزانفر درباره آثار مولوی را ارزشمند خواند و ادامه داد: مولوی با «بشنو از نی چون حکایت می‌کند» کلام خود را آغاز می‌کند و اینجا مولوی از جدایی از خالق خود شکایت دارد، حال آنکه خداوند می‌فرماید انسان باید به زندگی خود توجه داشته باشد. رهایی از زندگی و سماع درست نیست و لازم است این موارد در آثار مولانا نقد شود و معتقدم باید از چرایی فلسفه در نقد ادبی استفاده کنیم.

خواهرخواندگی بشرویه و قونیه

اعلا ستوده، موسس مرکز نشر آثار استاد بدیع‌الزمان فروزانفر نیز در بخش دوم نشست با اشاره به مستند زندگی استاد بدیع‌الزمان فروزانفر که به تازگی پخش شده است، گفت: بزرگداشت‌های متعددی برای استاد فروزانفر و مولاناپژوهی وی برگزار کردیم.

وی ادامه داد: در بشرویه که زادگاه استاد است برنامه‌های بسیاری اجرا کردیم و با جمع‌آوری دست‌نوشته‌های وی آثار بیشتری از استاد منتشر خواهد شد.

موسس مرکز نشر آثار استاد بدیع‌الزمان فروزانفر، احداث کتابخانه را که با کاربری موزه و پژوهشکده به نام استاد فروزانفر در دست ساخت است از اقدام‌های مرتبط با حفظ آثار استاد بدیع‌الزمان فروزانفر برشمرد و افزود: برنامه ما این است که بشرویه را با قونیه خواهر خوانده اعلام کنیم تا جنبه‌های گردشگری میان این دو شهر توسعه یابد.

ستوده با اشاره به اینکه شاعران و ادیبانی که در زبان فارسی منشا اثر بودند مورد توجه مجموعه استاد فروزانفر هستند، گفت: فردوسی که ادبیات فارسی را مرهون تلاش او هستیم و استاد علامه دهخدا، تاکنون مورد توجه مجموعه استاد بدیع‌الزمان فروزانفر قرار گرفته و بزرگداشت آنها را برگزار کرده‌ایم.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلای امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها