دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲
پرفروش‌ترین‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منبع موفق اقتباس ادبی بودند

در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چند کتاب پرفروش در زمینه فرهنگ مقاومت منتشر شد که اقتباس‌های موفق تلویزیونی و سینمایی از روی آن‌ها ساخته شد.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مریم محمدی: در سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران چند کتاب پرفروش در زمینه فرهنگ مقاومت منتشر شد که اقتباس‌های موفق تلویزیونی و سینمایی از روی آن‌ها ساخته شد.

کتاب «عصرهای کریسکان»، «محمد، مسیح کردستان» و «حوض‌خون» از این دسته بودند. سریال «سوران» و فیلم سینمایی «غریب» از روی آن‌ها ساخته شدند از اقتباس‌های موفقی بودند که ثابت می‌کنند کتاب‌های پرفروش همواره منبع مناسبی برای اقتباس فیلم است.

دغدغه فیلمنامه‌نویسان و فیلم‌سازان همواره پیداکردن سوژه مناسب برای ساخت فیلم است و اقتباس سینمایی کمک بزرگی به نویسندگان فیلمنامه و فیلم‌سازان برای پیداکردن سوژه های جدید است.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بستر مناسبی برای ارائه کتاب‌های جدید باسوژه‌های خاص است و پرفروش شدن این کتاب‌ها به عوامل زیادی بستگی دارد، یکی از این عوامل اقتباس سینمایی است.

سال گذشته بعد از پخش فیلم سینمایی «غریب» ساخته محمدحسین لطیفی فروش کتاب «محمد، مسیح کردستان» به طرز چشمگیری در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران افزایش یافت.

از دیگر عوامل پرفروش شدن کتاب‌ها تبلیغات رسانه‌ای درباره آن‌ها است. اقتباس‌هایی که از روی کتاب ساخته می‌شوند، همچنین نشست‌ها و خبرهایی که پیرامون آنها انجام و منتشر می‌شود از این عوامل است. سال گذشته در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب نشستی که درباره سریال «سوران» و اقتباسی که نویسنده و کارگردان این سریال از روی کتاب «عصرهای کریسکان» انجام داده‌بودند باعث معرفی بیشتر کتاب و بالطبع استقبال مخاطبان از سریال «سوران» شد.

این رابطه دوسویه بین اقتباس از روی کتاب پرفروش و پرفروش شدن کتاب به‌خاطر اقتباس سینمایی که از روی آن ساخته شده‌است همواره معامله برد برد به نفع نویسنده کتاب، ناشر و فیلمساز است.

با توجه به این معامله پرسود در اقتباس و فروش کتاب می‌توان حوزه فعالیت را به حوزه کودک و نوجوان، ادبیات شفاهی، تاریخ معاصر، زندگینامه، ادبیات و… گسترش داد. همانگونه که فیلم‌های «شماره‌ده»، «مجنون»، «باغ کیانوش» و…نمونه‌های موفق اقتباس در این زمینه بودند.

ازطرف دیگر مخاطب فیلم‌بین امروز که وقت و حوصله خواندن کتاب‌های چند صد صفحه‌ای را ندارد با دیدن اقتباس فیلمی از کتاب مشتاقانه با دنیای داستان نویسنده کتاب آشنا می‌شود و انگار نسخه‌ای فوری و جذاب از کتاب را خوانده است. از سوی دیگر اقتباس برای مخاطب کتابخوان هم، لذت دیدن نسخه‌ای دیگر از داستان محبوبش با بازیگران حرفه‌ای را به همراه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها