جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸
«یک مرد وارسته و یک نامرد وارسته» تقابل امام خمینی(ره) با محمدرضا پهلوی

احمد عطایی، مدیر مسئول انتشارات قدر ولایت گفت: علاقه‌مندان به مطالعه در حوزه تاریخ و سیاست کتاب‌های «تجربه اعتدال»، «یکی بر سر شاخ بن می‌برد»، «یک مرد وارسته و یک نامرد وارسته» و «مصدق و جبهه ملی از نگاه دیگر» را از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خریداری و مطالعه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا احمد عطایی، مدیر مسئول انتشارات قدر ولایت به عنوان پیشنهاد خرید از نمایشگاه کتاب بیان کرد: «تجربه اعتدال» کتاب شاخص در حوزه تاریخ به کوشش گروه تحقیق موسسه قدر ولایت تهیه شده است که این کتاب کارنامه دولت یازدهم و دوازدهم یعنی دولت حسن روحانی است که در نمایشگاه عرضه خواهد شد. شناخت شخصیت‌ها و مسئولین اثرگذار در تاریخ کشور برای حال و آیندة ملت لازم و بایسته است. اخلاق و منش و رفتار آنان، تصمیم‌گیری‌ها، اقدامات و نتایج آن، جزیی از تاریخ کشور است که در خاطره ملت و زندگی او نقش بسته است. فراز و نشیب کشور در اثر محاسبه‌ها، جهت‌گیری‌ها و اقدامات این شخصیت‌ها، بایستی به درستی ارزیابی و تحلیل شوند تا از دل این بررسی‌ها، درس‌ها و عبرت‌هایی که به قیمت سال‌ها از گذر ملت تمام شده است، استخراج و برای آینده او ثمر بخش گردد.

عطایی در ادامه گفت: امام علی (ع) در نامه‌ای به امام حسن مجتبی (ع) می‌نویسد: من لم یعتبر بغیره لم یستظهر لنفسه: کسی که از تاریخ دیگران پند و عبرت نگیرد و تجربه نیاموزد، در برنامه زندگی خود «پشتیبانی» نگرفته است.(نهج‌البلاغه نامه ۳۱)

وی بیان کرد: واقع تاریخ هر ملتی، پشتیبان آن ملت است، چرا که پند و تجربه و عبرت‌آموزی در این تاریخ نهفته است و هیچ فردی و ملتی بی‌نیاز از چنین درس‌ها و عبرت‌هایی نیست. سعید میرزایی در این کتاب تلاش کرده است تا ضمن تحلیل و توصیف خواستگاه اعتدال و ویژگی‌های آن و نگاه و برداشت درست از این اصطلاح در بُعد سیاسی و حاکمیتی، از دوران دولت یازدهم و دوازدهم که با مشی «اعتدال» به صحنة قدرت و حاکمیت جمهوری اسلامی آورده است، ارزیابی داشته باشد. این ارزیابی با توجه به اصول و گفتمان انقلاب اسلامی که در مشی و جهت‌گیری رهبر معظم انقلاب اسلامی متجلی است صورت گرفته است. ارایه اسناد در این بررسی مورد تأکید بوده و تصاویر متناسب از بین صدها تصویر نیز به خوبی انتخاب شده است.

عطایی گفت: «یکی بر سر شاخ بن می‌برد» کتاب دیگری است که از سوی قدر ولایت در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد. این کتاب در مورد برخی مواضع سه‌گانه سیدمحمد خاتمی در رابطه با غرب است. کتاب دیگر «یک مرد وارسته و یک نامرد وارسته» است که این کتاب در رابطه با رویارویی و تقابل حضرت امام خمینی (ره) با محمدرضا پهلوی مربوط به سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۳ است که به تبعید امام منتهی شد.

وی افزود: «مصدق و جبهه ملی از نگاه دیگر» که نویسنده آن کامران غضنفری است. در تاریخ معاصر ایران، نام مصدق و جبهه ملی ایران، با حوادث و مسائل بسیاری همراه بوده است. جوانی مصدق که خود اشراف‌زاده‌ای از تبار قاجار بود مصادف شد با ایام نهضت مشروطه. وی که در برابر ناملایمات آن دوران به هیچ وجه اهل خطر کردن نبود، پس از مدتی به بهانه تحصیل راهی خارج از کشور شد و چند سال بعد حتی به فکر ترک تابعیت ایران و اخذ تابعیت کشور سوئیس افتاد. به دلیل عدم موفقیت در این امر، به ایران بازگشت و سپس در تشکیلات حکومتی که زیر نفوذ کشورهای بیگانه بود، مصدر برخی امور شد. در دوران بیست ساله حکومت رضاخان و همچنین در دوران سلطنت پسرش محمدرضا پهلوی، به ایفای نقش‌های گوناگونی پرداخت تا اینکه در کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ از صحنه قدرت به کناری نهاده شد.

عطایی بیان کرد: جبهه ملی ایران نیز که در سال ۱۳۲۸ تشکیل شد، طی دوران حکومت پهلوی و همچنین پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با پشت سر نهادن فراز و نشیب‌های بسیار، نقش‌های گوناگونی ایفا کرد. کتاب حاضر مروری است متفاوت بر برخی از مسائل و حوادث دوران زندگی دکتر مصدق و جبهه ملی ایران که بسیاری از ذهنیات پیشین در این زمینه را به چالش کشیده، تصویر دیگری از قضایا را ارائه می‌کند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط