شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۱
منبعی برای داوطلبان و هنرآموزان

کتاب «درک عمومی هنر جامع» به تألیف عبدالرضا اتحاد در نوبت اول ۱۴۰۲ در ۵۹۹ صفحه به قیمت ۳۹۵ هزار تومان از انتشارات راه اندیشه منتشر شده است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «درک عمومی هنر جامع» به تألیف عبدالرضا اتحاد در نوبت اول ۱۴۰۲ در ۵۹۹ صفحه به قیمت ۳۹۵ هزار تومان از انتشارات راه اندیشه منتشر شده است.

کتاب «درک عمومی هنر جامع» با موضوع راهنمای آموزشی تاریخ هنر برای علاقه‌مندان و هنرجویان این حوزه گردآوری شده است.

این کتاب در ۱۳ فصل به تاریخی از هنر به‌صورت جامع پرداخته است و در هر فصل به مطالب مختص به خود اشاره شده است.

در فصل اول به عناوینی چون تقسیم‌بندی هنر جهان، هنر پیشاتاریخ در اروپا؛ هنر بدوی (پریمی تیو) و هنر خاور نزدیک کهن پرداخته شده است.

فصل دوم به عناوین: هنر و تمدن بین‌النهرین (میان‌رودان) و هنر و تمدن مصر باستان اشاره شده است.

فصل سوم به عناوین: هنر و تمدن ایران باستان؛ دوره پیشاتاریخی و دورهٔ تاریخی اشاره شده است.

فصل چهارم به عناوین: هنر و تمدن هند، هنر و تمدن چین و هنر و تمدن ژاپن اشاره شده است.

فصل پنجم به عناوین: هنر و تمدن اژه‌ای، هنر و تمدن یونان باستان، هنر و تمدن اتروسک و هنر و تمدن روم باستان اشاره شده است.

فصل ششم به عناوین: هنر صدر مسیحیت، هنر بیزانس و هنر سده‌های میانه اشاره شده است.

فصل هفتم به عناوین: هنر رنسانس، هنر باروک، فرانسه، روکوکو و فرانسه اشاره شده است.

فصل هشتم به عناوین: رمانتی سیسم، رئالیسم، امپرسیونیسم، نئوامپرسیونیسم، پست امپرسیونیسم، سمبولیسم، نبی‌ها و آرنوو اشاره شده است.

فصل نهم به عناوین: هنر قرن بیستم را به مواردی چون: فوویسم، اکسپرسیونیسم، کوبیسم، اورفیسم، فوتوریسم، هنر انتزاعی، سوپره ماتیسم، پوریسم، ریونیسم، دِ استیل هلند، دادائیسم و سوررئالیسم اشاره شده است.

فصل دهم به هنر نیمهٔ دوم قرن بیستم به طور جامع پرداخته است و در فصل یازدهم به هنر پیشا کلمبی قارهٔ امریکا اشاره شده است.

در فصل دوازدهم به هنر و تمدن اسلامی شامل معماری کشورهای اسلامی، هنرهای کتاب‌آرایی و فلزکاری ایران پرداخته است.

در آخر فصل سیزدهم به صنایع‌دستی ایران را کامل و جامع توضیح داده است.

نکتهٔ مهم و اساسی این کتاب این است که در پایان هر فصل برای داوطلبان این حوزه سؤالات چهارگزینه‌ای به همراه پاسخ مطرح گردیده است.

نویسنده کتاب «درک عمومی هنر جامع» تاحدامکان تلاش نموده است که با بهره‌گیری از منابع مختلف تاریخ هنر در زمینه‌های گوناگون، اعم از هنر اقوام ما قبل تاریخ و دوره‌های تاریخی، به بررسی و معرفی هنرهای تجسمی و سنتی در عرصهٔ زندگی اقوام و تمدن‌های جهان بپردازد تا مجموعه‌ای فاخر و قابل‌قبولی در جهت استفادهٔ طبقات متنوع جامعه، خصوصاً دانشجویان و دانش‌پژوهان و علاقه‌مندان به هنر فراهم گردد.

عبدالرضا اتحاد به‌عنوان نویسنده در ابتدای کتاب گفته است: «اثر مکتوب حاضر، حاصل بیش از سی‌سال تدریس و تجربه در عرصهٔ فعالیت‌های دانشگاهی و مراکز آموزشی بوده است».

همچنین در ابتدای کتاب ضمن موضوع اصلی آن می‌خوانیم: «تولد هنر در پهنهٔ هستی همانند دیگر پدیده‌های عالم بر ما روشن نیست و آنچه که در حال حاضر از هنر بشر ماقبل تاریخ می‌دانیم، بر اساس یافته‌های باستان‌شناسان در نقاطی از این کرهٔ خاکی است که با بهره‌گیری از روش رادیو کربن، قدمت کهن‌ترین آثار مکشوفه به حدود بیست هزار سال قبل در شمال اسپانیا و جنوب فرانسه بر می‌گردد و علی‌رغم اینکه عمر بشر به بیش از چهار میلیون سال بالغ می‌شود، ولی اثری با قدمت بیش‌تر از انسان‌های ماقبل تاریخ به دست نیامده است».

کتاب «درک عمومی هنر جامع» می‌تواند به‌عنوان مسیری نو در جهت نوآوری و افزایش خلاقیت برای علاقه‌مندان، هنرآموزان و داوطلبان این حوزه به‌حساب آید چرا که دانش هنر تاریخ را هم در جهان و هم در ایران و تمدن باستانی مورد بررسی قرار می‌دهد.

این کتاب بیشتر از آنکه علاقه‌مندان هنر موردمطالعه قرار دهند برای داوطلبان کنکور در سطح کارشناسی، ارشد و دکتری مورداستفاده قرار می‌گیرد می‌توانند اطلاعات جامعی را ضمن تاریخ هنر و تمدن باستانی کسب کنند.

کتاب «درک عمومی هنر جامع» به تألیف عبدالرضا اتحاد در نوبت اول ۱۴۰۲ در ۵۹۹ صفحه به قیمت ۳۹۵ تومان از انتشارات راه اندیشه منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها