چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
کتاب باید بدون حضور ناشرش اجازه عرضه در نمایشگاه داشته باشد

خراسان‌رضوی- یک نویسنده و مدرس داستان‎‌نویسی گفت: گاهی می‌بینیم که کتاب یک نویسنده به دلیل عدم شرکت ناشرش در نمایشگاه عرضه نمی‌شود که باید برای این موضوع فکری شود.

‌سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) – مرجانه حسین‌زاده: حسین عباس‌زاده نویسنده، مجری و منتقد ادبی مشهد است که تاکنون چهار کتاب در زمینه ادبیات داستانی از او را خوانده‌ایم که آخرین اثر در سال ۱۴۰۱ به چاپ رسید و رمانی بود به نام «کوه مرگی».

این مدرس داستان‌نویسی در کارنامه کاری‌اش مدیریت انجمن ادبیات داستانی دریچه و روایت، دبیر اجرایی جشنواره حماسی طی دو سال پیاپی، دبیری جایزه ادبی روایت، داوری جشنواره‌های مختلف ادبی و پژوهش در اسطوره و ادبیات داستانی را نیز دارد. با نزدیک شدن به زمان برگزاری سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در خصوص راهکارهای هرچه بهتر برگزار شدن این دوره از نمایشگاه با او گفت‌وگو کردیم.

وی در این گفت‌وگو بیان کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب به طور کلی یک اتفاق مثبت و موفق فرهنگی است اما باید یکسری نواقص کوچک که برخی سال‌ها در این رویداد فرهنگی مشاهده می‌شد، رفع شوند تا شاهد هرچه بهتر برگزار شدن مهم‌ترین رویداد سالانه کتاب باشیم.

نقش نمایشگاه کتاب تهران در افزایش سرانه مطالعه

عباس‌زاده ادامه داد: نمایشگاه کتاب تهران در سرانه مطالعه نقش زیادی دارد و موج تبلیغاتی که در کشور برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به وجود می‌آید هر سال مردم را از سراسر کشور و حتی برخی روستاها برای خرید کتاب روانه این رویداد فرهنگی می‌کند.

وی عنوان کرد: کتاب‌هایی که در این نمایشگاه خریداری می‌شوند طبیعتاً خوانده می‌شوند و آمار فروش کتاب در ایام برگزاری این رویداد در سال‌های اخیر گواهِ این ماجراست.

عباس‌زاده ادامه داد: به نظرم باید سرمایه گذاری بیشتری برای برگزاری این رویداد انجام شود. همچنین مسئولان باید سیاست‌هایی در نظر بگیرند که تمام ناشران بتوانند در این رویداد بزرگ فرهنگی شرکت کنند و از خدمات و امتیازات برابر بهره‌مند شوند.

اهمیت برنامه‌های جنبی نمایشگاه

این مدرس داستان‌نویسی بیان کرد: نمایشگاه کتاب صرفاً نباید جایی برای فروش کتاب باشد بلکه می‌تواند بستر اتفاق‌های خوب و مثبت فرهنگی دیگری نیز باشد. برای مثال محفلی باشد که نویسنده‌ها بتوانند یکدیگر را پیدا کنند و یا بتوانند با ناشران مختلف ارتباط بگیرند و یا در حاشیه این رویداد نشست‌های مختلف که مربوط به کتاب است، برگزار شود که این خود امتیاز مثبتی برای نمایشگاه است.

عباس‌زاده بیان کرد: نباید از خاطر ببریم که عدم وجود این محافل و نشست‌ها و یا انتخاب خاص ناشران و نویسندگان باعث کمرنگ شدن بعضی نویسنده‌ها و دلسرد شدن آن‌ها از نمایشگاه می‌شود.

عدم اجازه ورود یک کتاب به نمایشگاه بدون حضور ناشرش!

وی افزود: گاهی می‌بینیم که کتاب یک نویسنده به دلیل عدم شرکت ناشرش در نمایشگاه عرضه نمی‌شود. به نظرم مسئولان باید برای این موضوع فکری بکنند که این اتفاق نیفتد چراکه آن نویسنده نمی‌تواند کتابش را به ناشر دیگری بدهد زیرا هر ناشر دوست دارد که تنها آثار خودش را عرضه کند.

لزوم کاهش قیمت کتاب‌ها

این منتقد ادبی با اشاره به شعار امسال نمایشگاه کتاب تهران گفت: وقتی عرضه کتاب با قیمت بالا انجام شود، خریدار آن را طلب نمی‌کند و ناشر وقتی کتابش به فروش نرسد کتاب را چاپ نمی‌کند و وقتی کتاب مقرون به صرفه چاپ نشود، نویسنده نیز انگیزه‌ای برای نوشتن و چاپ ندارد و این موضوع زنجیره‌وار کم کم قطع می‌شود و وقتی مطالعه‌ای نباشد، سازندگی وجود ندارد.

عباس‌زاده بیان کرد: اگر بخواهیم به این شعار پایبند باشیم و بخواهیم خرد و دانش خود را با خواندن بالا ببریم تا سازندگی اتفاق بیفتد، نیازمند راهکارهای مفیدی برای کاهش قیمت کتاب هستیم در غیر این صورت وقتی خواندنی نباشد سازندگی اتفاق نمی افتد که امیدوارم با خلق ایده‌های جدید بتوانیم به این مهم دست یابیم.

به گزارش ایبنا، سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط